kinitro

Πως να διαχειριστείς τις μέρες που ξυπνάς και νιώθεις ότι δεν έχεις κίνητρο

Σίγουρα γνωρίζεις και εσύ αυτές τις μέρες που έχεις πολλά να κάνεις αλλά δεν έχεις κίνητρο ούτε διάθεση να σηκωθείς από το κρεβάτι. Έτσι καταλήγεις είτε να ξανά κοιμάσαι είτε να σπαταλάς τον χρόνο σου κάνοντας scroll down στα social media. Στην καλύτερη περίπτωση αποφασίζεις ότι κάποια πράγματα πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν σήμερα οπότε καταλήγεις να τα κάνεις με το ζόρι. Σε κάθε περίπτωση η μέρα σου δεν είναι και τόσο παραγωγική όσο θα ήθελες ιδανικά. Τι μπορείς να κάνεις όμως για αυτό;

Ο Παναγιώτης Φάσσας, high performance coach, βοηθά τους ανθρώπους να ανακαλύπτουν και να αξιοποιούν το μέγιστο δυναμικό τους, να ξεπερνούν τα εμπόδια και τους περιορισμούς που υπάρχουν στην ζωή τους και να πετύχουν τους μεγαλύτερους τους στόχους. Μας απαντάει ως πιο ειδικός για το πως πρέπει να διαχειριζόμαστε τέτοιες μέρες.

Η ικανότητα να διαχειριζόμαστε και να ελέγχουμε τη ψυχολογική και συναισθηματική μας κατάσταση είναι το μυστικό της επιτυχίας

Σκέψου το εξής. Όταν βρίσκεσαι σε πολύ καλή ψυχολογική κατάσταση και νιώθεις σιγουριά, αυτοπεποίθηση και πως έχεις τον έλεγχο, δεν πιστεύεις περισσότερο στον εαυτό σου; Δεν πιστεύεις πως εκείνη τη στιγμή μπορείς να καταφέρεις τα πάντα; Άρα, τα πάντα ξεκινούν από τη ψυχολογική σου κατάσταση. Όταν νιώθεις καλά, έχεις πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να πετύχεις όλα όσα θέλεις. Για να το καταφέρεις αυτό πρέπει να μάθεις να ελέγχεις τη ψυχολογική σου κατάσταση. Επειδή όμως πολλές φορές είναι δύσκολο να το πετύχεις αυτό, ειδικά εάν περνάς μία δύσκολη φάση στη ζωή σου, ας το "σπάσουμε" σε πιο απλά βήματα. Υπάρχουν τρία πράγματα που καθορίζουν το πως νιώθουμε ανά πάσα ώρα και στιγμή.

kinitro

Η φυσιολογία μας

Δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούμε το σώμα μας. Ο τρόπος αναπνοής, η γλώσσα του σώματος, το πόσο γρήγορα ή αργά κινούμαστε και η δύναμη της φωνής μας είναι μερικά από τα πράγματα που περιλαμβάνει αυτός ο παράγοντας. Αν σου έλεγα, πως τώρα που γράφω το άρθρο, βρίσκεται δίπλα μου ένας άνθρωπος οποίος έχει κατάθλιψη. Μπορείς να μου περιγράψεις πως είναι η φυσιολογία του; Κεφάλι σκυφτό, ώμους κατεβασμένους, στήθος κάτω, φωνή αργή και σιγανή, αναπνοή ρηχή και αργή. Με παρόμοιο τρόπο θα περιέγραφες έναν άνθρωπο αγχωμένο ή έναν άνθρωπο που έχει απίστευτη σιγουριά και αυτοπεποίθηση.

Γνωρίζουμε τη φυσιολογία κάθε συναισθήματος διότι τα έχουμε κάνει όλοι πάρα πολλές φορές και η φυσιολογία είναι περίπου ίδια σε όλους τους ανθρώπους. Δεν θα δεις άνθρωπο στεναχωρημένο να χαμογελάει πλατιά και να έχει έξω το στήθος, ψηλά το κεφάλι και πίσω τους ώμους, εκτός και αν προσποιείται. Γιατί μας χρειάζεται αυτό; Γιατί ξέροντας το, μπορούμε να αλλάξουμε τη συναισθηματική μας κατάσταση, απλώς αλλάζοντας τη φυσιολογία μας. Αυτή είναι μια πρακτική που χρησιμοποιείται εδώ και 50 χρόνια στον νευρογλωσσικό προγραμματισμό και υπάρχουν έρευνες που αποδεικνύουν ότι δουλεύει.

Αλλάζοντας τη φυσιολογία, αλλάζει η νευροχημεία του εγκεφάλου. Όταν κάποιος παίρνει τη στάση του σώματος η οποία συσχετίζεται με δύναμη και σιγουριά, (οι λεγόμενες power poses) για ένα με δύο λεπτά, αποβάλλει από τον οργανισμό του την κορτιζόλη που είναι η ορμόνη του άγχους. Επιπλέον, παράγει ενδορφίνη, ντοπαμίνη και τεστοστερόνη, που είναι ορμόνες που συνδέονται με τα θετικά συναισθήματα. Εκτός από τη στάση του σώματος θα αναλάβουμε και τον έλεγχο της αναπνοής μας. 10 αργές, βαθιές και σταθερές αναπνοές εισπνέοντας και εκπνέοντας από τη μύτη. Επίσης θα αυξήσουμε και την ενέργεια μας, κάνοντας μια δυνατή κίνηση με τα χέρια μας ή χοροπηδώντας πέντε με δέκα φορές.

kinitro

power poses

Η εστίαση μας

Η εστίαση, είναι στην ουσία η σκέψη μας, το που εστιάζουμε την προσοχή μας. Όταν εστιάζουμε στα αρνητικά, δύσκολα και κακά γεγονότα, θα βιώσουμε συνήθως αρνητικά συναισθήματα. Αν εστιάσουμε στα θετικά, καλά και αισιόδοξα γεγονότα, θα βιώσουμε θετικά συναισθήματα. Πάμε πάλι στο προηγούμενο παράδειγμα. Ο άνθρωπος που βρίσκεται δίπλα μου και έχει κατάθλιψη ή άγχος που πιστεύεις πως εστιάζει; Στα θετικά; Δεν νομίζω. Μάλλον στα αρνητικά. Ο άνθρωπος που νιώθει σιγουριά και αυτοπεποίθηση που εστιάζει; Σίγουρα στις δυνατότητες του και στο γεγονός πως μπορεί να τα καταφέρει. Άρα, βλέπουμε πόσο μεγάλο ρόλο παίζει και η εστίαση στο πως νιώθουμε.

Σε αυτό το σημείο, πάρα πολλοί μου λένε πως έχουν προσπαθήσει να σκεφτούν θετικά, αλλά δεν πέτυχε. Φυσικά και δεν πέτυχε και υπάρχει λόγος για αυτό. Όταν νιώθουμε άσχημα και προσπαθούμε να σκεφτούμε θετικά, χωρίς να αλλάξουμε τη φυσιολογία μας δεν πρόκειται να δούμε διαφορά. Λέμε στον εαυτό μας: Είμαι χαρούμενος, είμαι χαρούμενος, είμαι χαρούμενος και χτυπάει ένα αλάρμ στον εγκέφαλο μας που λέει, “βλακείες, δεν είσαι χαρούμενος”. Δεν μπορούμε να κοροϊδέψουμε τόσο εύκολα στον εαυτό μας. Πώς μπορούμε λοιπόν να αλλάξουμε την εστίαση μας πιο αποτελεσματικά; Κάνοντας την εξής ερώτηση στον εαυτό μας:

“Τι άλλο μπορεί να σημαίνει αυτό;”

Προσπαθούμε να δώσουμε ένα διαφορετικό, πιο ενδυναμωτικό μήνυμα. Έτσι, είναι πιο εύκολο να αλλάξουμε την εστίαση μας και το νόημα που δίνουμε στις καταστάσεις. Υπάρχουν 3 επιλογές που κάνουμε κάθε ώρα και στιγμή της ζωής μας: 1. Που θα εστιάσω; 2. Τι σημαίνει αυτό για εμένα; 3. Τι θα κάνω για αυτό; Κάποιος ο οποίος δεν νιώθει καλά, που εστιάζει; Τι σημαίνει αυτό για εκείνον; Τι κάνει για αυτό; Συνήθως εστιάζει στα αρνητικά και αυτό σημαίνει πως ο Θεός τον μισεί ή πως είναι γκαντέμης ή πως δεν αξίζει και ούτω καθεξής. Τι κάνει για αυτό; Νιώθει άσχημα. Θα μπορούσε να αλλάξει όμως αυτές τις 3 επιλογές και να αλλάξει το συναίσθημα του. Παραδείγματος χάρη να εστιάσει στο μάθημα και αυτό να σημαίνει για εκείνον ότι γίνεται πιο δυνατός και πιο σοφός. Ως αποτέλεσμα θα μπορεί να κάνει καλύτερες επιλογές στο μέλλον, διότι αλλάζοντας την εστίαση, αλλάζουμε και το συναίσθημα.

Το λεξιλόγιο μας

Το τρίτο πράγμα που θέλουμε να αλλάξουμε, είναι το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούμε, δηλαδή τις λέξεις που δίνουν νόημα σε όσα βιώνουμε. Σκέψου λίγο, οι άνθρωποι που όταν τους ρωτάς ένα απλό, “Τι κάνεις” και σου απαντούν, “στον αγώνα”, ή “παλεύω”, ή “λέμε καλά για να είμαστε”, πως νιώθουν εκείνη τη στιγμή; Καλά; Μπα. Οι άνθρωποι που σου απαντούν, “υπέροχα” ή “φανταστικά” ή “όλο και καλύτερα”, πως νιώθουν εκείνη τη στιγμή;

Όλα όσα βιώνουμε συναισθηματικά, ερμηνεύονται από τις λέξεις που χρησιμοποιούμε. Αν αλλάξουμε τις λέξεις, αλλάζουμε και το συναίσθημα. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε, είναι να χρησιμοποιούμε έντονες, ενδυναμωτικές λέξεις για να περιγράφουμε τα συναισθήματα μας, ώστε να τα βιώνουμε. Με τον ίδιο τρόπο φυσικά, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πιο “μαλακές” λέξεις για να μειώσουμε την ένταση στα αρνητικά συναισθήματα.

Μια πολύ συχνή ερώτηση πάνω σε αυτό, είναι η εξής: Παναγιώτη, τώρα που το έμαθα αυτό θα είμαι πάντα χαρούμενος;

Η απάντηση είναι, ελπίζω πως όχι. Δεν θέλουμε να βιώνουμε ένα συναίσθημα όλη την ώρα. Πρώτον γιατί χάνει την αξία του, αλλά επίσης γιατί χρειαζόμαστε όλα τα συναισθήματα. Τα “αρνητικά” συναισθήματα, είναι αναγκαία. Επίσης, τα αρνητικά συναισθήματα, δεν είναι μόνιμες καταστάσεις ή ταυτότητες. Είναι σημάδια. Όταν θυμώνουμε, είναι ένα σημάδι πως κάτι μας ενοχλεί. Όταν στεναχωριόμαστε, είναι ένα σημάδι πως κάτι δεν μας αρέσει. Όταν αγχωνόμαστε, είναι ένα σημάδι πως κάτι μας ανησυχεί. Το θέμα είναι να παίρνουμε το μήνυμα που μας δίνουν αυτά τα σημάδια, αλλά να μην κρατάμε αυτά τα συναισθήματα άλλο.

Αφού λοιπόν πάρουμε το μήνυμα μας, αλλάζουμε το συναίσθημα με αυτά που μάθαμε σήμερα. Και φυσικά, όπως όλα τα πράγματα στη ζωή, έτσι και αυτή η ικανότητα χρειάζεται εξάσκηση. Να την εξασκείς όσο περισσότερο μπορείς έτσι ώστε, όταν θα την έχεις μεγάλη ανάγκη μα είναι εκεί για εσένα.

Με αυτό, θέλω να κλείσω το άρθρο εδώ, όμως μην ξεχνάς πως αν χρειάζεσαι περισσότερη βοήθεια, είμαι στη διάθεση σου.

Ακολούθησε τον Παναγιώτη στο Instagram ή μπες στη σελίδα Success Hype.

Αναγνωστοπούλου 1, Πλατεία Κολωνακίου, 21 3022 2681 ή successhype1@gmail.com

featured photo: Unsplash.com/@jdubs
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.