Οι ταινίες του Παντελή Βούλγαρη τον καθιστούν ως  έναν από τους σπουδαιότερους σύγχρονους σκηνοθέτες. Στο ιστορικό της καριέρας του έχουν καταγραφεί πολλές επιτυχίες. Το σκηνοθετικό του ταλέντο και ο επαγγελματισμός του είναι ορατός σε κάθε του ταινία. Το κοινό έχει αγαπήσει όλες του τις δημιουργίες και κάθε φορά αδημονεί για την επόμενη. Σκηνοθετεί τις ιστορίες του χθες, μεταφέροντάς τες στο σήμερα. Σε κάθε του ταινία βλέπουμε τη σύγχρονη ιστορία του Ελληνικού έθνους. Με την τέχνη του προβληματίζει το κοινό. Έχει το χάρισμα να μεταφέρει στο θεατή την αίσθηση ότι η ιστορία που βλέπει είναι αληθινή. Σίγουρα δεν πρόκειται για αληθινές ιστορίες, αλλά για περιστατικά που αφουγκράζονται πραγματικά γεγονότα και εμπνέονται από εκείνα.

Ας θυμηθούμε πέντε αγαπημένες ταινίες του Παντελή Βούλγαρη:

Όλα είναι δρόμος – 1998

Κύριο θέμα της η μοναξιά. Μέσα από τρεις διαφορετικές ιστορίες βλέπουμε τους διαφορετικούς τύπους της στη ζωή. Τρεις άνθρωποι που πορεύονται προς την οριακή στιγμή της ζωής τους. Ένας αρχαιολόγος, που ο γιος του αυτοκτόνησε στο στρατό, ανακαλύπτει σε μια ανασκαφή έναν τάφο με το λείψανο ενός αξιωματικού των ελληνιστικών χρόνων. Μια ομάδα ορνιθολόγων πηγαίνει στο Δέλτα του Έβρου για να βρει, με τη βοήθεια ενός ηλικιωμένου θηροφύλακα, την τελευταία νανόχηνα που κατοικεί στο βιότοπο. Η σύγκρουση του θηροφύλακα με τον ασυνείδητο κυνηγό θα είναι δραματική. Ένας μεσήλικας εργοστασιάρχης, στα όρια της τρέλας, γιατί η γυναίκα του πήρε τα παιδιά τους και τον άφησε, ισοπεδώνει κυριολεκτικά ένα αγροτικό σκυλάδικο.

Νύφες – 2004

Μια αριστοτεχνική κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου της Ιωάννας Καρυστιάνη. Οι Νύφες είναι μια από τις σπουδαιότερες ταινίες του Παντελή Βούλγαρη. Η ταινία διαδραματίζεται το καλοκαίρι του 1922. Ο φωτογράφος Νόρμαν Χάρρις και η Νίκη ταξιδεύουν στο ίδιο καράβι για την Αμερική. Ο Νόρμαν στην πρώτη θέση, η Νίκη στην τρίτη μαζί με άλλες 700 νύφες. Όλες κουβαλούν τη φωτογραφία ενός άγνωστου γαμπρού και το νυφικό τους στο βαλιτσάκι τους. Ο Νόρμαν συγκινείται βλέποντας τις νύφες της τρίτης θέσης. Η Νίκη είναι αυτή που τον εντυπωσιάζει περισσότερο. Σιγά-σιγά γνωρίζονται και ερωτεύονται. Το υπερωκεάνιο “King Alexander” φτάνει στο λιμάνι της Νέας Υόρκης. Στο κατάστρωμα γράφεται ο επίλογος της σχέσης Νίκης-Νόρμαν. Οι Νύφες είναι μια ιστορία για τα δυνατά συναισθήματα, για τα διλήμματα, για τη συνείδηση, για την υπεύθυνη στάση. Για τις μικρές στιγμές, τα βλέμματα, τα αγγίγματα, τα “ναι” και τα “όχι” που μετράνε στη ζωή.

Ψυχή Βαθιά – 2009

Εικόνες και σκέψεις για τον αδελφοκτόνο πόλεμο που σημάδεψε τη χώρα για πολλά χρόνια. Το σενάριο είναι προϊόν έρευνας πολλών ετών και βασίστηκε σε γραπτές και προφορικές μαρτυρίες. Έγινε προσπάθεια η ταινία να ενώσει και όχι να χωρίσει τους θεατές. Στιγμές οδύνης και σκληρότητας και στιγμές βαθιάς ανθρωπιάς. 1949, τρίτη χρονιά του Εμφυλίου Πολέμου. Στα βουνά της Δυτικής Μακεδονίας σε μεγάλες και μικρές μάχες, μέρα και νύχτα, το αίμα κυλάει ποτάμι. Δύο αδέρφια, ο Ανέστης 17 χρονών και ο Βλάσης 14, βρίσκονται σε αντίπαλα στρατόπεδα. Ο πατέρας τους νεκρός από νάρκη, η μάνα τους σε στρατόπεδο αμάχων. Τσοπανόπουλα που γνωρίζουν καλά τα υψώματα, τα δάση, τα ποτάμια και τα περάσματα, τα δύο παιδιά χρησιμοποιούνται ως οδηγοί.  Μοιραία βρίσκονται με όπλο στο χέρι σε ομάδες που πολεμούν απέναντι. Μοναδικές ερμηνείες που καθηλώνουν το θεατή.

Μικρά Αγγλία – 2013

Οι περισσότερες ταινίες του Παντελή Βούλγαρη είναι βασισμένες σε κάποιο βιβλίο. Έτσι και η Μικρά Αγγλία βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Ιωάννας Καρυστιάνη. Η ταινία ακτινογραφεί την κοινωνία της Άνδρου της δεκαετίας του τριάντα, μέσα από την ιστορία ενός σπιτιού. Μιας οικογένειας και κυρίως δύο κοριτσιών που θα γίνουν πιόνια σε ένα παιχνίδι της μοίρας, του έρωτα και της μητέρας τους. Η 20χρονη Όρσα είναι παράφορα ερωτευμένη με τον υποπλοίαρχο Σπύρο Μαλταμπέ. Κλειστός χαρακτήρας δεν αποκαλύπτει το μυστικό της σε κανέναν. Η μικρότερη αδελφή της, Μόσχα, δυναμική και γεμάτη όνειρα θέλει να φύγει από την Άνδρο. Να αποδράσει από τη μοίρα των γυναικών του νησιού να παντρεύονται ναυτικούς που όλο λείπουν ή θαλασσοπνίγονται. Για τη μητέρα τους, ο έρωτας είναι κακός μπελάς και πόνος. Παρακάμπτοντας τα αισθήματα των κοριτσιών της, συνωμοτεί, αξιοποιεί γνωριμίες και τις παντρεύει με γνώμονα το συμφέρον. Την Όρσα με τον πλοιοκτήτη και καπετάνιο Νίκο Βατοκούζη και λίγο αργότερα τη Μόσχα με τον καπετάνιο πλέον Σπύρο. Άθελά της ναρκοθετεί το ίδιο της το σπιτικό. Το διώροφο που έχτισε με τα εμβάσματα του άντρα της. Στο κάτω σπίτι η Όρσα. Στο πάνω η Μόσχα. Μας συγκινεί όχι μόνο η υπόθεση, άλλη και οι μοναδικές ερμηνείες των ηθοποιών.

Το τελευταίο Σημείωμα – 2017

Την Πρωτομαγιά του 1944, κι ενώ η Αθήνα εξακολουθούσε να βρίσκεται υπό ναζιστική κατοχή, διακόσιοι κρατούμενοι των φυλακών Χαϊδαρίου οδηγούνται στο σκοπευτήριο της Καισαριανής. Και εκτελούνται ως αντίποινα για την δολοφονική ενέδρα που έστησαν Έλληνες αντιστασιακοί εναντίον ενός υψηλόβαθμου αξιωματικού των Ες Ες και τριών αντρών του. Ανάμεσα στους εκτελεσθέντες ήταν και ο 34χρονος Ναπολέων Σουκατζίδης. Μορφωμένος και πολύγλωσσος αγωνιστής του λαϊκού κινήματος και κομμουνιστής. Κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού του στις φυλακές, τελούσε χρέη διερμηνέα για τους Γερμανούς. Αποτέλεσμα ενδελεχούς έρευνας από μέρους των δημιουργών του και εξαιρετικά προσεγμένο σε τεχνικό επίπεδο. Tο «Τελευταίο Σημείωμα» περιορίζει ευτυχώς τις απαιτήσεις ενός προβλέψιμου δράματος εποχής. Για άλλη μια φορά ο Βούλγαρης προσγειώνει τη μυθοπλασία του στα επίπεδα του ανθρώπινου. Εμπιστεύεται τα πρόσωπα των ηθοποιών του, αντί να καταφεύγει στα πολλά λόγια.

>> Ακολούθησε μας στο Instagram <<
Featured image : imdb.com