5 πράγματα που μπορείς να κάνεις για να σταματήσεις την υπερανάλυση

5 πράγματα που μπορείς να κάνεις για να σταματήσεις την υπερανάλυση

Τρόποι για να μην έχει και τόση σημασία το αν είπες «καλή συνέχεια» μετά το «ευχαριστώ» στον περιπτερά

Οι σκέψεις είναι ισχυρές και γίνονται πραγματικότητα: Ό, τι κρατάς στο μυαλό σου σε σταθερή βάση είναι ακριβώς αυτό που θα βιώσεις στη ζωή σου. Αυτό είναι που κάποιοι άνθρωποι στον κόσμο αντιλαμβάνονται. Η μόνη διαφορά μεταξύ αυτών και όλων των άλλων είναι ότι έχουν μάθει πώς να αξιοποιούν τη δύναμη των σκέψεων. Δεν γεννήθηκες για να υπεραναλύεις τα πάντα. Όλοι οι άνθρωποι έχουν πρότυπα συμπεριφοράς, τα οποία αναπτύσσονται με την πάροδο του χρόνου με βάση τις εμπειρίες της ζωής. Και όπως τα πρότυπα μαθαίνονται, έτσι μπορούν και να ξεχαστούν. Το ίδιο ισχύει και για την υπερανάλυση.

Το κλειδί είναι να προσδιορίσεις τι είναι αυτό που σε προκαλεί να σκέφτεσαι υπερβολικά και στη συνέχεια να λάβεις αποφασιστικά μέτρα για να αλλάξεις τη νοοτροπία σου. Αλλά αυτό μπορεί να είναι ευκολότερο να το λες παρά να το κάνεις πράξη.

Τι είναι η υπερανάλυση;

Η υπερανάλυση είναι η αδυναμία να ξεφύγεις από το μυαλό σου. Μπορεί να συμβεί σε όλους σε κάποιο σημείο της ζωής μας - όλοι βιώνουμε γεγονότα που μας προκαλούν ανησυχία ή άγχος. Αλλά μερικοί άνθρωποι δεν είναι σε θέση να σταματήσουν τις ανησυχίες τους. Ανησυχούν για το μέλλον, κάνοντας καταστροφικές προβλέψεις για απίθανα γεγονότα που δεν έχουν συμβεί ακόμα. Επίσης, σκέφτονται υπερβολικά το παρελθόν, τιμωρώντας τους εαυτούς τους για τα «έπρεπε να» και τα «θα μπορούσα να». Ανησυχούν για το τι μπορεί να σκεφτούν οι άλλοι για αυτούς ή αφήνουν τις αρνητικές σκέψεις για τους ίδιους να συσσωρευτούν στο μυαλό τους.

Ο κλινικός όρος για αυτή τη διαδικασία υπερανάλυσης είναι “rumination” ή αλλιώς «κλωθογύρισμα». Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία, κατηγοριοποιείται ως «έμμονες σκέψεις που περιλαμβάνει υπερβολικές, επαναλαμβανόμενες σκέψεις ή θέματα που παρεμβαίνουν σε άλλες μορφές ψυχικής δραστηριότητας».

Η υπερβολική σκέψη μιας δύσκολης απόφασης που πρέπει να πάρεις μπορεί επίσης να προκαλέσει προβλήματα. Η επανάληψη όλων των επιλογών στο μυαλό σου μπορεί να οδηγήσει σε «παράλυση από την ανάλυση»- φοβάσαι να κάνεις την λάθος κίνηση, οπότε δεν προβαίνεις σε καμία ενέργεια. Αλλά ακόμα και η λάθος απόφαση, είναι καλύτερη από την μηδενική ενέργεια.

Είτε είσαι χρόνια υπεραναλυτική είτε χρειάζεται να λάβεις μια δύσκολη απόφαση, πιθανότατα έχεις βιώσει άυπνες νύχτες όταν ο εγκέφαλός σου δεν λέει να σταματήσει να σκέφτεται. Η υπερβολική σκέψη μπορεί να αυξήσει τα συμπτώματα της κατάθλιψης, να ανυψώσει τα επίπεδα άγχους και να επηρεάσει την κρίση σου. Δοκίμασε αυτούς τους πέντε τρόπους για να σταματήσεις να υπεραναλύεις και να αρχίσεις να απολαμβάνεις τη ζωή.

Πρόσεξε πότε εγκλωβίζεσαι στις σκέψεις σου

Η υπερβολική σκέψη μπορεί να γίνει συνήθεια που δεν την αντιλαμβάνεσαι καν. Ξεκίνα να δίνεις προσοχή στον τρόπο που σκέφτεσαι, προκειμένου να μπορέσεις να αντιληφθείς το πρόβλημα. Όταν επαναλαμβάνεις γεγονότα στο μυαλό σου ξανά και ξανά ή ανησυχείς για πράγματα που δεν μπορείς να ελέγξεις, αναγνώρισε το γεγονός ότι οι σκέψεις σου δεν είναι παραγωγικές. Η σκέψη είναι χρήσιμη μόνο όταν οδηγεί σε θετική δράση.

Εστίασε στην επίλυση των προβλημάτων σου

Το να αναλύεις τα προβλήματα σου δεν είναι χρήσιμο - αλλά το να αναζητάς λύσεις, είναι. Εάν είναι κάτι στο οποίο έχεις κάποιο έλεγχο, σκέψου πώς μπορείς να αποτρέψεις το πρόβλημα ή προσπάθησε να βρεις πιθανές λύσεις.

Εάν είναι κάτι το οποίο δεν μπορείς να το ελέγξεις - όπως μια φυσική καταστροφή - σκέψου τις στρατηγικές που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να το αντιμετωπίσεις. Εστίασε στα πράγματα που μπορείς να ελέγξεις, όπως η στάση και η προσπάθειά σου.

Βρες χρόνο για αυτοκριτική

Το να κολλάς για πολύ καιρό στα προβλήματα σου δεν είναι παραγωγικό, αλλά η σύντομη αυτοκριτική μπορεί να είναι χρήσιμη. Η σκέψη για το πώς θα μπορούσες να κάνεις τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο ή να αναγνωρίσεις πιθανές παγίδες στο σχέδιό σου, θα μπορούσαν να σε βοηθήσουν να αποδώσεις καλύτερα στο μέλλον.

Ενσωμάτωσε λίγα λεπτά για αυτοανάλυση στο καθημερινό σου πρόγραμμα. Κατά τη διάρκεια αυτών των λεπτών, άφησε τον εαυτό σου να ανησυχήσει, να υπεραναλύσει ή συλλογίσου ό,τι σε απασχολεί. Όταν τα λεπτά περάσουν, προχώρησε σε κάτι άλλο. Και όταν αρχίσεις να σκέφτεσαι πράγματα έξω από την προγραμματισμένη ώρα αυτοανάλυσης, απλά θυμήσου ότι θα πρέπει να περιμένεις την «ώρα αυτοανάλυσης» για να αντιμετωπίσεις αυτά τα θέματα.

Βρες κάτι να σου αποσπάσει την προσοχή

Το να λες στον εαυτό σου να σταματήσει να σκέφτεται κάτι, θα κάνει απλά την κατάσταση χειρότερη. Όσο πιο πολύ προσπαθείς να αποτρέψεις τις κακές σκέψεις, τόσο πιο πιθανό είναι να συνεχίζουν να εμφανίζονται. Στρέψε την εστίαση σου σε κάτι άλλο. Ασκήσου, μιλά για κάτι τελείως διαφορετικό ή δούλεψε πάνω σε κάτι που θα σε κάνει να ξεχαστείς. Κάνοντας κάτι διαφορετικό, θα βοηθήσει στο να σταματήσει ο καταιγισμός αρνητικών σκέψεων.

Δοκίμασε να κάνεις γιόγκα

Η γιόγκα είναι ο πιο γαλήνιος και αποτελεσματικός τρόπος να ηρεμήσεις το μυαλό σου και να συνειδητοποιήσεις ότι οι σκέψεις σου είναι παράλογες. Αυτό συμβαίνει επειδή η γιόγκα ουσιαστικά συγχρονίζει την αναπνοή σου με το σώμα σου. Συνδυάζοντας τις δυναμικές στάσεις γιόγκα στο χαλάκι σου με ελεγχόμενες, βαθιές εισπνοές και μακρόχρονες εκπνοές, μετατοπίζεις την προσοχή σου μόνο στην πράξη της σύνδεσης του νου και του σώματος. Επιτρέπεις στη μάζα της τοξικότητας που έχει μαζευτεί στο μυαλό σου να ξεδιπλωθεί, και οι σκέψεις σου να γίνουν σαφείς και σταθερές.

Featured image: Εlite Daily
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.