Αν κοιτάξεις τις ετικέτες από όλα τα προϊόντα skincare που έχεις ήδη στο μπάνιο σου, πιθανότατα το πρώτο συστατικό που θα διαβάσεις είναι το νερό. Μοιάζει με ένα κοινό μυστικό ανάμεσα στην τεράστια βιομηχανία της περιποίησης που συχνά υπόσχεται βιώσιμες λύσεις. Καλύτερες συσκευασίες, ηθικές διαδικασίες παραγωγής κι όμως το τεράστιο πρόβλημα παραμένει. Η σπατάλη νερού που κρίνεται απαραίτητη για την παραγωγή όλων αυτών, είναι τεράστια.

Όταν πρόκειται για ενυδάτωση, σου φαίνεται φυσιολογικό τα προϊόντα skincare να περιέχουν νερό

Ωστόσο, τα προϊόντα με μεγάλη συγκέντρωση νερού δημιουργούν το κατάλληλο έδαφος για την ανάπτυξη βακτηριών. Για να αποφύγουν αυτό το σενάριο, οι μεγάλες εταιρείες χρησιμοποιούν μία μεγάλη ποσότητα συντηρητικών που διατηρεί τα προϊόντα σε καλή κατάσταση. Έτσι, αν θέλει κανείς να αφαιρέσει το νερό από αυτές τις φόρμουλες, τότε απευθείας φεύγουν και τα πολλά συντηρητικά. Αυτό αμέσως δίνει τα δυνατότητα στα δραστικά συστατικά του κάθε προϊόντας να λειτουργήσουν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά.

Δε μετράει μόνο το νερό που εμπεριέχεται, αλλά και το νερό που χρειάζεται για να κατασκευασθεί

Αυτό σημαίνει ότι ακόμη κι αν ένα προϊόν έρθει στα χέρια μας άνυδρο, ίσως να έχει χρησιμοποιηθεί νερό κατά την παραγωγή του. Έτσι είναι προτιμότερο να παρακολουθείς τη στάση που ακολουθεί το εκάστοτε brand και στις δύο περιπτώσεις. Πολλές εταιρείες σήμερα δηλώνουν water-free στα προϊόντα τους, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ισχύει το ίδιο και για την παραγωγή. Για να θεωρηθεί τελικά ένα προϊόν άνυδρο χρειάζεται να αφαιρεθεί το νερό και από τις δύο διαδικασίες.

Υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που καθορίζουν τη βιωσιμότητα της skincare βιομηχανίας

Δεν αρκεί ένα προϊόν να είναι άνυδρο ή/και να έχει κάποια βιοδιασπώμενη συσκευασία φιλική προς το περιβάλλον. Η βιωσιμότητά του καθορίζεται από τον τρόπο παραγωγής, τις συνθήκες εργασίες και τον τρόπο μεταφοράς και διανομής του. Τελευταία έχει ξεκινήσει ένα νέο κίνημα που μιλά για τις γνωστές εταιρείες και το greenwashing που κάνουν στους καταναλωτές. Αυτό πολύ απλά αναφέρεται στις μικρές αλλαγές που κάνουν στη συσκευασία ή τις πρακτικές του, ενώ όλες οι υπόλοιπες διαδικασίες παραμένουν προβληματικές.

Έτσι είναι καλύτερο να μη μιλάμε για water-free προϊόντα αμέσως, χωρίς να ξέρουμε τι συμβαίνει από πίσω. Είναι προτιμότερο και για εμάς αλλά για τις εταιρείες να ισχυριζόμαστε ότι κάνουμε κινήσεις προς τη διαφύλαξη των αποθεμάτων νερού στον πλανήτη.