Αυτό είναι το superfood που αγνοούσες τόσο καιρό

Αυτό είναι το superfood που αγνοούσες τόσο καιρό

Φημίζονται για τη γεύση τους και πολλές φορές τα προτιμάς στο πιάτο σου. Πέρα από αυτό, όμως, τα μανιτάρια αποτελούν superfood με πολλά οφέλη για την υγεία σου. Τα τελευταία χρόνια με τη στροφή στα φυτικά προϊόντα δίνεται παραπάνω προσοχή και στα φαρμακευτικά μανιτάρια. Μην τα μπερδεύεις με τα ψυχεδελικά «αδέλφια» τους. Δεν έχουν τέτοιες ιδιότητες. Αντιθέτως, μπορούν να προσφέρουν πολλά στην υγεία σου και να χρησιμοποιηθούν με διάφορους τρόπους. Ο ομοιοπαθητικός χώρος τα αξιοποιεί εκατοντάδες χρόνια.

Ακόμη και αν δε σου αρέσει η γεύση του μανιταριού, εύκολα μπορείς να τα εντάξεις στην καθημερινότητά σου. Μάλιστα, είναι καλύτερο να τα καταναλώσεις με τη μορφή βάμματος ή σκόνης.

Παρακάτω θα δεις όσα αποκαλύπτει στο Byrdie ο Tero Isokauppila, πρόεδρος και ιδρυτής της Four Sigmatic και οι διατροφολόγοι Sophie Thurner και Libby Limon για τα οφέλη και τον τρόπο χρήσης των φαρμακευτικών μανιταριών.

Γιατί είναι τόσο δημοφιλή τα μανιτάρια ξαφνικά;

«Ένας βασικός λόγος είναι ότι χαρίζουν τη μέγιστη ευεξία», λέει η Limon. «Έχουν υπάρξει βασικά συστατικά της Ανατολικής ιατρικής για χιλιάδες χρόνια. Ως εκ τούτου, η αποτελεσματικότητά τους έχει μελετηθεί πάρα πολύ σε αυτές τις χώρες».

Τρόφιμα όπως το acai και το matcha άνοιξαν το δρόμο, ώστε τα φαρμακευτικά μανιτάρια να κερδίσουν δημοτικότητα στη Δύση. «Όλα οφείλονται στην εισαγωγή των λειτουργικών τροφίμων», προσθέτει η Thurner. «Είναι τρόφιμα που έχουν οφέλη για την υγεία πέρα από τη βασική διατροφή και προωθούνται στα καταστήματα υγείας και στα κοινωνικά μέσα».

Ποια είναι τα οφέλη των φαρμακευτικών μανιταριών;

Τα φαρμακευτικά μανιτάρια έχουν άφθονα οφέλη για την υγεία. «Τα καλύτερα από αυτά είναι και Adaptogens (ή αλλιώς προσαρμογόνα)», εξηγεί ο Isokauppila. «Τα Adaptogens είναι μια ομάδα φυσικών συστατικών. Βοηθούν το σώμα σου να βρει ισορροπία και να σταθεροποιήσει τα ενεργειακά του επίπεδα. Αν είσαι συνεχώς κουρασμένη, σου δίνουν ενέργεια. Αν αισθάνεσαι περίεργα, βοηθούν το σώμα σου να χαλαρώσει. Αυτά τα φυτά έχουν την εκπληκτική ικανότητα να σε φέρνουν σε μια σταθερή κατάσταση».

Επομένως, αν κι εσύ αισθάνεσαι πεσμένη ή άρρωστη, το να επιλέξεις τα φαρμακευτικά μανιτάρια είναι μια έξυπνη ιδέα. Όχι μόνο επειδή είναι γεμάτα αντιοξειδωτικά

 «Έχουν επιπλέον τη δυνατότητα να υποστηρίζουν το ανοσοποιητικό σύστημα, επειδή περιέχουν πολυσακχαρίτες. Αυτοί είναι ανοσορυθμιστές, δηλαδή καταστέλλουν ή διεγείρουν την ανοσολογική λειτουργία» σημειώνει η Thurner. «Έχει επίσης αποδειχθεί ότι μπορεί να βελτιώσουν τη μνήμη και τη συγκέντρωση, ενώ μειώνουν τη χρόνια κόπωση. Τέλος, βοηθούν και στην αθλητική απόδοση».

Χάρη στα μανιτάρια που είναι πλούσια σε διαιτητικές ίνες, ωφελούνται τα ευεργετικά βακτήρια του εντέρου. «Αυτό, με τη σειρά του, επιτρέπει στο έντερο να εξουδετερώσει τα επιβλαβή βακτηρίδια», λέει ο Isokauppila. Και μέχρι τώρα, γνωρίζουμε ότι ένα υγιές έντερο συνδέεται με πολλά καλά– το καθαρό δέρμα είναι μόνο ένα από αυτά.

Πώς μπορεί να λάβει κάποιος τα φαρμακευτικά μανιτάρια;

Με εξαίρεση το shiitake, τα φαρμακευτικά μανιτάρια δεν βρίσκονται εύκολα στο τοπικό παντοπωλείο σου. Γενικά, είναι καλύτερο να μην τα φας με την ωμή μορφή τους. «Για να αποκομίσεις όλα τα οφέλη, θα πρέπει να τα καταναλώνεις, είτε ως ξηρή σκόνη είτε ως βάμμα», εξηγεί ο Isokauppila. «Μπορείς να τα πάρεις ως συμπλήρωμα σε μορφή χαπιού ή να τα ανακατέψεις με τα ροφήματα ως σκόνη». Το Four Sigmatic προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία από φαρμακευτικά μανιτάρια σε μορφή σκόνης, τα οποία μπορείς εύκολα να τα προσθέσεις σε smoothies ή ακόμα και να τα ρίξεις μέσα στον καφέ σου.

Ποια είναι τα πιο δημοφιλή φαρμακευτικά μανιτάρια:

Reishi

«Τα μανιτάρια Reishi συνταγογραφούνται συχνά στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και την ανακούφιση από το στρες. Επίσης, για τη ζωτικότητα που χαρίζουν και την ευεξία», λέει η Thurner. «Οι ιδιότητες τους μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του στρες. Ουσιαστικά, θεωρούνται το απόλυτο βότανο κατά του στρες».

Ο Isokauppila προτείνει να παίρνεις το reishi το βράδυ. «Είναι ένα καλό χαλαρωτικό για το βράδυ. Σε βοηθά να ηρεμήσεις πριν κοιμηθείς».

«Συμβάλλει πολύ στη συγκέντρωση. Ειδικά αν προετοιμάζεσαι για εξετάσεις, έχεις κάποιο deadline στην δουλειά ή οτιδήποτε απαιτεί την προσοχή σου», εξηγεί ο Isokauppila. Βελτιώνει επίσης τη μνήμη.

Η Limon σημειώνει ότι το Lion's Mane είναι ιδανικό για όσους χρειάζονται βοήθεια για την καλή πεπτική τους λειτουργία: «Είναι πλούσιο σε πρεβιοτικά. Ενισχύει λοιπόν τη χλωρίδα του εντέρου».

Chaga

Σύμφωνα με τη Limon, τα μανιτάρια Chaga είναι εξαιρετικά για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Μειώνουν τις φλεγμονές και προστατεύουν τα κύτταρα από τις μετάλλαξεις.

Το συγκεκριμένο μανιτάρι βελτιώνει και τη λάμψη και την πυκνότητα των μαλλιών, αλλά και τη συνολική εμφάνιση του δέρματος. Στη Φινλανδία μάλιστα, οι άνθρωποι πίνουν καφέ Chaga καθημερινά, για να ενισχύσουν τον οργανισμό τους.

Shitake

Τα μανιτάρια Shitake βρίσκονται ευρέως στα καταστήματα. Μπορείς να αποκομίσεις τα σημαντικά τους οφέλη, απλά τρώγοντάς τα. «Είναι ιδανικά για την καρδιά. Μειώνουν την «κακή» χοληστερόλη (LDL) και αυξάνουν την «καλή» (HDL). Επίσης, συμβάλλουν στην μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης», λέει η Limon.

Cordyceps

Τα Cordyceps δίνουν ενέργεια, οπότε καλύτερα να καταναλώνονται το πρωί. «Αυξάνουν την απόδοση, τόσο στην γυμναστική όσο και στο κρεβάτι», λέει ο Isokauppila. Χρειάζεσαι απόδειξη; «Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 η κινεζική αθλητική ομάδα των γυναικών έσπασε πολλά παγκόσμια ρεκόρ» σημειώνει η Thurner. «Διαπιστώθηκε ότι η πρόσληψη του Cordyceps ήταν πιθανό να διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην επιτυχία τους».

Τα cordyceps πιστεύεται επίσης ότι συμβάλλουν στην ανακούφιση του άσθματος και της βρογχίτιδας https://www.hindawi.com/journals/ecam/2016/6134593/abs/.

Turkey Tail

«Τα μανιτάρια αυτά έχουν αντι-ιικές ιδιότητες και περιέχουν βιταμίνη D και Β. Είναι υπέροχα μανιτάρια, για να τα καταναλώνεις το χειμώνα. Αποκρούουν τις επιθέσεις των ιώσεων», λέει η Limon. «Είναι επίσης κατάλληλα για όσους πάσχουν από αυτοάνοσα προβλήματα, όπως αλλεργίες και αρθρίτιδα».

Η Thurner συνιστά να το καταναλώνεις πασπαλίζοντας με τη σκόνη του μανιταριού το γιαούρτι σου.


featured image: Byrdie
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.