Πως να διατηρησεις την ηρεμια σε συζητησεις που δε μπορεις να διαχειριστεις

Πολλοί μπορούν να ταυτιστούν με την ακόλουθη κατάσταση: βρίσκονται σε ένα πάρτι και ένας απο τους καλεσμένους λέει πράγματα που τους κάνουν είτε να φύγουν τρέχοντας είτε να μαλώσουν. Οι συζητήσεις γίνονται όλο και πιο δύσκολο να τις χειριστείς. Οι διαφορετικές αξίες,  τα πιστεύω και οι απόψεις συγκρούονται.

Από την οικογένεια μέχρι και ολόκληρη την κοινωνία, ερχόμαστε αντιμέτωποι με αντιλήψεις και πράξεις που μας ταρακουνούν και μας πανικοβάλλουν. Το να διατηρήσουμε τη γαλήνη και να βρούμε ένα κοινό σημείο επαφής καμιά φορά μοιάζει μάταιο στις μέρες μας. Το μίσος και ο φόβος πάντοτε χωρίζουν τον κόσμο και μπορούν να τον κάνουν να μοιάσει πολύ μικρός- εάν αποφασίσεις να επικοινωνείς μόνο με άτομα που σκέφτονται ακριβώς όπως εσύ.

Η τέχνη της συζήτησης περιλαμβάνει να καταλαβαίνεις τα αισθήματα του άλλου, να παίρνεις θέση και να έχεις την περιέργεια να μάθεις. Αλλά, όταν ‘ανάβουν τα αίματα’, η συζήτηση μοιάζει με μια μπουλντόζα που μπορεί να καταστρέψει τα πάντα στο πέρασμα της. Είναι εύκολο να ‘μαζευτείς’ και να μείνεις ήσυχη γιατί δεν θέλεις να προκαλέσεις. Ή απο την άλλη πλευρά, είναι εξαντλητικό να προσπαθείς να φέρεις κάποιον προς το μέρος σου και να του επιβάλλεις τη δική σου οπτική.

7116e4519a7dc941202eecaade6f47d6

Οπότε, τι πρέπει να κάνεις όταν έρχεσαι σε σύγκρουση με κάποιον που σκέφτεται διαφορετικά απο εσένα;

Οι αληθινές συζητήσεις μπορούν να χτίσουν γέφυρες, να ακονίσουν απόψεις, να επουλώσουν βαθιές πληγές και να μας διδάξουν νέες οπτικές. Θυμήσου οτι ακόμη και ο πιο ενοχλητικός καλεσμένος, θέλει να τον δουν και να τον καταλάβουν. Αν και ίσως δεν κερδίσεις άτομα ώστε να υιοθετήσουν τη δική σου προσέγγιση, το να ακολουθήσεις τις παρακάτω συμβουλές θα σε βοηθήσει να διατηρήσεις τη ψυχραιμία σου, να αναπτύξεις τα δικά σου πιστεύω και ίσως να διατηρήσεις ή να κάνεις πιο βαθιά μια σχέση.

  1. Άκου.

Μη γίνεσαι αμυντική ή επιθετική. Πάρε μια βαθιά ανάσα και άκουσε τον άλλον. Αυτή είναι μια σημαντική πρακτική για να χτίσεις μια σχέση σε οποιαδήποτε περίσταση. Άκουσε την προσωπική τους ιστορία και δώσε προσοχή σε σημεία που μπορεί να έχετε κοινά. Συχνά, αλλά όχι πάντοτε, όταν οι άνθρωποι νιώθουν τις άμυνες να πέφτουν, τα αισθήματα ελέγχονται καλύτερα και η ομαλή συζήτηση είναι διασφαλισμένη. Αυτό βέβαια είναι ένα ρίσκο αλλά να είσαι σίγουρη πως ότι και να συμβεί, θα νιώσεις καλύτερα, ακόμη και αν ο συνομιλητής σου δεν σου επιστρέψει την ίδια συμπεριφορά.

  1. Έχε περιέργεια και μη κρίνεις.

Το να αναπτύσσεις την ικανότητα του να ακούς τον άλλον τροφοδοτείται απο την περιέργεια. Μην είσαι αμυντική και αντιθέτως, κάνε ερωτήσεις όπως οι παρακάτω:

  • Πες μου περισσότερα για την άποψη σου.
  • Πόσο καιρό έχεις αυτή την άποψη;
  • Μπορείς να με βοηθήσεις να καταλάβω τα τάδε σημεία;
  • Τι σε ανησυχεί περισσότερα εάν …. συμβεί/ αλλάξει/ δεν αλλάξει;

Δώσε έμφαση στο πώς να αναπτύξεις μια σχέση και μην είσαι επικριτική στις απαντήσεις που θα λάβεις. Η περιέργεια τροφοδοτεί το σεβασμό και τη σύνδεση. Επίσης, ελέγχει την επικριτική διάθεση όταν αυτή εμφανίζεται και σε βοηθά να αναθεωρήσεις τις αξίες σου όσον αφορά το πώς να χειριστείς τη διαφωνία και τις δύσκολες καταστάσεις.

  1. Αναθεώρησε.

Όταν ακούς πράγματα από τους φίλους ή συναδέλφους που σου προκαλούν αμέσως έντονα συναισθήματα, ίσως τότε να είναι σημαντικό να αναπτύξεις και εσύ η ίδια την ικανότητα σου να ακούς. Κοίταξε μέσα σου για να καταλάβεις καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο αντιδράς σε μια κατάσταση. Μην επικεντρώνεσαι στον άλλον. Συνήθως, σημαντικές ή ευαίσθητες εμπειρίες της ζωής σου, μαζί με θέματα που σε απασχολούν, είναι η ρίζα της αντίδρασης σου. Εαν παρατηρείς κάποια μοτίβα στις αντιδράσεις σου ή αύξηση στη συχνότητα τους, θα ήταν χρήσιμο να καταφύγεις σε επαγγελματική υποστήριξη.

  1. Δώσε αξία στη σχέση και όχι στο να είσαι σωστή.

Όταν μια σχέση είναι σημαντική για σένα, καλό θα είναι να αποφεύγεις  τις διαφωνίες. Για να το κάνεις αυτο χρειάζεται να ξεκαθαρίσεις τις αξίες σου, να ωριμάσεις και φυσικά, πολλές βαθιές αναπνοές. Το να είσαι πάντα η σωστή μπορεί να μην οδηγήσει σε ευχαρίστηση αλλά στη μοναξιά και την αγανάκτηση.

  1. Κάνε ένα διάλειμμα.

Όταν ‘ανάβουν τα αίματα’, ακόμη και οι ωραίες συζητήσεις μπορεί να χάσουν την ουσία τους και εσύ ή ο συνομιλητής σου να ξεπεράσει τα όρια. Όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, το καλύτερο είναι να σταματήσεις - ειδικά όταν δεν υπάρχει σεβασμός και γίνονται πικρόχολα σχόλια. Το να σταματήσεις δεν είναι δείγμα αδυναμίας ή φόβου αλλά η πιο σωστή επιλογή για όλους όσους εμπλέκονται.

Η τέχνη της ‘γενναίας' συζήτησης χρειάζεται συναισθηματική νοημοσύνη και το να θυμάσαι πάντοτε οτι η συζήτηση δεν έχει να κάνει με το να κερδίσει η μία ή άλλη πλευρά αλλά με το να εξελιχθείς σαν άνθρωπος. Δεν μπορείς να αλλάξεις κανέναν άλλον παρά μόνο τον εαυτό σου.

Πώς διαχειρίζεσαι τις διαφωνίες στις συζητήσεις σου; Τί θεωρείς πως σε βοηθά σε ανάλογες περιστάσεις;

0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *