Αυτή η δίαιτα υπόσχεται ότι είναι μια από τις πιο υγιεινές στον κόσμο

Αυτή η δίαιτα υπόσχεται ότι είναι μια από τις πιο υγιεινές στον κόσμο

και ότι σώζει τον πλανήτη

Η πλανητική δίαιτα είναι ένα είδος διατροφής που ισχυρίζεται πως κάνει καλό στην υγεία μας. Παράλληλα βοηθάει και την βιωσιμότητα του πλανήτη. Καλό έτσι;. Bασικές αρχές της είναι η βελτίωσης της ευεξίας και του περιβάλλοντος. Στοχεύει στον διπλασιασμό της πρόσληψης περισσότερων λαχανικών και οσπρίων. Άλλος στόχος είναι η μείωση κατά το ήμισυ της ποσότητας ζάχαρης και κρέατος που τρως.

Παρακάτω αναλύεται η συγκεκριμένη διατροφή σύμφωνα με όσα διαβάσαμε στο get the gloss

 1. 77% μείωση του κόκκινου κρέατος 

Επικεφαλής της ομάδας 37 επιστημόνων που απαρτίζουν την επιτροπή EAT-Lancet Commision, δημοσίευσε τα περιγράμματα της πλανητικής διατροφής για την υγεία στο The Lancet January. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι συντάκτες της επιτροπής έδειξαν ότι η κατανάλωση κόκκινου κρέατος πρέπει να μειωθεί κατά το ήμισυ. Στην Ευρώπη καταναλώνουμε πάνω από τις μέσες ποσότητες. Επομένως η μείωση φαίνεται ιδιαίτερα έντονη. Ο επιστήμονας που οδηγεί την επιτροπή, καθηγητής της επιδημιολογίας και διατροφής του Χάρβαρντ, Walter Willett, σχολίασε ότι αυτή η ποσότητα του κόκκινου κρέατος «συμφωνεί σε μεγάλο βαθμό με τις παραδοσιακές δίαιτες». Αυτό σημαίνει πρακτικά πως η ημερήσια πρόσληψη κόκκινου κρέατος πρέπει να μείνει σε 14γρ, max. Για παράδειγμα, αυτή είναι ίδια ποσότητα με τη φέτα τυριού που παίρνεις σε ένα τυρί cheeseburger του McDonald's. Το ίδιο το burger θα σας εκπλήρωσε την ποσόστωση κόκκινου κρέατος για ολόκληρη την εβδομάδα.

2. Λιγότερο ψάρι και κρέας 

Οι επιστήμονες υπολόγισαν ότι 28 γραμμάρια ψαριών ημερησίως και 29 γραμμάρια κοτόπουλου την ημέρα ήταν τα επιτρεπτά όρια. Για να πάρεις μία ιδέα αυτό σημαίνει μέγεθος CD για το κοτόπουλο και μισή μπάλα τένις για το ψάρι. Εντάξει αυτό γίνεται ανόητο, αλλά παίρνεις την ιδέα - είναι πιθανώς λιγότερο από ό, τι θα φας, αν δεν είσαι vegan ή vegetarian φυσικά. Ειδικά οι vegans θα μπορούσαν να βρουν εύκολο να υιοθετήσουν την δίαιτα για την υγεία στον πλανήτη. Αλλά οι συγγραφείς του σχεδίου συμπεριλαμβάνουν το κρέας, τα ψάρια και τα αυγά, καθώς ακόμη δεν είναι αποδεδειγμένο ότι μια  διατροφή vegan είναι η πιο υγιεινή επιλογή.

pexels.com

3.  Λιγότερα αυγά 

Ένα αυγό την εβδομάδα. Ουπς, μήπως να ακυρώσεις το brunch;

4. Ένα ποτήρι γάλα την ημέρα 

Είσαι περιορισμένη σε 250 γραμμάρια ημερησίως γαλακτοκομικών προϊόντων. Οι επιστήμονες τονίζουν ότι οι βιομηχανίες γαλακτοκομικών προϊόντων και κρέατος είναι οι σημαντικότεροι συντελεστές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

pexels.com

5. Διπλασίασε την ποσότητα φρούτων και λαχανικών που καταναλώνεις ημερησίως 

Η έκθεση αναφέρει ότι περίπου το ήμισυ κάθε πιάτου πρέπει να αποτελείται από φρούτα και λαχανικά, αν και αμυλούχα λαχανικά όπως οι πατάτες δεν μετρούν εδώ. Σε αντίθεση με την ευρέως αποδεκτή πρόταση «5 την ημέρα», η πλανητική διατροφή για την υγεία προδιαγράφει περίπου 300 γραμμάρια λαχανικών και 200 ​​γραμμάρια φρούτα την ημέρα.

6. Όσπρια για πρωτεΐνη

Οι Willett et al συνιστούν να στραφούν σε φυτά αντί του κρέατος για το μεγαλύτερο μέρος των πρωτεϊνικών αναγκών. Αυτό σημαίνει ότι τα όσπρια και τα καρύδια είναι σταθερά στο μενού, με 50 γραμμάρια καρύδια την ημέρα και 75 γραμμάρια όσπρια. Αυτό  σημαίνει πολύ hummus, και μπορείς να βουτήξεις πίτα ολικής αλέσεως μέσα.

7. Οι υδατάνθρακες παραμένουν σταθερά 

Οι επιστήμονες προτείνουν μια κάπως τυχαία μέτρηση 232g υδατανθράκων ολικής αλέσεως ανά ημέρα. Αυτή η μέτρηση δεν απέχει πολύ από τη σημερινή διατροφική σύσταση για άντρες "τουλάχιστον 260g". Μπορείς επίσης να αριθμήσεις σε 50 γραμμάρια αμυλούχων λαχανικών πάνω από αυτό.

pexels.com

8. Περιορισμός ζάχαρης

Η Δημόσια Υγεία της Αγγλίας ανέφερε πέρυσι ότι οι ενήλικες του Ηνωμένου Βασιλείου καταναλώνουν κατά μέσο όρο τρεις φορές τη συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη ζάχαρης των 30γρ. Η πλανητική δίαιτα για την υγεία θέτει το ανώτατο όριο στα 31g την ημέρα. Οι επίτροποι αναγνωρίζουν ότι οι περισσότερες χώρες στον κόσμο πρέπει να μειώσουν δραματικά την κατανάλωση ζάχαρης  για να αποτρέψουν την εκτεταμένη κακή υγεία.

9. Υγιή έλαια

Σύμφωνα με τις αρχές της μεσογειακής δίαιτας, που αναφέρεται ως "η πιο υγιεινή διατροφή που υπάρχει" από το μέλος της επιτροπής Marco Springmann του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, η πλανητική διατροφή για την υγεία υποστηρίζει περίπου 50 γραμμάρια ελαίου ημερησίως,  3 κουταλιές της σούπας. 

Θετικά και αρνητικά της πλανητικής διατροφής

Θετικά 

Οι επιστήμονες που βρίσκονται πίσω από την πλανητική δίαιτα για την υγεία εκτιμούν ότι το σχέδιο διατροφής παρέχει μια αειφόρο λύση. Αυτό γιατί θα συμβάλλει στην τροφοδοσία του παγκόσμιου πληθυσμού των δέκα δισεκατομμυρίων ανθρώπων μέχρι το 2050. Αλλά θα συμβάλει και στην πρόληψη 11 εκατομμυρίων θανάτων που προκαλούνται από ανθυγιεινές διατροφές κάθε χρόνο. Επιπλέον, πιστεύουν ότι παράλληλα με την περικοπή των απορριμμάτων τροφίμων, θα μπορούσε να καταστείλει δραματικά τα πάντα. Δηλαδή από την ατμοσφαιρική ρύπανση έως την εξαφάνιση ειδών και τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου. Εν ολίγοις, μοιάζει με μία win-win κατάσταση. Αλλά ενώ το οικολογικό επιχείρημα φαίνεται αρκετά στερεό, ορισμένοι εμπειρογνώμονες διατροφής δεν είναι 100% πεπεισμένοι. 

Αρνητικά 

Ο ερευνητής της παχυσαρκίας Dr. Zoe Harcombe υπογραμμίζει ότι οι κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με τη δίαιτα για την υγεία στον πλανήτη βασίζονται μόνο στη διατροφική πρόσληψη του μέσου ανθρώπου και σε καθημερινό συνιστώμενο όριο θερμίδων 2.500 θερμίδων. Η Zoe αναφέρει επίσης ότι η διατροφή είναι «ανεπαρκής σε βιταμίνες Β12 και βιταμίνη D». Οι καλύτερες πηγές αυτών των θρεπτικών ουσιών προέρχονται από ζωικά προϊόντα και όχι από φυτά.Εκτιμά ακόμα ότι «παρέχει μόνο 55% συνιστώμενο ασβέστιο» και «μόλις 6% της πρόσληψης σιδήρου». Αυτό συμβαίνει εξαιτίας του γεγονός ότι η πλειοψηφία του σιδήρου που υπάρχει στην πλανητική δίαιτα για την υγεία είναι ο μη σιδηρούχος σίδηρος, ο οποίος είναι λιγότερο βιοδιαθέσιμος και επομένως λιγότερο χρήσιμος για το σώμα από τον σίδηρο από κρέας και ψάρι.

Συμπέρασμα

Φαίνεται ότι η τέλεια δίαιτα που ταιριάζει σε ολόκληρο τον πλανήτη δεν έχει ακόμη εφευρεθεί. Το σχέδιο ακριβώς για το τι θα πρέπει να τρώμε για τη βέλτιστη υγεία δεν είναι σίγουρο.Λαμβάνοντας λογικά βήματα για να φάμε καλά και να περιορίσουμε τους παράγοντες που βλάπτουν τόσο την υγεία μας όσο και το περιβάλλον μας μπορούν να είναι μόνο καλά. Η πλανητική δίαιτα για την υγεία θα παρουσιαστεί τώρα σε πολιτικούς σε περισσότερες από 40 πόλεις σε όλο τον κόσμο. Οπότε μόνο ο χρόνος θα δείξει εάν θα αποκτήσει πραγματικό έδαφος και θα συμβάλει στην αλλαγή των συνηθειών. Όμως είναι τροφή για σκέψη σε όλους μας.

0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.