Πώς αντιμετωπίζουμε μια τοξική σχέση;

Πριν φύγεις υπάρχει ένας ακόμα τρόπος για να αντιμετωπίσεις μια τοξική σχέση

“Ωραία, κατάλαβα ότι ο σύντροφος μου είναι τοξικός και τώρα τι;” θα μου πεις, και δικαίως. Δεν σημαίνει ότι επειδή καταλάβαμε κάτι είναι και εύκολος ο χειρισμός του.

Υπάρχουν συναισθήματα και ίσως -αν έχεις εκτεθεί αρκετό καιρό σε μια τέτοια τοξική κατάσταση- η αυτοπεποίθησή σου να είναι καταρρακωμένη. Η αλλαγή σε μια τέτοια κατάσταση ξεκινάει από μέσα σου. Πρέπει να αρχίσεις να αγαπάς και να ενδυναμώνεις τον εαυτό σου, να μην αφήνεις να ορίζει κανένας άλλος την αξία σου. Να αποδεχθείς και να αγκαλιάσεις τις αδυναμίες σας γιατί είναι μέρος του εαυτού σου.

Έχεις δύο επιλογές. Ή να αποσυνδεθείς ή να το χειριστείς

Μπορεί να πάρεις την απόφαση να αποσυνδεθείς, όμως να μην είναι εύκολο. Ένας χωρισμός είναι πάντα δύσκολος, πόσο μάλλον από ένα τοξικό σύντροφο. Ο τοξικός σύντροφος θα αντισταθεί με κάθε μέσο και θα δημιουργήσει προβλήματα, καθυστερήσεις, έντονες αντιπαραθέσεις, κλπ. Σε περίπτωση δε, που υπάρχουν και παιδιά, τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο.

Μπορεί επίσης να εξαρτάσαι από τον/τη σύντροφό σου, για παράδειγμα οικονομικά και να μην είναι εύκολο προς το παρόν. Ή να μην είσαι ακόμα έτοιμη/ος συναισθηματικά να φύγεις. Σεβάσου το και μην κατηγορήσεις τον εαυτό σου ως αδύναμο. Αν για τον οποιοδήποτε λόγο μείνεις στη σχέση θα πρέπει να κάνεις κάτι ώστε για όσο θα είσαι εκεί να μην είναι τόσο τοξικά και κακοποιητικά για εσένα. Άλλάξε τη δυναμική της σχέσης, άλλαξε τους κανόνες. Μπορεί να αλλάξει κάτι προς το καλό, μπορεί και όχι. Η αδράνεια, η ανοχή και η υπομονή όμως σίγουρα δεν αλλάζουν κάτι. Αλλά να μην ξεχνάς ότι “it’s take two to tango” και πως θα πρέπει και άλλος να θέλει να αλλάξει.

Κάποιες φορές κάποιος δεν αντιλαμβάνεται τον αντίκτυπο της συμπεριφοράς του, καθώς ο άλλος δεν έχει επικοινωνήσει πόσο τον πληγώνει η κατάσταση

Γι’ αυτό βρες τα λόγια και τις πράξεις να επικοινωνήσεις τα όρια σου. Πριν τα θέσεις στην άλλη πλευρά, θέσε τα στον εαυτό σου. Προσπάθησε να δώσεις απαντήσεις. Τι συμβαίνει, τι νιώθεις, γιατί το ανέχεσαι, γιατί μένεις, υπάρχει αγάπη, είναι συνήθεια ή φόβος της μοναξιάς; Ποια είναι η δική σου συμμετοχή σε αυτό, μήπως τροφοδοτείς ή συντηρείς μια τέτοια κατάσταση με την αδράνειά σου; Μην αφήνω κάποιον να με κάνει να αισθάνεσαι κατώτερη/ος; Αν κάνεις πίσω στα όρια σου γιατί ο άλλος να μην έρχεται να “κατακτήσει” ακόμα περισσότερα; Σκοπός όλης αυτής της εσωτερικής ανασκόπησης δεν είναι σε καμία περίπτωση να κατηγορήσεις τον εαυτό σου και να τον γεμίσεις με ενοχές.

Αντίθετα, σκοπός είναι να τον καταλάβεις και να τον αγκαλιάσεις περισσότερο. Από την κατανόηση και την ενσυναίσθηση έρχεται η ανακούφιση αλλά και ισχυρότερη θέληση και δυνατότητα για θετικές αλλαγές. Ύστερα επικοινώνησε τα όρια σου στην άλλη πλευρά και δώσε ένα σαφές και αυστηρό χρονικό περιθώριο για να δεις αλλαγή. Αν δεν δεις τότε θα πρέπει να φύγεις για τη δική σου ψυχική υγεία και στη συνέχεια των άλλων.

Να θυμάσαι ότι οι άλλοι βλέπουν σε εσένα αυτό που νιώθεις εσύ για εσένα και σου συμπεριφέρονται όπως εσύ πιστεύεις ότι σου αξίζει να σου συμπεριφερθούν.

featured photo: @adamkuylenstierna
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.