3 υγιεινές συμβουλές να ακολουθήσεις και 2 συνήθειες που θέλουν προσοχή

Λας Βέγκας, πρωί, τρεις κολλητοί ξυπνάνε με πονοκέφαλο. Στο δωμάτιο περιφέρεται μια κότα και η πεινασμένη τίγρης του Μάικ Τάισον. Σε έναν από τους τρεις λείπει ένα δόντι και στο χώρο εντοπίζουν ένα ασυνόδευτο μωρό που δε γνωρίζει κανείς τους. Την προηγούμενη βραδιά διοργάνωσαν το bachelor πάρτι του τέταρτου κολλητού, μόνο που τώρα δεν έχουν ιδέα που βρίσκεται.

Για το hangover και τη σχεδόν κλασσική πλέον ομότιτλη ταινία ευθύνεται ο μπατζανάκης του μελλοντικού γαμπρού, δια χειρός ανεπανάληπτου Ζακ Γαλιφιανάκη. Που «πείραξε» τα ποτά που έπιναν χθες. Θα έχεις κι εσύ όμως ένα Ζακ στην παρέα σου ή θα είσαι εσύ ο Ζακ. Όχι -καλώς εχόντων- ένας Ζακ που πειράζει τα ποτά, αλλά ένας που παρασέρνει την παρέα και κάποια φορά θα ξέφυγε η κατάσταση εκτός ελέγχου.

2021, το hangover του 2020

Πιθανόν λοιπόν να ταυτίστηκες με το παράδοξο αυτό πρωινό. Εντάξει, λογικά χωρίς τίγρεις και με όλα τα δόντια στη θέση τους, αλλά χωρίς να μπορείς να συνειδητοποιήσεις όλα όσα έγιναν. Και ψάχνεις μανιωδώς τι στο καλό πρέπει να κάνεις για να συνέλθεις. Συνήθως μάλιστα, είσαι διατεθειμένος να δοκιμάσεις οτιδήποτε υπόσχεται να σε συνεφέρει.

Θα σε συμβουλέψουν να πιείς χλιαρό νερό με μέλι και λεμόνι, που θα αποτρέψει τις απότομες αλλαγές στα επίπεδα του αλκοόλ που σου προκαλούν πονοκέφαλο. Ισοτονικά ποτά, να συνέλθεις από τη δυσφορία της αφυδάτωσης. Ένας φρουτοχυμός θα προστεθεί στα προτεινόμενα, γιατί η φρουκτόζη του θα βοηθήσει τον οργανισμό σου να αποβάλει πιο γρήγορα το αλκοόλ.

Άλλοι όμως θα σου πουν να ισορροπήσεις την κατάστασή σου πίνοντας ένα μικρό ποτό. Θα ονομάσουν κιόλας -άστοχα- τη μέθοδο, ομοιοπαθητική. Η οποία απλώς θα επιβαρύνει την προσπάθεια του οργανισμού σου να αποβάλει την τοξικότητα του αλκοόλ. Και ίσως σου πουν να φας και ένα λιπαρό πρωινό. Με μπέικον, pancakes και τηγανητές πατάτες. Ναι, ο οργανισμός σου χρειάζεται θερμίδες, αλλά μέσω θρεπτικών τροφών. Δημητριακά, αβγά βραστά, ίσως ψωμί με μέλι. Οι βαριές τροφές απλώς θα επιβαρύνουν τις καούρες σου.

Κι αν όλα αυτά τα κάνεις προσπαθώντας να συνέλθεις από μια ανεξέλεγκτη βραδιά, σκέψου τι είσαι διατεθειμένος να κάνεις για μια ανεξέλεγκτη χρονιά. Όπου βραδιά λοιπόν, βάλε το 2020. Η χρονιά που ακόμα ψάχνεις να συνειδητοποιήσεις τι παίχτηκε. Κι όπου hangover, βάλε όλο αυτό που συμβαίνει στο σώμα και το μυαλό σου και ψάχνεις να βρεις από που σου ΄ρθε. Και όπου επόμενο πρωί, βάλε το 2021. Που ψάχνεις να βρεις τι θα κάνεις για να συνέλθεις. Κι εκεί θέλει προσοχή. Υπάρχουν τα ισοτονικά ποτά, αλλά παραμονεύει στη γωνία και το μπέικον.

Οι 3 υγιεινές συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να συνέλθεις

1. Τρώμε με γνώμονα τη σωματική αλλά και την ψυχική υγεία

Η συλλογική μας εμπειρία με τον covid, αν μη τι άλλο μας υπενθύμισε πως τίποτα δεν είναι δεδομένο. Ψηλά στη λίστα μας με όσα συνειδητοποιήσαμε πόσο ασταθή τελικά είναι, φιγουράρουν η σωματική και η ψυχική υγεία.

Η σωματική υγεία και η τροφή, έχουμε αποδεχτεί τις τελευταίες δεκαετίες ότι είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Το ίδιο όμως μένει να κατανοήσουμε πως συμβαίνει και με την ψυχική υγεία. Τα θρεπτικά συστατικά των τροφών παίζουν σημαντικό ρόλο στην ορθή λειτουργία του εγκεφάλου, επομένως και στην ευεξία.

Δεν έχει αποδειχθεί πως μπορούν να αντιστρέψουν τις ψυχικές διαταραχές. Όμως, τρόφιμα με αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, μέταλλα και υγιή λίπη, μπορούν να έχουν θετική επίδραση στο στρες, το άγχος, την κατάθλιψη. Τα φρούτα, τα λαχανικά, οι σπόροι και οι ξηροί καρποί είναι ακόμα πιο φίλοι μας απ΄ ό,τι νομίζαμε.

2. Τρώμε όλοι μαζί στο οικογενειακό τραπέζι

Μείναμε και μένουμε σπίτι για να μείνουμε ασφαλείς. Kι έτσι αυξήθηκε ο χρόνος που περνάει η οικογένεια παρέα. Στο χρόνο αυτό, η οικογένεια έκατσε περισσότερο από ποτέ γύρω από το τραπέζι για φαγητό. Μαζί και ταυτόχρονα. Κάτι που, πριν από όλα αυτά, μάλλον αποτελούσε κυριακάτικη πολυτέλεια.

Πρόκειται για μια συνήθεια που, σύμφωνα με τη διακεκριμένη διατοφολόγο Margie Saidel, θα ήταν δώρο να συνεχιστεί. Για αρχή, το φαγητό στο σπίτι συνήθως είναι λιγότερο ακριβό απ΄ ό,τι ενός εστιατορίου. Οπότε ωφελείται ο οικογενειακός προϋπολογισμός. Επίσης, το σπιτικά μαγειρεμένο φαγητό περιέχει λιγότερο νάτριο, λίπος, ζάχαρη και θερμίδες αλλά περισσότερες φυτικές ίνες.

Και οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι τα παιδιά. Τα παιδιά, τρώγοντας μαζί με τους γονείς, διαμορφώνουν τη διατροφική τους συμπεριφορά. Βλέποντας τους γονείς να τρώνε υγιεινά και με μεγάλη ποικιλία, το ίδιο θα κάνουν κι εκείνα. Μάλιστα, τείνουν να διατηρούν τις καλές συνήθειες και όταν βρίσκονται μόνα τους, αλλά και καθώς μεγαλώνουν. Στο μεταξύ, παιδιά που περνούν χρόνο σε οικογενειακά τραπέζια, παρουσιάζουν χαμηλότερα ποσοστά αγχωδών διαταραχών και επικίνδυνων συμπεριφορών και υψηλότερα ποσοστά αυτοεκτίμησης και ακαδημαϊκών αποδόσεων.

3. Τρώμε με το βλέμμα στον πλανήτη

Οι φυσικές καταστροφές αυξήθηκαν, φέρνοντας σοβαρά στο τραπέζι τη συζήτηση για την αλλαγή κλίματος και τη βιωσιμότητα του πλανήτη . Η αλήθεια είναι, ότι δεν υπάρχει παράκαμψη που να μπορούμε να ακολουθήσουμε για να βοηθήσουμε τον πλανήτη να επανέλθει σε μια υγιή κατεύθυνση. Η πορεία αυτής της προσπάθειας δεν μπορεί παρά να είναι παγκόσμια και συνεχής.

Κάποιοι έγιναν vegans, κάποιοι περισσότεροι vegetarians, τώρα πολλοί έχουν βάλει στόχο να γίνουν climatarians. Και αυτή είναι μια τάση, πραγματικά εφικτή από όλους μας. Γιατί αποτελεί την πιο ήπια αλλαγή που μπορούμε να κάνουμε.

Ο climatarian δεν εξαλείφει από τη διατροφή του τα ζωικά προϊόντα, απλώς τα αποφεύγει σε όσα γεύματα της εβδομάδας του μπορεί. Προτιμά τα τοπικά τρόφιμα και προϊόντα των οποίων η συσκευασία δεν είναι πλαστική. Και όταν είναι να αγοράσει κρέας, διαλέγει μικρούς παραγωγούς που το έχουν μεγαλώσει βιολογικά, αφήνοντας το χαμηλότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Και οι 2 που καλύτερα να προσέξεις

1. Επιλέγουμε οποιοδήποτε φυτικό υποκατάστατο κρέατος

Τα φυτικά υποκατάστατα κρέατος τα βρίσκουμε πλέον σε πληθώρα στην αγορά. Υπέροχη εξέλιξη μεν, καθότι ο πλανήτης στρέφεται αργά και σταθερά στη μείωση της βιομηχανοποιημένης παραγωγής κρέατος. Κι αυτό είναι από μόνο του μια νίκη για το περιβάλλον.

Όμως πολλά από αυτά τα υποκατάστατα, δεν αποτελούν καθόλου υγιεινές επιλογές. Με φοινικέλαια, μεγάλες ποσότητες λίπους, ζάχαρης και χημικά βελτιωτικά γεύσης, δεν μπορούν να είναι η εναλλακτική μας. Εκεί λοιπόν, αν θέλουμε να τα προτιμήσουμε, θα πρέπει να αφιερώσουμε λίγο από το χρόνο μας να μάθουμε τι ακριβώς περιλαμβάνουν τα προϊόντα αυτά, να τα συγκρίνουμε, και έπειτα να διαλέξουμε. Δεν είναι και τόσο δύσκολο. Στην τελική, θα χρειαστεί να το κάνουμε μόνο την πρώτη φορά. Μετά θα ξέρουμε ποια επιλέγουμε.

2. Εμπλουτίζουμε τον καφέ μας με αρώματα και κρέμες

Για πολλούς, πηγαίνοντας στο γραφείο, η στάση για να πάρουν τον καφέ τους από το αγαπημένο τους μαγαζί ήταν μία από τις μικρές πρωινές απολαύσεις. Εργαζόμενοι στο σπίτι, ο δρόμος από την κρεβατοκάμαρα στο χώρο που διαμορφώσαμε ως γραφείο, δεν περνάει από το αγαπημένο μας μαγαζί.

Κι έτσι, σαν άλλοι baristas, δώσαμε το είναι μας να φτιάξουμε στο σπίτι έναν καφέ, όσο κοντινότερο γευστικά σε αυτόν που τόσο μας έλειψε. Στην προσπάθεια αυτή, παρατηρήθηκε αύξηση στις πωλήσεις υγρών αρωματικών καφέ και φυτικών-μη γαλακτοκομικών προϊόντων με διάφορες γεύσεις. Βανίλια, φουντούκι, καραμέλα, οι γνωστοί γαργαλητές του ρουθουνιού.

Προσοχή κι εδώ. Μεγάλο ποσοστό των προϊόντων αυτών περιλαμβάνει τόσες θερμίδες που θα πίνουμε καφέ και θα είναι σαν να καταναλώσαμε ένα μικρό γεύμα. Και μάλιστα οι θερμίδες αυτές συνήθως προέρχονται και πάλι από την πολλή ζάχαρη και τα ανθυγιεινά λίπη. Ό,τι πάντως κι αν περιλαμβάνουν, είναι υποχρέωση των εταιριών να το αναγράφουν στη συσκευασία. Χάρισε λίγο από το χρόνο σου να διαλέξεις το κατάλληλο προϊόν, ώστε να μην τρως εν αγνοία σου ένα ολόκληρο cheesecake την ώρα που νομίζεις ότι απλώς απολαμβάνεις το καφεδάκι σου.

featured photo: Hardie Grant
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.