Το θρεπτικό συστατικό που πρέπει να προσθέσεις στη διατροφή σου για ισχυρό ανοσοποιητικό

Το θρεπτικό συστατικό που πρέπει να προσθέσεις στη διατροφή σου για ισχυρό ανοσοποιητικό

Σε όλη την παιδική μας ηλικία έχουμε ακούσει πιες την πορτοκαλάδα σου, θα “φύγουν” οι βιταμίνες. Ναι σωστά κατάλαβες, μιλάμε για τη βιταμίνη C.

Η βιταμίνη C ή αλλιώς ασκορβικό οξύ, είναι από τα σπουδαιότερα θρεπτικά συστατικά που ο καθένας μας πρέπει να το έχει στην καθημερινή του διατροφή. Είναι μια υδατοδιαλυτή και σχετικά ευαίσθητη στον ατμοσφαιρικό αέρα βιταμίνη.

Η γνωστή σε όλους ασθένεια, σκορβούτο, η μακροχρόνια έλλειψη της βιταμίνης C δηλαδή, μπορεί και να αποβεί θανατηφόρα αν δεν γίνει έγκαιρα η διάγνωση και η αντιμετώπιση της. Αυτό το πρόβλημα κυρίως έπληττε τους ναυτικούς καθώς τρέφονταν κατά κύριο λόγο με κονσέρβες και όχι με φρέσκα φρούτα και λαχανικά.

Τα οφέλη αυτής της βιταμίνης πολλά και σημαντικά, όπως:

Η βιταμίνη C αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου

 Η βιταμίνη C βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου, ο οποίος είναι ένα απαραίτητο στοιχείο για την καλή λειτουργία του οργανισμού, καθώς μεταφέρει οξυγόνο σε όλα τα όργανα του σώματος. Εξ ου και τρόφιμα με υψηλό ποσοστό σιδήρου τα συνδυάζουμε αντίστοιχα τρόφιμα με βιταμίνη C, για την καλύτερη απορρόφηση (π.χ φακές με ντομάτα)

Θωρακίζει τον οργανισμό αφού προσφέρει ασπίδα προστασίας ενάντια στους παθογόνους οργανισμούς και τα βακτήρια

Βοηθάει ενάντια στο κοινό κρυολόγημα. Μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η λήψη βιταμίνης C θα μπορούσε να συντομεύσει την ανάρρωση, αλλά και να ανακουφίσει τους πάσχοντες από τα ενοχλητικά συμπτώματα του κοινού κρυολογήματος, όπως είναι η φλεγμονή, η βουλωμένη μύτη και οι πόνοι.

Έχει αντιγηραντική δράση

Η βιταμίνη C είναι υπεύθυνη για τη σύνθεση του κολλαγόνου και της ελαστίνης της επιδερμίδας. Την ίδια στιγμή, ακριβώς λόγω της ισχυρής αντιοξειδωτικής δράσης, προστατεύει τα κύτταρα από το οξειδωτικό στρες αλλά και το δέρμα από τις υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου. Έτσι, η βιταμίνη C «σβήνει» τις ρυτίδες αλλά και τις κηλίδες, που δημιουργεί ο ήλιος, χαρίζοντας λάμψη στην επιδερμίδα.

Χαρίζει ενέργεια

Η βιταμίνη C, ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής, μπορεί να βελτιώσει τη φυσική απόδοση και τη μυϊκή δύναμη σε όσους ασκούνται και όχι μόνο, αφού μειώνει το αίσθημα της κούρασης και της κόπωσης.

www.twenty20.com/isr4el

Καταπολεμά τις φλεγμονές

Η βιταμίνη C, επειδή ακριβώς είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό για τον οργανισμό, έχει την ιδιότητα να καταπολεμά τις φλεγμονές και να προστατεύει τα οστά απορροφώντας τους κραδασμούς.

Εξασφαλίζει την καλή κυκλοφορία του αίματος

Η βιταμίνη C μπορεί να εξασφαλίσει τη σωστή διαστολή των αιμοφόρων αγγείων με αποτέλεσμα την καλύτερη κυκλοφορία του αίματος, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο για την εκδήλωση διαφόρων ασθενειών, όπως η αθηροσκλήρωση, η καρδιακή ανεπάρκεια, η στηθάγχη κ.λπ.

και τέλος και εξίσου σημαντικό, συμβάλλει στην καλή ψυχική υγεία

Τα επίπεδα της βιταμίνης C μπορούν να επηρεάσουν όχι μόνο τη διάθεση, αλλά και γενικότερα την ψυχική υγεία, καθώς είναι απαραίτητη για την ενεργοποίηση πολλών σημαντικών νευροδιαβιβαστών, συμπεριλαμβανομένων της ντοπαμίνης, της νορεπινεφρίνης και της επινεφρίνης.

Τρόφιμα και Βιταμίνη C

Το θετικό με τη βιταμίνη C είναι ότι τη συναντάμε σχεδόν σε όλα τα φρούτα και τα λαχανικά είτε σε μικρές ή μεγάλες ποσότητες. Και όμως δεν είναι μόνο το πορτοκάλι που μπορούμε να καταναλώσουμε.

Η καθημερινή ποσότητα πρόσληψης βιταμίνης C που συνιστάται είναι 90 mg για τους άνδρες και 75 mg για τις γυναίκες. (Για τους καπνιστές χρειάζονται 35 mg περισσότερα).

Για παράδειγμα στα 100γρ το ακτινίδιο αποδίδει 92mg, η κόκκινη πιπεριά 183mg, το μπρόκολο 89mg, οι φράουλες 58mg, το πορτοκάλι μόλις 53mg, τα όχι και τόσο διαδεομένα λαχανάκια Βρυξελλών αποδίδουν 48mg κ.α.

Όπως αναφέραμε η βιταμίνη C είναι υδατοδιαλυτή και ευαίσθητη στη θερμοκρασία, κάτι το οποίο πρέπει να συνυπολογίζεται στη μαγειρική μας. Τα ωμά λαχανικά είναι προτιμότερα από τα βρασμένα, αλλά στην περίπτωση που βράσουμε τα λαχανικά (π.χ μπρόκολο), θα προσέξουμε να μην υπερβούμε τον χρόνο βρασμού και ιδανικά να καταφύγουμε στην επιλογή του μαγειρέματος στον ατμό.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: Sauberlich, HE. A history of scurvy and vitamin C. In Packer, L. and Fuchs, J, eds. Vitamin C in health and disease. New York: Marcel Decker Inc. 1997: pages 1-24.
featured photo: Τwenty20.com/galinkazhi
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.