Το πρωί δίαιτα και το βράδυ τσιμπολόγημα

Το πρωί δίαιτα και το βράδυ τσιμπολόγημα

Ολομερίς τη «χτίζεις» και το βράδυ γκρεμίζεται; Το συγκεκριμένο φαινόμενο, σύμφωνα με τους ειδικούς θεωρείται διατροφική διαταραχή (BED – Binge Eating Disorder) και μάλιστα πολύ πιο συχνή από τη νευρική ανορεξία, ενώ εμφανίζεται κυρίως σε άτομα ενσυνείδητα με την υγεία, έχουν άγχος και δουλεύουν πολλές ώρες.

Ακολουθείς όλη μέρα το πρόγραμμα διατροφής σου κατά γράμμα, γυρίζεις στο σπίτι μετά από μία δύσκολη μέρα στη δουλειά και το μόνο που θέλεις να κάνεις είναι να κάτσεις στον καναπέ σου και να χαλαρώσεις αφού φυσικά έχεις καταναλώσει εκείνη την ελαφριά σαλάτα που έχεις προγραμματίσει από το πρωί ότι θα φας για βραδινό.

Γιατί όμως αφού έχεις καταναλώσει το βραδινό, τελικά τρως κάτι λίγο αργότερα και κάτι πιο μετά και συνεχίζεις με εναλλαγές από γλυκό σε αλμυρό και το αντίστροφο, μέχρι να νιώσεις πέρα από υπερπλήρης, και φοβερές τύψεις;

Συμβαίνει σχεδόν πάντα μετά από μία μέρα που δεν ήταν ευχάριστη. Με αυτόν τον τρόπο παίρνεις την απαραίτητη ευχαρίστηση από το junk food, ενώ αισθάνεσαι ότι κάτι δεν πάει καλά με αυτή την συμπεριφορά. Ένα άλλο συχνό χαρακτηριστικό αυτής της διαταραχής είναι το συνεχόμενο άγχος και η σκέψη του τι θα φας μετά τηδουλειά, με αποτέλεσμα κάποιες φορές να πέφτεις στην παγίδα να φαντασιώνεσαι την κατανάλωση ενός γλυκού, μιας πίτσας κτλ.

Τα αποτελέσματα των μελετών δείχνουν ότι αυτό συμβαίνει σαν μία μορφή απελευθέρωσης από το στρες και αντιμετώπισης συναισθημάτων όπως το άγχος ή η μοναξιά. Ο λόγος που γίνεται αργά μέσα στη μέρα (απόγευμα ή βράδυ) είναι ότι εκείνη την ώρα τελειώνεις από όλες τις υποχρεώσεις και χαλαρώνεις. Ο τύπος φαγητού που επιλέγεις όταν καταβάλλεσαι από τέτοια συναισθήματα είναι κατά κανόνα πλούσια σε ζάχαρη όπως μπισκότα, σοκολάτα, παγωτό, καθώς η ζάχαρη δημιουργεί ένα καταπραϋντικό συναίσθημα παρόμοιο με αυτό των οπιούχων ουσιών.

Ωστόσο, αυτό το αίσθημα ηρεμίας δεν διαρκεί για πολύ και αντικαθίσταται από το αίσθημα της ενοχής δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο.

Είτε πρόκειται για τσιμπολόγημα όπως ένα κομμάτι σοκολάτας, είτε ολόκληρη τη σοκολάτα, η διαταραχή είναι η ίδια και δεν συνδέεται καθόλου με την εικόνα σώματος, όπως η ανορεξία ή η βουλιμία, ενώ μάλιστα, παρατηρείται σε μεγάλο βαθμό από άτομα που ενδιαφέρονται και προσέχουν τη διατροφή τους. Άτομα που τρώνε μέσα στη μέρα υγιεινά και ισορροπημένα γεύματα (smoothies, σαλάτες με λαχανικά, άπαχη πρωτεΐνη και σύνθετους υδατάνθρακες) και το βράδυ όταν γυρίζουν από τη δουλειά τρώνε μπισκότα, σοκολάτες και γλυκά.

Δες ακόμη: Crash Test στα vegan γάλατα

Τι μπορείς να κάνεις:

1. Άκου το σώμα σου και σταμάτα όταν καταλάβεις ότι έχει χορτάσει. 2. Μάσησε την τροφή σου αργά, άφηνε κάτω το μαχαιροπίρουνο ανάμεσα στις μπουκιές. 3. Μη συνδέεις το φαγητό με τα συναισθήματά σου (θετικά ή αρνητικά) 4. Επίλεξε τρόφιμα που σε κάνουν να νιώθεις καλά, υγιής και γεμάτος ενέργεια, όχι φούσκωμα και ενοχές. 5. Τελείωσε το γεύμα σου με κάτι μικρό που θα σε ευχαριστήσει σαν γεύση αλλά δεν θα σου δημιουργήσει τύψεις και ενοχές όπως, αποξηραμένα φρούτα χωρίς ζάχαρη, ή 1 κομμάτι σοκολάτα υγείας. Αν πάλι θεωρείς ότι κάτι τέτοιο δεν θα σε βοηθήσει, είναι προτιμότερο να καταναλώσεις ένα μικρό κομμάτι από κάτι που πραγματικά σε ευχαριστεί, αφού θα έχεις απολαύσει τη γεύση του έτσι θα μπορέσεις να ακολουθήσεις ένα ισορροπημένο διατροφικό πρόγραμμα για το υπόλοιπο της ημέρας.

www.facebook.com/virginiaskoulidi | www.instagram.com/dietlicious_gr

featured image: swjournal.ru
1 reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.