Εδώ και κάποιες μέρες influencers ή απλά λάτρεις της μόδας, έκαναν χρήση ενός hashtag σε Instagram και Twitter, το οποίο σχεδόν σηματοδότησε τη στήριξή τους στη sustainable fashion. Το hashtag ήταν το #WhatsInMyClothes και είχε ως αφετηρία το Fashion Revolution.

Ως γνωστόν, το Fashion Revolution έχει στόχο να παλέψει ώστε να κάνει πιο διαφανείς τις διαδικασίες δημιουργίας ενός ρούχου ή μιας συλλογής και οι εργαζόμενοι που φέρνουν την παραγωγή εις πέρας να χαίρουν σεβασμού. Τα τελευταία χρόνια, έχει ξεκινήσει μια σειρά από hashtag ελπίζοντας να περάσει ένα eco-friendly μήνυμα ώστε οι άνθρωποι να αντιληφθούν τι ακριβώς συμβαίνει σε κάποιες “γωνίες” της βιομηχανίας της μόδας. Όπως επίσης και να μάθουν να ζουν με sustainable τρόπο.

 
View this post on Instagram
 

What’s wrong with overconsumption? 🤔🤔🤔 The current pandemic has amplified the fashion industry’s broken model of extreme waste and overproduction. In a time of pause and renewed desire to support one another amid uncertain times, we must instill a culture of clothes keeping and caring, at every level across citizens, brands and governments. According to research from @OxfamGB, buying 1 new cotton t-shirt produces the same emissions as driving a car for 35 miles. Yet, if a garment’s wearable life were to be doubled, its emissions could be lowered by 44%. This year’s Fashion Transparency Index notes, “It is interesting to see that so few brands currently publish data about their annual production volume and the brands that do report staggering numbers. For example, Inditex (the parent company that owns Bershka, Massimo Dutti, Pull&Bear, Stradivarius and Zara) produced more than 1.6 billion items last year.” This #FashionRevolution Week, let’s demand that our government’s mandate the big brands to act in a more responsible manner, through initiatives like extended producer responsibility schemes and bans on incinerating waste. Let’s demand that brands produce fewer items of higher quality, implement garment take-back schemes and repair services. AND let’s start within our own wardrobes to ensure that #LovedClothesLast.

A post shared by Fashion Revolution (@fash_rev) on

Το πιο πρόσφατο hashtag ήταν το #WhatsInMyClothes

Το #WhatsInMyClothes προκαλεί τους ανθρώπους να σκεφτούν όλη τη διαδικασία παραγωγής των items που έχουν στη ντουλάπα τους. Δηλαδή όλη την ιστορία δημιουργίας των προϊόντων που κρατούν στα χέρια τους. Σε μια έρευνα που έγινε από το Fashion Revolution του 2018, φάνηκε πως το 77% των ανθρώπων θα ήθελαν πραγματικά να ρωτήσουν τα brands από πού προέρχονται τα ρούχα τους. Τοξικές ουσίες και ρύποι υπάρχουν σε πολλές εφοδιαστικές αλυσίδες ακόμα. Και ναι, συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να τη “γλιτώνουν”. Αν τα ρούχα έφεραν ταμπέλες με συστατικά, όπως συμβαίνει και με τα τρόφιμα, ίσως οι άνθρωποι να σκέφτονταν δύο φορές πριν αγοράσουν ένα Τ-shirt. Ειδικά αν ήξεραν πως εν δυνάμει θα μπορούσε να βλάψει το wellbeing τους.

 
View this post on Instagram
 

When we shop for clothes, most labels tell us the fibre content of the garment and the country in which it was manufactured. But this is far from the whole story. Country of manufacture may only reflect the location where those final seams were stitched together, and it doesn’t reflect the global journey of our clothes, from fibre production to material creation, dyeing and finishing, and cutting and sewing. 🌍 🌏 🌎 Most of the time, we have no way of knowing where the material in our clothes originates. Let’s change that. In our 2018 Consumer Survey, we found that 77% of respondents think that fashion brands should disclose where the materials in their products come from. And it’s time for brands to listen up! Let’s ask the brands we buy from to disclose their 1st, 2nd and 3rd tier suppliers – on their website and on the label, because we know that exploitation thrives in hidden places, and because transparency is the first step in changing the system. Swipe up at the link in our story to read the full survey results ✨ #FashionRevolution #WhatsInMyClothes?

A post shared by Fashion Revolution (@fash_rev) on

Η πρωτοβουλία του #WhatsInMyClothes έχει στόχο να ρίξει φως στις πηγές και στα υλικά δημιουργίας ενός ρούχου. Αντίστοιχα, τα brands και οι παραγωγοί ενθαρρύνονται να απαντήσουν με το #IMadeYourClothes ώστε να διαδώσουν ένα πραγματικά θετικό μήνυμα. Αλλά και να δείξουν πως δε “φοβούνται” να παρουσιάσουν τα πραγματικά πρόσωπα των ανθρώπων που βρίσκονται στην παραγωγή των ρούχων τους.

What’s In Your Clothes, λοιπόν;

 featured image: VOGUE India