Σίγουρα είναι πολλές οι φορές που προσπαθείς να χαλαρώσεις και ξαφνικά σε κατακλύζουν το άγχος και οι αρνητικές σκέψεις;

Δυστυχώς δεν είσαι μόν@ αφού πολλοί από εμάς το βιώνουμε αυτό – γι’ αυτό κάποιοι το έχουν ονομάσει ως «χαλαρωτικό άγχος» ή stresslaxing.

Το stresslaxation είναι ένας νέος όρος, περιγράφει το άγχος που προκαλείται από τη χαλάρωση και το οποίο έχει μελετηθεί εδώ και χρόνια. Αυτό αποδεικνύεται ότι συμβαίνει σε πάνω από το 30% των ανθρώπων όταν προσπαθούν να κάνουν χαλαρωτικά πράγματα, προκαλώντας συμπτώματα άγχους (όπως γρήγορο καρδιακό παλμό ή εφίδρωση).

Είναι παράδοξο, δεδομένου ότι οι άνθρωποι που βιώνουν το stresslaxation του μπορεί να χρειαστεί να κάνουν κάτι χαλαρωτικό για να καταπολεμήσουν το άγχος. Αυτό μπορεί να μετατραπεί σε έναν καταστροφικό, φαύλο κύκλο όπου δεν μπορούν να μειώσουν το άγχος που βιώνουν – κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε περισσότερα αρνητικά συναισθήματα και κρίσεις πανικού.

Δεν βιώνουν όλοι το stresslaxation. Κάποιες έρευνες δείχνουν ακόμη και ότι οι άνθρωποι που έχουν άγχος μπορεί να είναι πιο επιρρεπείς σε αυτό. Αλλά εδώ είναι μόνο μερικοί από τους άλλους λόγους για τους οποίους συμβαίνει – και τι μπορείς να κάνεις για να το αντιμετωπίσεις.

Δεν αποδέχεσαι ότι έχεις άγχος

Το να προσποιείσαι ότι δεν υπάρχει πρόβλημα – γνωστό και ως άρνηση – είναι μια από τις λιγότερο αποτελεσματικές στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες.

Οι σύντομες περίοδοι άρνησης μπορούν πραγματικά να σε βοηθήσουν να προσαρμοστείς στην αλλαγή. Για παράδειγμα, η άρνηση μπορεί να βοηθήσει ένα άτομο να αντιμετωπίσει τα συναισθήματά του αφού βιώσει το θάνατο κάποιου κοντινού του προσώπου. Αλλά όταν η άρνηση χρησιμοποιείται συχνά για την αντιμετώπιση των καθημερινών στρεσογόνων παραγόντων, μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται μονίμως κολλημένοι σε μια αποτελμάτωση.

Όταν είσαι σε άρνηση, το σώμα σου συνεχίζει να στέλνει σήματα άγχους για να σε προτρέψει να αναλάβεις δράση και να επιλύσεις τα προβλήματά σου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η προσπάθεια (και η αποτυχία) να χαλαρώσεις αντί να σε κάνει να αντιμετωπίσεις πραγματικά τις αιτίες του άγχους σου μπορεί να σε κάνει να αισθανθείς περισσότερο άγχος.

Ναι, αλλά πώς διορθώνεται αυτό;

  • Αναγνώρισε ότι τα συμπτώματα του στρες μπορεί να είναι χρήσιμα. Το σώμα σου προσπαθεί να σε ειδοποιήσει ότι ένα πρόβλημα χρειάζεται επίλυση, επομένως ενεργοποιεί όλους τους φυσιολογικούς πόρους του για να σε βοηθήσει να το κάνεις αυτό. Για παράδειγμα, ο αυξημένος καρδιακός ρυθμός βοηθά το σώμα σου να μεταφέρει περισσότερο αίμα στον εγκέφαλό σου, έτσι ώστε ο εγκέφαλός να μπορεί να βρει γρήγορα μια λύση στα προβλήματα που σου προκαλούν άγχος.
  • Γράψε τις βαθύτερες σκέψεις και τα συναισθήματά σου που σχετίζονται με το άγχος σου. Αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσειε την πηγή του άγχους σου, ώστε να μπορείς να το αντιμετωπίσεις. Για παράδειγμα, δεν έχει νόημα να κάνεις διαλογισμό καθημερινά για να καταπολεμήσεις το στρες, εάν η αιτία του άγχους σου είναι το εργασιακό burnout. Σε αυτήν την περίπτωση, το να μιλήσεις ειλικρινά με τον διευθυντή σου ή έναν συνάδελφο για να προσαρμόσεις τον φόρτο εργασίας σου θα βοηθούσε περισσότερο στην ανακούφιση από το άγχος σου από ό,τι οι χαλαρωτικές δραστηριότητες.
  • Σκέψου έξω από το κουτί. Όταν είμαστε αγχωμένοι, μπορεί να πιστεύουμε ότι μόνο ορισμένες δραστηριότητες (όπως ο διαλογισμός ή η άσκηση) μπορούν να μας βοηθήσουν να χαλαρώσουμε. Αλλά το να μιλήσεις με φίλους ή συγγενείς ή χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή, μπορεί να είναι ένας καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίσεις το άγχος σου και να σε βοηθήσει να νιώσεις καλύτερα.

Δεν μπορείς να πάρεις αποφάσεις

Όταν παίρνουν μια απόφαση, μερικοί άνθρωποι δεν μπορούν παρά να εξερευνήσουν όλες τις πιθανές επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους.

Αυτό μπορεί να συμβεί ακόμη και όταν προσπαθείς να επιλέξεις κάτι χαλαρωτικό για να κάνεις. Ακόμη και αφού διαλέξεις κάτι, μπορεί να σκεφτείς τις άλλες επιλογές, αναρωτιέσαι αν κάτι άλλο θα σε βοηθούσε να νιώσεις πιο χαλαρ@. Έτσι, αντί να χαλαρώνεις το μυαλό σου, αγχώνεσαι ακόμα περισσότερο.

Πώς διορθώνεται αυτό;

  • Περιόρισε τον αριθμό των αποφάσεων που πρέπει να πάρεις την ημέρα που θέλεις να κάνεις κάτι χαλαρωτικό. Ή ακόμη και προγραμμάτισε πότε πρόκειται να κάνεις κάτι χαλαρωτικό (όπως να παρακολουθήσεις μια ταινία ή να κάνεις διαλογισμό) και πόσο καιρό θα το κάνεις. Αυτό μπορεί να σε διευκολύνει να χαλαρώσεις όταν έρθει η ώρα, καθώς θα ξέρεις ότι δεν αναβάλλεις άλλα πράγματα.
  • Θυμήσου γιατί προσπαθείς να χαλαρώσεις. Η υγεία σου είναι σημαντική, επομένως το να το θυμάσαι αυτό μπορεί να σε βοηθήσει να αισθανθείς λιγότερο άγχος ενώ προσπαθείς να κάνεις μια χαλαρωτική δραστηριότητα.

Βλέποντας τη θετική πλευρά, ακόμα κι αν η χαλάρωση προκαλεί άγχος, μπορεί να έχει θετική επίδραση στην ψυχική υγεία – και μπορεί ακόμη και να σε βοηθήσει να αναπτυχθείτε ως άτομο. Το πιο σημαντικό είναι να βρεις μια χαλαρωτική δραστηριότητα που σου αρέσει. Είτε πρόκειται για μαγείρεμα, κηπουρική ή ακόμα και για τρέξιμο, είναι σημαντικό να σε βοηθήσει να απομακρυνθείς από το άγχος.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: 4 συμβουλές για να διατηρήσεις το σπίτι σου δροσερό το καλοκαίρι