Όλα ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της εποχής του εμπορίου της Σαχάρας. Πιο συγκεκριμένα, εκείνη την περίοδο, νέοι εμπορικοί κόμβοι αναδυθήκαν στα περίχωρα της ερήμου και πληθώρα εθνοτικών ομάδων εμπορεύτηκε αντικείμενα σε ζήτηση σε όλη τη Βόρεια Αφρική, όπως μπαχαρικά, μέταλλα, ζώα και υφάσματα.

Με την πάροδο των αιώνων, το εμπόριο προσέγγισε πολλούς νεόυς λαούς στη Μαυριτανία, όπως τους Tuareg, τους Haratin και τους Haalpulaar. Καθώς αυτές οι διαφορετικές ομάδες εγκαταστάθηκαν δίπλα στους Βέρβερους (ιθαγενείς της Βορείου Αφρικής), που ζούσαν στη Μαυριτανία από τον 3ο αιώνα, επικράτησε η μουσουλμανική πίστη και η αραβική γλώσσα, αλλά εμφανίστηκαν και νέες πολιτιστικές παραδόσεις. Ανάμεσα τους, εξελίχθηκε η τέχνη της αρχιτεκτονικής, τα βιβλία από όλη τη Σαχάρα εισήλθαν στις τοπικές βιβλιοθήκες και οι τάσεις της μόδας από όλη τη Βόρεια Αφρική συγχωνεύθηκαν για να δημιουργήσουν ένα νέο στυλ με επίκεντρο τον μακρύ, αέρινο χιτώνα.

Χρήση των χιτώνων 

Αν και ορισμένες ομάδες υποστηρίζουν ότι αυτά τα ενδύματα συμβολίζουν τη συστολή και τη σεμνότητα των ανθρώπων, η επικρατέστερη άποψη θέλει ως πρωταρχική χρήση των χιτώνων την προστασία από τον ήλιο, καθώς και από τις συχνές αμμοθύελλες της περιοχής της Σαχάρας.

Δυστυχώς, στον σύγχρονο κόσμο, με την αστικοποίηση στο επίκεντρο και την υπέρογκη επιρροή της Δύσης στον τομέα της μόδας, η ενδυμασία που φορούσαν κάποτε οι άνδρες της Σαχάρας για να διασχίσουν την καυτή έρημο έχει γίνει σε μεγάλο βαθμό λείψανο του παρελθόντος. Ωστόσο, στη Μαυριτανία, όπου οι περισσότεροι άνδρες φορούν το daraa και το tagelmust σε μαγευτικές αποχρώσεις του μπλε, αυτή η ενδυμασία είναι ακόμα ζωντανή.

Πώς καθορίζονταν τα χρώματα 

Όπως πολλά άλλα ρούχα παρόμοια με τον χιτώνα, από το κιμονό στην Ιαπωνία μέχρι το καφτάν από την αρχαία Μεσοποταμία, έτσι και το daraa έχει αποκτήσει μια σημαντική θέση στην ιστορία της μόδας. Οι πρώτες εικόνες του daraa εντοπίζονται στην εθνοτική ομάδα των Haalpulaar, οι οποίοι κατοικούσαν κατά μήκος του ποταμού Σενεγάλη, μεταξύ της σημερινής Σενεγάλης και της Μαυριτανίας.

Τα χρώματα του daraa καθορίζονταν ανάλογα με τις κοινωνικές τάξεις και την οικονομική θέση του εκάστοτε ατόμου. Για παράδειγμα, οι πλούσιοι έμποροι, δεδομένου ότι είχαν τη δυνατότητα να καθαρίζουν τα ρούχα τους τακτικά, φορούσαν λευκό daraa και tagelmust, εν αντιθέσει με τους σκλάβους που φορούσαν μαύρο χρώμα, καθώς συχνά εργάζονταν σε ακάθαρτα περιβάλλοντα και φορούσαν τα ίδια ρούχα επανειλημμένα.

Οι έγχρωμες εκδοχές του daraa εμφανίστηκαν μόνο όταν η εθνοτική ομάδα των Haalpulaar άρχισε να εμπορεύεται τη φυσική βαφή σε βαθύ μπλε χρώμα (λουλακί). Αξιοσημείωτο αποτελεί το γεγονός, ότι αυτές οι τεχνικές βαφής έγιναν αξεπέραστα δημοφιλείς και τα σκούρα μπλε daraa ήταν ιδανικά για άτομα που δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά τα λευκά, αλλά δεν ήθελαν επίσης να φορέσουν μαύρα.

Οι «μπλε άντρες της Σαχάρας»

Παρά το γεγονός ότι η εθνοτική ομάδα των Haalpulaar δημιούργησε τη σκούρα μπλε εκδοχή του daraa, η νομαδική φυλή των Tuareg ήταν εκείνη που υιοθέτησε και κατέστησε δημοφιλή τη συγκεκριμένη μόδα. Το όνομα «οι μπλε άνδρες της Σαχάρας», όπως αλλιώς ονομάζουν τους Tuareg, προέκυψε επειδή το χρώμα των ρούχων που ήταν βαμμένα σε λουλακί χρώμα, τρίβονταν με το δέρμα τους ενώ βρίσκονταν κάτω από τον καυτό ήλιο.

Οι Tuareg, ήταν παραδοσιακά ένας από τους μεγαλύτερους νομαδικούς πληθυσμούς στη Σαχάρα και είχε τεράστια επιρροή στη γενικότερη διάδοση του Ισλάμ στην Αφρική. Το στυλ μόδας που υιοθέτησαν στη Μαυριτανία έγινε γνωστό σε όλη τη Βόρεια Αφρική και αργότερα σε όλο τον κόσμο, ενώ μέχρι και τώρα τα ρούχα τους εκφράζουν τη νομαδική κουλτούρα και τις παραδόσεις. Σήμερα, κατοικούν σε μια τεράστια περιοχή που εκτείνεται από τη Λιβύη έως την Αλγερία, τον Νίγηρα, το Μάλι και την Μπουρκίνα Φάσο.

Μαυριτανία, ένας μπλε κόσμος

Τις τελευταίες δεκαετίες, με την άφιξη χημικών χρωστικών από την Ασία και την Ευρώπη και τις τεχνικές βαφής χαμηλού κόστους, υπάρχει μια τεράστια ποικιλία του daraa σε μπλε αποχρώσεις. Ακόμα, με την άνοδο των μεσαίων τάξεων στις πόλεις της Μαυριτανίας, οι άνθρωποι επιλέγουν όλο και περισσότερο γαλάζια daraa. Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι το μπλε χρώμα αντιπροσωπεύει τον ουρανό και τη θεότητα στο Κοράνι, οι τοπικοί Μαυριτανείς έχουν έναν πιο πρακτικό λόγο να το χρησιμοποιήσουν, κι αυτός δεν είναι άλλος από την προστασία από τον ήλιο.

Στη Μαυριτανία το μπλε χρώμα εκτείνεται πέρα από τα ρούχα και μπορεί να βρεθεί σε κουβέρτες και ομπρέλες, αλλά και σε αρχιτεκτονικά στοιχεία όπως πόρτες ή οροφές.