Πόσες φορές τη μέρα ζητάς συγγνώμη; Ακόμα και όταν δεν είναι καν απαραίτητο, λες και είναι η πρώτη λέξη που σου έρχεται στο μυαλό. Το θέμα είναι πως ειδικά στα επαγγελματικά, η συγγνώμη δεν είναι μια λέξη και μια έννοια που είναι ΟΚ να σπαταλάς με τόση ευκολία.

Ζητώντας συγγνώμη στη δουλειά, εκθέτεις αυτόματα τον εαυτό σου στον οίκτο κάποιου άλλου. Σαν να τον βάζεις σε ρόλο να μπορεί να επιλέξει αν θα σε συγχωρήσει ή όχι. Το να υποβιβάζεις με αυτόν τον τρόπο την ύπαρξή σου στη δουλειά, δεν κάνεις ό,τι καλύτερο για την επιτυχία σου

Αντί για συγγνώμη, πες απλά “ευχαριστώ”

Έφτασες λίγο αργότερα σε ένα meeting; ΟΚ, αντί να ζητήσεις συγγνώμη, πες απλά ένα ευχαριστώ στους συνεργάτες σου που σε περίμεναν. Με αυτόν τον τρόπο, ενδυναμώνεις και εσένα, αλλά και τους άλλους. Τους κάνεις να νιώθουν πως όντως εκτιμάς την υπομονή τους και την καλοσύνη τους, αλλά ταυτόχρονα κρατάς τη δύναμή σου στα χέρια σου. Σίγουρα θα μπορούσες να έχεις φτάσει στην ώρα σου, αλλά αυτό δε σημαίνει πως το πταίσμα σου υποβιβάζει τον επαγγελματισμό και τον ρόλο σου στην ομάδα.

Sky Yim, Darling Issue No. 11

Να θυμάσαι την αξία σου

Είναι τόσο εύκολο για την ανθρώπινη φύση μας να επικεντρώνεται στα αρνητικά. Λες και το παραμικρό λάθος, το πιο ασήμαντο πταίσμα μπορεί να εξαλείψει τη σημαντική βοήθειά μας στη δουλειά και όσα έχουμε καταφέρει. Μείνε μακριά από αυτό το μοτίβο. Αν νιώθεις πως το χρειάζεσαι, γράφε στο ημερολόγιό σου τις καθημερινές, μικρές ή μεγάλες επαγγελματικές σου επιτυχίες. Ανάτρεχε σε αυτές όποτε νιώθεις πως κάτι σε έχει προκαλέσει να τις ξεχάσεις.

Να ξέρεις τα δικαιώματά σου

Είναι σημαντικό να είσαι σε θέση να ξεχωρίζεις μια κακή επαγγελματική συμπεριφορά από μια σωστή. Όταν ένας συνάδελφος ή ένας manager κάνει διακρίσεις με βάση το φύλο, τη φυλή, την εθνικότητα, τη θρησκεία ή την ηλικία, είναι σημαντικό να το εντοπίζεις. Το ζητούμενο δεν είναι να κάνεις κριτική ή να προκαλέσεις διαφωνίες. Αντίθετα, με τα λογικά σου επιχειρήματα θα πρέπει να καταδείξεις πως προάγεται έτσι η δημιουργία ενός εχθρικού επαγγελματικού περιβάλλοντος. Και αυτό δεν κάνει καλό ούτε σε εσένα, ούτε στους συναδέλφους σου, ούτε στην ίδια την εταιρία που εν τέλει μένει πίσω από τον ήλιο σε ζητήματα που το 2020 είναι στο κέντρο της προσοχής.

Κάνε ερωτήσεις

Αν θες να δεις την ανέλιξή σου στον επαγγελματικό σου χώρο να γίνεται πραγματικότητα, μάθε να ρωτάς όλα όσα σε κάνουν να απορείς. Ίσως να νιώθεις πως η προαγωγή που νιώθεις πως θα έπρεπε να έχεις ήδη πάρει, βρίσκεται μακριά. Μη μένεις στα παράπονα, κάνε διάλογο. Κάνε τις ερωτήσεις που βομβαρδίζουν το μυαλό σου, γιατί αν δεν πάρεις απαντήσεις, ο βομβαρδισμός δε θα σταματήσει από μόνος του. Ποια είναι η αξιολόγηση του manager σου για εσένα; Ποια είναι τα σημεία που χρειάζεσαι δουλειά κατά την άποψή του; Τα δυνατά σου σημεία θα μπορούσαν να είναι χρήσιμα για την κάλυψη μιας άλλης θέσης;

Μέσα σε όλα, το ύφος σου και το κλίμα που θα δημιουργήσεις, παίζουν σημαντικό ρόλο. Να είσαι ψύχραιμη, κατέβασε το φρύδι. Κάνεις μια συζήτηση που όποια και αν είναι η εξέλιξή της, δε βάζει σε αμφισβήτηση τον επαγγελματισμό και τα skills σου. Και να θυμάσαι: δε χρειάζεται να ζητήσεις συγγνώμη.

Διάβασε ακόμα: Αρκετά με τη συγγνώμη

featured image: Celine Hallas Photographer