Όταν, ψάχνοντας στο νεσεσέρ με τα καλλυντικά σου, ίσως εν όψει της καλοκαιρινής σεζόν, συνειδητοποιείς ξαφνικά ότι χρειάζεσαι ένα νέο προϊόν, ότι θέλεις να αντικαταστήσεις ένα παλιό foundation, ότι δεν είχες σκεφτεί αρκετά την περιποίηση χειλιών και έτσι έχεις μια εντελώς νέα ρουτίνα να πειραματιστείς και να φτιάξεις, σε ποιον απευθύνεσαι; Τι ή ποιον εμπιστεύεστε περισσότερο; Το ερώτημα είναι δύσκολο. Η βιομηχανία ομορφιάς είναι, φυσικά, μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων, που πρέπει να πουλήσει για να επιβιώσει, και οι διαφημίσεις αναπόφευκτα αντικατοπτρίζουν αυτή την ανάγκη.

Οι influencers βρίσκονται στη μέση, πουλάνε αλλά και δοκιμάζουν, γίνονται τα πρόσωπα των προϊόντων που εμπιστεύονται και εμείς τους εμπιστευόμαστε σχεδόν πάντα. Στη συνέχεια, υπάρχουν οι επαγγελματίες και οι ειδικοί που εργάζονται σε φυσικά καταστήματα, αλλά μερικές φορές οι αγορές πρέπει να γίνονται online. Αυτό που απομένει, ως τελευταία σανίδα σωτηρίας, είναι οι φίλοι μας και οι διαδικτυακές κριτικές, οι οποίες θεωρητικά γράφονται από ανθρώπους σαν κι εμάς και για το λόγο αυτό αξίζουν εμπιστοσύνης. Ή μήπως όχι;

Διαδικτυακές κριτικές ομορφιάς: έρχεται η τεχνητή νοημοσύνη

Η αλήθεια είναι ότι οι διαδικτυακές κριτικές, μπορούν επίσης να χειραγωγηθούν. Αυτό έχει συμβεί και στο παρελθόν. Το 2018, ορισμένα brands ενεπλάκησαν σε σκάνδαλα που σχετίζονταν με ψεύτικες κριτικές, γραμμένες από υπαλλήλους. Και οι αξιολογήσεις των πέντε αστέρων πέφτουν βροχή. Τώρα, χάρη στην Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη, η παραποίηση κριτικών είναι ακόμη πιο εύκολη και γρήγορη. Σκέψου μόνο το Chat GPT. Με αυτό το δωρεάν εργαλείο, μπορούν να δημιουργηθούν εκατοντάδες κριτικές που μιμούνται τις πραγματικές μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, και είναι επίσης αρκετά αξιόπιστες, συχνά (αλλά όχι πάντα) δυσδιάκριτες από τις πραγματικές. Ένας κίνδυνος για το πορτοφόλι μας, αλλά και για την ευημερία μας, ειδικά όταν πρόκειται για την περιποίηση της επιδερμίδας, το μακιγιάζ και την ομορφιά.

https://www.tiktok.com/@thelawyerangela/video/7036492533668613382?embed_source=121374463%2C121409638%2C121404358%2C121351166%2C121331973%2C120811592%2C120810756%3Bnull%3Bembed_blank&refer=embed&referer_url=www.nssgclub.com%2Fen%2Fbeauty%2F36401%2Fartificial-intelligence-beauty-reviews&referer_video_id=7036492533668613382

Οι αριθμοί του φαινομένου

Οι ψεύτικες κριτικές έχουν γίνει μια δική τους επιχείρηση, η οποία διοικείται από εταιρείες που τις εφαρμόζουν μέσω bots και τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό ανακαλύφθηκε από το Fakespot, το οποίο τις εντοπίζει. Σύμφωνα με μια έκθεση του 2021 από το εργαλείο που ίδρυσε ο πρώην χάκερ Saoud Khalifah, περίπου το 31% των κριτικών σε ιστότοπους όπως το Amazon, το Walmart, το eBay και τα ηλεκτρονικά καταστήματα Shopify είναι αναξιόπιστα. “Στο παρελθόν, θα έβλεπες ένα γραμματικό λάθος και θα σκεφτόσουν, ε, αυτό δεν είναι σωστό, δεν ακούγεται σαν άνθρωπος. Τώρα αυτό συμβαίνει πολύ λιγότερο, οι ψεύτικες κριτικές βελτιώνονται”, εξηγεί ο Khalifah.

Όπως αναφέρει το Business of Fashion, τα πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο όταν η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται από τις ίδιες τις πλατφόρμες για να βοηθήσει τους χρήστες να συμπληρώσουν τις κριτικές προϊόντων, καθιστώντας τες υβριδικές, σωστές στην πρόθεση, αλλά στην πραγματικότητα προσθέτοντας ένα ακόμη στοιχείο σύγχυσης, που καθιστά ακόμη πιο δύσκολο να διακρίνει κανείς το αληθινό από το ψεύτικο, το φυσικό από το τεχνητό.

Τεχνητή νοημοσύνη που βοηθά στις κριτικές

Η Bazaarvoice – μια εταιρεία που πωλεί λογισμικό που επιτρέπει σε εταιρείες και πλατφόρμες να συλλέγουν και να προβάλλουν περιεχόμενο που δημιουργείται από χρήστες (UGC) – λάνσαρε πρόσφατα τρεις νέες λειτουργίες με τεχνητή νοημοσύνη, συμπεριλαμβανομένου ενός εργαλείου που ονομάζεται Content Coach και παρέχει στους χρήστες προτάσεις για βασικά θέματα που πρέπει να συμπεριλάβουν στις κριτικές τους με βάση κοινά θέματα σε άλλες.

Οι προτάσεις για μια κριτική ενός eyeliner, για παράδειγμα, μπορεί να περιλαμβάνουν “χρωματισμό”, “ακρίβεια” και “ευκολία αφαίρεσης”. Φυσικά, η πρόθεσή τους είναι να είναι ουδέτερη. Είναι όντως ουδέτερες; Αντικειμενικά, αν μια κριτική “υποβοηθείται”, γίνεται λιγότερο προσωπική, λιγότερο προσεγμένη και περισσότερο ομοιόμορφη.

Ένα ζήτημα εμπιστοσύνης που υπερβαίνει τις κριτικές

Οι διαφημίσεις υπερβάλλουν, οι influencers συχνά αποζημιώνονται αφειδώς για να αγαπούν τα τελευταία προϊόντα και κυκλοφορίες, οι κριτικές προϊόντων των ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι ψεύτικες και δόλιες, που παράγονται από bots και αλγόριθμους. Κατά συνέπεια, και αναπόφευκτα, η εμπιστοσύνη μειώνεται και η απογοήτευση αυξάνεται.

Κουραστήκαμε να είμαστε αποδέκτες μιας περισσότερο ή λιγότερο διακριτικής διαφήμισης, και αν, ενώ λαμβάνουμε και ερμηνεύουμε αυτή τη διαφήμιση, πρέπει να ξεγελιόμαστε και από την Τεχνητή Νοημοσύνη, τότε θα μπορούσαμε κάλλιστα να επιστρέψουμε στην προφορική διαφήμιση, στην ανταλλαγή απόψεων με τους φίλους μας στον καφέ. Διακινδυνεύοντας μια λανθασμένη αγορά, αλλά τουλάχιστον με τους δικούς μας όρους.

Κανονισμοί κατά της απάτης σε κριτικές ομορφιάς

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, κάτι συμβαίνει, αν και όχι με γρήγορους ρυθμούς. Το 2023, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου πρότεινε να εισαχθεί ένας κανόνας εμπορικής ρύθμισης σχετικά με τη χρήση των κριτικών και των μαρτυριών των καταναλωτών, ώστε να τιμωρείται όποιος παρουσιάζει ψευδείς κριτικές προϊόντων, καταστέλλει τις αρνητικές και προσφέρει κίνητρα για τις θετικές. Εάν εγκριθεί, ο κανονισμός αυτός θα προβλέπει αστικές κυρώσεις για τους παραβάτες και θα πρέπει να βοηθήσει όχι μόνο τις έντιμες εταιρείες, αλλά και τους καταναλωτές, οι οποίοι σύμφωνα με ομάδες υπεράσπισης των καταναλωτών έχασαν περίπου 28 δισεκατομμύρια δολάρια λόγω ψεύτικων κριτικών το 2021.

Μοιάζει περισσότερο με ευκαιρία, παρά με επιβολή για τον κόσμο της ομορφιάς, ο οποίος προσπαθεί να ανοικοδομήσει μια σχέση εμπιστοσύνης βασισμένη στη διαφάνεια και μια καλύτερη εμπειρία online αγορών.