To junk food στο μικροσκοπιο

Έλα μην ντρέπεσαι, παραδέξου το… έχεις αδυναμία σε κάποιο από αυτά τα ύποπτα φαγάκια (ή και σε όλα). Πες το και εγώ πρώτη από όλους θα σε καταλάβω!

Η οικονομική κρίση έφερε αύξηση στην κατανάλωση junk food και επακόλουθα και στην παχυσαρκία. Αυτό συνέβη διότι το junk food είναι γρήγορο, οικονομικό και κυρίως comfort food. Με τον όρο comfort food εννοούμε το φαγητό που όταν το καταναλώνουμε μας δημιουργεί μια νοσταλγία ή μια συναισθηματική ικανοποίηση… Στην πραγματικότητα το γρήγορο φαγητό δημιουργεί νοσταλγία καθώς είναι συνδυασμένο με καταστάσεις, βλέπε ταινία, μπάλα ή έξοδο, ξενύχτι, αλλά κυρίως παρέα! Το πιο νόστιμο σουβλάκι είναι αυτό που τρώμε με τους φίλους μας και η πιο απολαυστική πίτσα αυτή που μοιραζόμαστε με το έτερό μας ήμισυ…

Από την άλλη πλευρά η συναισθηματική ικανοποίηση προκύπτει από την τάση μας να καταναλώνουμε τρόφιμα πλούσια σε λιπαρά και απλούς υδατάνθρακες γιατί παροδικά μας φτιάχνουν τη διάθεση.

Κανείς δεν έχει πει στη ζωή του: αχ χάλια είμαι, να φάω ένα πιάτο ρεβίθια να συνέλθω… Η συστηματική όμως κατανάλωση junk food συνδέεται με βάση τις τελευταίες έρευνες, με την εμφάνιση χρόνιου stress ή ακόμα και κατάθλιψης…

Αν μιλήσουμε καθαρά διατροφικά, τα τρία αγαπημένα fast food είναι το ίδιο ακριβώς πράγμα. Μιλάμε για ένα πλήρες γεύμα, αποτελούμενο από κάποια αμυλούχα βάση: πίτα για το σουβλάκι, ζύμη για την πίτσα και ψωμάκι για το burger, τα οποία συνοδεύονται από πρωτεΐνη: καλαμάκι ή γύρο, τυρί και αλλαντικά και μπιφτέκι αντίστοιχα και όλα έχουν συνήθως κάποιο λαχανικό για τη γεύση ή και για το ξεκάρφωμα.

Για να ξέρουμε όμως και τι τρώμε ας ρίξουμε μια ματιά στη θερμιδική αξία του καθενός:

Σουβλάκι: στην πιο light εκδοχή του, που σημαίνει πίτα χωρίς λάδι, καλαμάκι κοτόπουλο, ντομάτα, μαρούλι και τζατζίκι το σουβλάκι μας δίνει περίπου 300 θερμίδες. Στην πιο βαριά εκδοχή του, δηλαδή πίτα με το λαδάκι της, γύρος, πατάτες και σως φτάνουμε…κρατηθείτε…στις 750.

Πίτσα: κατά τα γνωστά ένα light κομμάτι μαργαρίτα με λεπτή ζύμη μας δίνει 150 θερμίδες αλλά αν βάλουμε τα δυνατά μας και παραγγείλουμε αφράτη ζύμη και τη γεμίσουμε αλλαντικά μπορεί να φτάσει τις 350 θερμίδες.

Burger: το πιο μικρό και απλό burger μας δίνει 300 θερμίδες. Αυτές βέβαια μπορούν να πολλαπλασιαστούν ανάλογα με το μέγεθος τόσο του ψωμιού όσο και του μπιφτεκιού καθώς και τα ύπουλα πρόσθετα πχ. μπέικον, μαγιονέζα για να καταφέρουμε αισίως τις 700 θερμίδες (χωρίς τις πατάτες).

Το καταλαβαίνω ότι η συνήθεια και ειδικά η συνήθεια της παρέας είναι δύσκολο να ξεπεραστεί. Αν δηλαδή έχουμε καθιερώσει μια ρουτίνα που μας ευχαριστεί, είναι δύσκολο να αντισταθούμε και πραγματικά αν γίνεται μια στο τόσο δεν υπάρχει και λόγος. Αν βέβαια γίνεται πιο συχνά από πχ. μια φορά την εβδομάδα, μπορούμε να κάνουμε μια έκπτωση στην ποσότητα και στην πολυπλοκότητα του εδέσματος που θα επιλέξουμε. Το fast food δεν είναι απαραίτητα και junk food με τις κατάλληλες προσαρμογές βέβαια. Το comfort food όπως είπαμε δεν είναι κατευναστικό μόνο λόγω της σύστασής του αλλά και της «φάσης». Ειλικρινά τώρα πόσο θα σου στοιχίσει στη διασκέδασή σου να βάλεις καλαμάκι αντί για γύρο στο σουβλάκι σου;

Κλειώ Δημητριάδου – Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Η Κλειώ είναι κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος. Τελείωσε το τμήμα Επιστήμης Διατροφής-Διαιτολογίας του Χαροκόπειου πανεπιστημίου και στη συνέχεια μετεκπαιδεύτηκε στη συμβουλευτική ψυχολογία και στο life coaching. Δοκιμάζει διαρκώς νέα είδη γυμναστικής. Μαγειρεύει τα πάντα with a diet twist αν και λατρεύει το junk food. Προσπαθεί να πλέκει για να χαλαρώνει και τα καταφέρνει... να πλέκει, όχι να χαλαρώνει! Ονειρεύεται μια μέρα να δημοσιεύσει τα ευτράπελα περιστατικά που συμβαίνουν σε ένα διαιτολογικό γραφείο... Γράφει για τη ψυχολογική διάσταση της διατροφής.

1 Comment

  • Reply October 29, 2013

    George

    peinawwww

Leave a Reply

Solve : *
30 − 1 =