Το αμάξι είναι αναμφισβήτητα από τις εφευρέσεις που έφεραν τεράστιες αλλαγές στον πολιτισμό και την καθημερινότητα των ανθρώπων, αφού διευκόλυναν τα ταξίδια, προσφέροντας ελευθερία και αυτονομία.

Πάμε να κάνουμε μια αναδρομή στις πιο σημαντικές στιγμές στην ιστορία της αυτοκίνησης των περασμένων αιώνων!

Το πρώτο αυτοκίνητο

 Το 1885 αποτελεί την πιο καθοριστική χρονιά για την ιστορία της αυτοκίνησης, αφού τότε κατασκευάστηκε το πρώτο όχημα με μηχανή εξωτερικής καύσης βενζίνης από το μηχανικό Karl Benz, στο Mannheim της Γερμανίας. Το μοντέλο αυτό ονομάστηκε Benz Patent Motorwagen και μόλις ένα χρόνο αργότερα, το 1886, κυκλοφορούσε ήδη σε δημόσιους δρόμους. Η πρώτη μάλιστα μεγάλη διαδρομή (180 χιλιομέτρων!) με το αυτοκίνητο αυτό έγινε από τη σύζυγό του Karl Benz, Bertha και τους δύο γιούς τους, Eugen και Richard.

Το Benz Patent Motorwagen, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως το ‘Πιστοποιητικό γεννήσεως του αυτοκινήτου’ από τη Mercedes-Benz, αποτελεί την αρχή για την αναπτυξη της Mercedes-Benz ως κολοσσού της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ποιός θα περίμενε ότι από ένα τρίτροχο αμάξι, το οποίο ήταν διαθέσιμο σε λίγους, θα μπορούσε κανείς σήμερα να οδηγεί οποιοδήποτε μοντέλο Mercedes με leasing;

Το πρώτο υβριδικό αμάξι

 Το 1989, πάνω από έναν αιώνα πριν την κυκλοφορία του υβριδικού Cayenne S Hybrid το 2010, η Porsche δημιούργησε το πρώτο υβριδικό αμάξι στην ιστορία της αυτοκίνησης! Το Egger-Lohner C.2 Phaeton σχεδιάστηκε από τον Ferdinand Porsche, τον οποίο ενθουσίαζε ο ηλεκτρισμός, ήδη από τα παιδικά του χρόνια. Ενώ δούλευε στη Vereinigte Elektrizitäts-AG Béla Egger στη Βιέννη, ξεκίνησε να σχεδιάζει ηλεκτρικά αμάξια, ένα από τα οποία ήταν και το Egger-Lohner C.2 Phaeton.

Το πρωτοποριακό αυτό αυτοκίνητο, το οποίο ο Ferdinand ανεπίσημα ονόμασε P1, για να δείξει ότι ήταν το πρώτο Porsche αμάξι που σχεδιάστηκε ποτέ, είχε ανώτατη ταχύτητα 35 χιλιόμετρα την ώρα και μπορούσε να οδηγηθεί για περίπου τρεις με πέντε ώρες. Σήμερα, το μοντέλο αυτό εκτίθεται στο μουσείο της Porsche και παραμένει σε τόσο καλή κατάσταση που η μηχανή του λειτουργεί ακόμα!

Η πρώτη κινούμενη γραμμή συναρμολόγησης

 Το 1913 γίνεται η αρχή για να αλλάξει για πάντα ο τρόπος παραγωγής των αμαξιών, όταν ο Henry Ford και οι εργαζόμενοί του χρησιμοποιούν για πρώτη φορά μια πρωτοποριακή γραμμή συναρμολόγησης. Η βασική της διαφορά σε σχέση με τις προηγούμενες; Ήταν κινούμενη! Αυτό σημαίνει ότι αντί ο κάθε εργάτης να πηγαίνει στο κάθε σημείο του αυτοκινήτου που έπρεπε να κατασκευαστεί, ερχόταν αυτό σε αυτόν.

Η εφεύρεση αυτή, όσα πλεονεκτήματα κι αν είχε στην ευκολία συναρμολόγησης, έκανε τους εργάτες να βαριούνται με τα μειωμένα τους καθήκοντα! Επιπλέον, ήταν δυσαρεστημένοι με τα περιορισμένα χρονικά περιθώρια που υπήρχαν στο κάθε βήμα κατασκευής. Μάλιστα, επειδή συχνά δεν προλάβαιναν να ολοκληρώσουν τη δουλειά τους πριν το αμάξι περάσει στο επόμενο στάδιο κατασκευής, πολλά αμάξια κατέληγαν να μην έχουν όλα τους τα εξαρτήματα!

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πολλοί εργάτες να αναζητήσουν δουλειά σε ανταγωνιστές. Για να τους κρατήσει, ο Henry Ford καθιέρωσε το ημερομίσθιο των 5 δολαρίων, ένα ποσό ιδιαίτερα ανταγωνιστικό για τα δεδομένα της εποχής. Αντί όμως να χρεοκοπήσει την εταιρεία, όπως είχε προβλεφθεί αρχικά, η αύξηση αυτή έκανε την Mercedes-Benz περιζήτητη στους εργαζόμενους!

Το πρώτο Jeep αμάξι

 Μπορεί το Jeep να είναι ένα από τα πιο δημοφιλή αμάξια σήμερα, όμως αρχικά είχε κατασκευαστεί για τις ανάγκες του στρατού κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1940, με τον πόλεμο να πλησιάζει, οι ανάγκες του στρατού αυξήθηκαν κατακόρυφα. Έτσι, ζητήθηκε από 135 κατασκευαστές αυτοκινήτων να δημιουργήσουν ένα ελαφρύ αμάξι το οποίο θα πληρούσε τις στρατιωτικές προδιαγραφές και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο πεδίο της μάχης. Τρεις εταιρείες ανταποκρίθηκαν και έτσι δημιουργήθηκε το αρχικό μοντέλο του αυτοκινήτου που είναι σήμερα γνωστό ως Jeep, από την εταιρεία Willys-Overland.

Μετά το τέλος του πολέμου, το Jeep άρχισε σιγά-σιγά να χρησιμοποιείται από αγρότες, διευκολύνοντας σημαντικά τις αγροτικές δουλειές, αφού έκανε τη δουλειά δύο αλόγων. Τα χρόνια που ακολούθησαν, κυκλοφόρησαν νέα πρωτοποριακά μοντέλα Jeep, μέχρι που τη δεκαετία του ‘50 ξεκίνησαν να κατασκευάζονται πιο ευρύχωρα μοντέλα, τα οποία έγιναν δημοφιλή στο ευρύ κοινό!

Η ιστορία της αυτοκίνησης είναι συναρπαστική, γεμάτη πρωτοποριακές ιδέες και επαναστατικές εφευρέσεις και το μέλλον της σίγουρα μας επιφυλάσσει πολλές εκπλήξεις!