Έχεις αναρωτηθεί τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς σου έχουν διαμορφώσει τον χαρακτήρα που έχεις σήμερα; Έχεις σκεφτεί πως το αυξημένο άγχος σου, οι φοβίες και οι ανασφάλειές σου οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο με τον οποίο σε έχουν αναθρέψει οι γονείς σου;

«Οι γονείς παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του άγχους, τόσο βιολογικά όσο και περιβαλλοντικά», τονίζει στο online περιοδικό Bustle η κλινική ψυχολόγος Julia Turovsky.

Στο παρακάτω άρθρο, θα βρεις κάποιους από τους σημαντικότερους τρόπους με τους οποίους η μητέρα σου έχει συμβάλλει στο άγχος σου. Πριν όμως ξεκινήσεις, είναι εξαιρετικά σημαντικό να θυμάσαι ότι τίποτα από τα παρακάτω δεν πρόκειται για μια αμετάβλητη συνθήκη. Πάντα μπορείς να αλλάξεις τη ζωή σου και τον τρόπο που αντιμετωπίζεις το άγχος σου.

Απαιτούσε/απαιτεί τελειότητα 

Όταν μια μητέρα απαιτεί από το παιδί της να είναι «τέλειο», είναι πιο πιθανό να το μυήσει σε μια ζωή γεμάτη άγχος. Στη νεότερη ηλικία, αυτό συνήθως περιστρέφεται γύρω από τους βαθμούς και το σχολείο. Η επιθυμία της μητέρας σου για τελειότητα, πιθανότατα επηρεάζει και άλλους τομείς της ενήλικης ζωής σου.

Σύμφωνα με τη Lindsay Kandra, ειδικό ψυχικής υγείας, εάν η μητέρα σου απαιτούσε ή απαιτεί να είσαι αλάνθαστη σε όλα όσα δοκιμάζεις, και συμπεριφέρεται άσχημα σε περίπτωση που «αποτύχεις», μην εκπλαγείς αν κι εσύ στη συνέχεια αισθάνεσαι αγχωμένη όταν δεν είσαι «αψεγάδιαστη».

Είχε/έχει φοβίες 

Όλοι οι άνθρωποι έχουμε φοβίες και ανησυχίες, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Δεν μπορείς να κατηγορείς τη μητέρα σου για τους φόβους  ή τις ανασφάλειές της. Ωστόσο, θα ήταν ωφέλιμο να αναλογισθείς το πώς οι φόβοι της μπορεί να έχουν επηρεάσει και εσένα. Φυσικά, αν μπορούμε να εντοπίσουμε ένα θετικό χαρακτηριστικό στις φοβίες και τις ανασφάλειες, είναι ότι μπορείς να τις ξεχάσεις ως ενήλικας ή βγαίνοντας έξω από τη ζώνη ασφαλείας σου.

Ωριμάζοντας, μπορείς να αποδείξεις στον εαυτό σου ότι οι φόβοι σου δεν είναι αήττητοι. Όλα βρίσκονται στο μυαλό μας και στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τις καταστάσεις στη ζωή μας.

Ήταν/είναι εξαιρετικά επικριτική 

Ένας άλλος σημαντικός τρόπος με τον οποίο η μητέρα σου μπορεί να έχει συμβάλλει στο άγχος σου, είναι το γεγονός ότι ήταν ή είναι ακόμη υπερβολικά επικριτική, αναφέρει στο περιοδικό Bustle η GinaMarie Guarino, σύμβουλος ψυχικής υγείας. «Η υπερβολική κριτική και η απόρριψη στη νεαρή ηλικία, είναι κάποιοι από τους καταλυτικότερους παράγοντες που συμβάλλουν στο άγχος της ενήλικης ζωής, σημειώνει.

«Ένας γονιός μπορεί να σκοπεύει σε αυτή την ανατροφοδότηση προκειμένου να σε βοηθήσει να επιτύχεις, εντούτοις όπως και η τελειομανία, η συνεχής κριτική μπορεί να σε κάνει να αισθάνεσαι προστατευμένη, περιθωριοποιημένη και φοβισμένη να αναλάβεις υγιή ρίσκα».

Δεν εμπιστευόταν/δεν εμπιστεύεται την κρίση σου 

Το να έχεις μια μητέρα που δεν εμπιστεύεται την κρίση σου, μπορεί να είναι άκρως επιζήμιο. «Αν έχεις ακούσει από τη μητέρα σου ένα εκατομμύριο φορές “αυτό δεν πρέπει να το κάνεις”, τότε είναι πιθανό να το ακούς ακόμη κι όταν βρίσκεσαι μόνη σου», τονίζει στο Bustle ο κλινικός ψυχολόγος Kevin Hyde. «Αυτή η αμφισβήτηση της μητέρα σου, μετατρέπεται σε μια εσωτερική φωνή που σε γεμίζει με αμφιβολίες για τις ικανότητές σου, και ως αποτέλεσμα κατακλύζεσαι με άγχος».

«Ο καλύτερος τρόπος για να ξαναχτίσεις την αυτοπεποίθησή σου είναι να ξεκινήσεις να παίρνεις μικρές αποφάσεις ή μικρά ρίσκα και να παρατηρήσεις ότι εν τέλει δεν συμβαίνει κάτι το τρομερό», υποστηρίζει ο Raffi Bilek, σύμβουλος ψυχικής υγείας.

Υποβάθμιζε/υποβαθμίζει τα συναισθήματά σου 

Για σκέψου. Πόσες φορές η μητέρα σου έχει ισχυριστεί ότι δραματοποιείς καταστάσεις  ή αντιδράς υπερβολικά; Μάλλον, αρκετές. Η θεραπεύτρια Julie Williamson, υποστηρίζει ότι «όταν οι γονείς μας υποβαθμίζουν ή απορρίπτουν τα συναισθήματά μας, εμείς θεωρούμε ότι διαπράττουμε κάποιο λάθος νιώθοντας αρνητικά συναισθήματα».

Αυτή η αντίδραση, μπορεί να εξηγήσει γιατί αγχώνεσαι κάθε φορά που προσπαθείς να εκφραστείς ή γιατί νιώθεις την ανάγκη να προσπεράσεις τα συναισθήματα σου.