Building in Larnaca

η «συνάντηση»

Δεν είμαι Κύπρια, πέρασα, όμως,  πολλά από τα καλοκαίρια μου στο νησί της Αφροδίτης τα τελευταία χρόνια. Σε ένα από αυτά «έπεσα» πάνω σε ένα δημόσιο κτίριο τράπεζας με το οποίο αργότερα αποφάσισα να ασχοληθώ.

Πρόκειται για τα γραφεία της Συνεργατικής Τράπεζας Κύπρου.

Το κτίριο αυτό, έργο τριών νέων αρχιτεκτόνων και τοποθετημένο στο Κίτι, μια κωμόπολη της επαρχίας Λάρνακας,  πήρε το 2007 το πρώτο βραβείο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού που πραγματοποιήθηκε για την ανέγερση του κτιρίου γραφείων της συγκεκριμένης τράπεζας. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε το 2009 και οι χώροι του ήταν διαθέσιμοι για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της το ίδιο κιόλας έτος.

Ας πούμε ότι ήταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Το κτίριο αυτό εκφράζει μια κεντρική ιδέα ταυτόχρονα λιτή και δυναμική. Μια ευθεία γραμμή από μπετόν, επιβλητική, ανεπιτήδευτη και σοβαρή με φλέρταρε καταφέρνοντας τελικά να με κερδίσει. Οι υφές, τα χρώματα, τα υλικά και ο αρμονικός συνδυασμός τους πολύ γρήγορα με έπεισαν να ασχοληθώ μαζί του.

Βορειοδυτική όψη κτιρίου, από το αρχείο φωτογραφιών των amsa

Βορειοδυτική όψη κτιρίου, από το αρχείο φωτογραφιών των amsa

 

 η «περιήγηση»

Έστω και από μακριά, ας «ταξιδέψουμε» για λίγο μέσα του…

Ανοίγοντας την κεντρική πόρτα της εισόδου συναντάς τον ισόγειο χώρο υποδοχής. Ζεστός και φιλόξενος σε προσκαλεί να εξερευνήσεις το κτίριο. Το κλιμακοστάσιο και οι ανελκυστήρες τον αγκαλιάζουν διακριτικά.

Ο χώρος αυτός είναι τοποθετημένος σε ένα «αίθριο» . Έτσι, αν κοιτάξεις ψηλά, η ματιά σου συναντά τη γυάλινη ανοιγόμενη οροφή του δεύτερου ορόφου και τον καταγάλανο ουρανό της Κύπρου.

Χώρος υποδοχής, από το αρχείο φωτογραφιών των amsa

Χώρος υποδοχής, από το αρχείο φωτογραφιών των amsa

Μόλις μερικά βήματα αριστερά, βρίσκεται ο κύριος χώρος της τράπεζας, εκεί που οι συναλλαγές δίνουν και παίρνουν ολημερίς.

Εδώ συναντάς τους ταμίες που σε εξυπηρετούν υπομονετικά καθώς και την απαραίτητη για την αναμονή σου επίπλωση (καθίσματα διαφόρων ειδών, κτλ). Πίσω από τα ταμεία είναι τοποθετημένα μερικά ακόμη γραφεία υπαλλήλων, περιτριγυρισμένα από στοίβες φακέλων και πολύχρωμων, σφραγισμένων χαρτιών.

Ανεβαίνοντας στον όροφο συναντάς έναν μεγάλο χώρο αναμονής. Χαρακτηριστικό  του γνώρισμα το «άνοιγμα- κάδρο» που είναι τοποθετημένο σε μια από τις επιφάνειες των τοίχων του . Σαν πραγματικός πίνακας προσφέρει -από έξω προς τα μέσα-  τη θέα του οικισμού . Στον όροφο βρίσκονται, επίσης,  δύο αίθουσες διαλέξεων και συνεδριάσεων που εξυπηρετούν τις ανάγκες της τράπεζας.

ar3

Χώρος αναμονής στον όροφο, το «άνοιγμα – κάδρο» στον οικισμό,
από το αρχείο φωτογραφιών των amsa

 

τα υλικά

Ανεπίχριστο σκυρόδεμα κυριαρχεί στις όψεις του, ενώ υαλοστάσια αλουμινίου και δομικά υαλοστάσια διπλού προφίλ «ντύνουν» τα μεγάλα ανοίγματα του . Η σκίαση των ανοιγμάτων επιτυγχάνεται με μπετονένιες ή ξύλινες περσίδες.

 

Δυτική όψη κτιρίου, από το αρχείο φωτογραφιών των amsa

Δυτική όψη κτιρίου, από το αρχείο φωτογραφιών των amsa

Στο εσωτερικό, οι επιφάνειες των τοίχων άλλοτε παραμένουν γυμνές, ενώ άλλοτε καλύπτονται από ξύλινες επενδύσεις ή από επιχρίσματα ουδέτερων χρωμάτων.

Οι επιφάνειες των δαπέδων είναι «ντυμένες» με δρυ, τμήματα, όμως όπως αυτό του κλιμακοστασίου, καλύπτονται από ημιδιαφανές γυαλί.

Κλιμακοστάσιο, από το αρχείο φωτογραφιών των amsa

Κλιμακοστάσιο, από το αρχείο φωτογραφιών των amsa

οι δημιουργοί

 

Tρεις νέοι αρχιτέκτονες . Τα ονόματά τους:  Νεκτάριος Αυξεντίου, Ζωή Στασινοπούλου, Αργύρης Μουγιάκος . H επωνυμία τους amsa ( afxentiou | mougiakos |stasinopoulou _ architects).

 

Αφορμές τους:  «ο προσανατολισμός, το σχήμα του οικοπέδου, οι προσβάσεις, η γειτνίαση με ένα σχολείο και οι προσφερόμενες οπτικές φυγές. Αυτά συνέβαλαν στη δημιουργία του κτιρίου, αυτά καθόρισαν τη χωροθέτηση, τη γενική ογκοπλασία, την εσωτερική επίλυση και τον χειρισμό των επιμέρους όψεών του». Έτσι,  γεννήθηκε το κτίριό τους, μεγάλωσε και απέκτησε μορφή και όγκο.

 

Σημαντικότερο εργαλείο στον σχεδιασμό τους το φως. «Φυσικό ή τεχνητό δίνει ιδιαίτερο  νόημα στη σύνθεση. Μεταλλάσσει τα υλικά, δημιουργεί καταστάσεις και υποβάλλει συναισθήματα . Οι πολλές του διαβαθμίσεις, τα παιχνίδια της σκιάς και της αντανάκλασης δίνουν ποιότητα στον χώρο και μια αίσθηση διαφορετική σε αυτούς που τον βιώνουν.»

 

Νοτιοανατολική όψη κτιρίου, από το αρχείο φωτογραφιών των ams architects.

Νοτιοανατολική όψη κτιρίου, από το αρχείο φωτογραφιών των ams architects.

Έργα των amsa μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα τους:

http://www.amsa.com.cy/

 

p.s : next stop Berlin

 

Jewish Museum | Berlin | D. Libeskind

Jewish Museum | Berlin | D. Libeskind

 

 

Φωτεινή Λιάκου, ετών 23. Κόρη στρατιωτικού, έζησα και τα 23 με μια βαλίτσα στο χέρι ταξιδεύοντας και ζώντας σε όλη την Ελλάδα. Αγαπημένη ελληνική πόλη η Ξάνθη. Όσο για τα υπόλοιπα... μου αρέσει το κολύμπι και η αρχιτεκτονική, μου αρέσουν τα παιδιά και τα παραμύθια τους. Μα πιο πολύ μου αρέσει να γράφω, να γράφω γι αυτά που με συγκινούν, για όσα με συνεπαίρνουν... Για όσα γράφω ευχαριστώ όσους είναι γύρω μου. Στην ίδια ή σε διαφορετική πόλη, πάντα με εμπνέουν και με ταξιδεύουν με τις αφορμές τους ...

Be first to comment

Solve : *
30 + 14 =