Sick building syndrome Πότε το σπίτι σου αρρωσταίνει;

Το σύνδρομο του άρρωστου κτιρίου: Πότε το σπίτι σου σε αρρωσταίνει;

Έχεις παρατηρήσει ποτέ να εμφανίζεις συμπτώματα γρίπης, ή και απλό πονοκέφαλο, όποτε βρίσκεσαι σε συγκεκριμένο χώρο; Οι λέξεις κλειδιά είναι το «όποτε» και ο «συγκεκριμένος» χώρος, και εάν έχουμε αποκλείσει ότι πρόκειται για αλλεργία, κρύωμα, μάτι (ό,τι ταλαιπωρεί τον καθένα βρε αδερφέ) ίσως είναι η ώρα να εξετάσεις το σύνδρομο του άρρωστου κτιρίου.

Ο όρος Sick Building Syndrome (SBS), χρησιμοποιείται από τον παγκόσμιο οργανισμό υγείας από το 1984, για να περιγράψει όλες αυτές τις περιπτώσεις που ο χώρος προκαλεί στα άτομα ποικίλα συμπτώματα, που σχετίζονται με το δέρμα, το αναπνευστικό και το νευρικό σύστημα.

Τα ακριβή συμπτώματα είναι πολλά και εύκολα τα βρίσκει κανείς με μία αναζήτηση στο google.

Το αξιοπερίεργο στο σύνδρομο του άρρωστου κτιρίου, και αυτό που παιδεύει και τους ειδικούς να ορίσουν με ακρίβεια τα αίτια που το προκαλούν, είναι ότι επηρεάζει με διαφορετικό τρόπο, άτομα που περνούν ίσα χρονικά διαστήματα, σε κοινό χώρο

Μέχρι να προσδιοριστούν, λοιπόν, ακριβώς οι παράγοντες του SBS, θα κατηγορούμε πιο γενικά την ατμοσφαιρική ρύπανση των εσωτερικών χώρων, που και αθώα δεν την λες. Για τον περιορισμό της οι συμβουλές των επιστημόνων είναι απλές, και δυστυχώς έρχονται σε κόντρα με συνήθειες, που όλοι μας, λίγο ή πολύ, έχουμε, και χρειάζεται να αναθεωρήσουμε.

Καθαριότητα

Άσε την αρχοντιά, το θέμα μας είναι ο ποιοτικότερος αέρας. Έχοντας δεδομένο ότι ο χώρος που περνάμε τις ώρες μας, καθαρίζεται, (ελπίζω), πρέπει να δοθεί προσοχή στα προϊόντα που χρησιμοποιούνται. Όσο ωραίο κι αν είναι το άρωμα λεβάντας είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται καθαριστικά χωρίς άρωμα και χαμηλά σε αναθυμιάσεις, ενώ ενδείκνυται ο ατμός για καναπέδες και κρεβάτια.

Υγρασία

Ένας αφυγραντήρας, ειδικά σε χώρους που εμφανίζουν υγρασία στους τοίχους, είναι απαραίτητος. Τα ενδεικτικά επίπεδα είναι 30-50% για κλειστούς χώρους, ενώ η υγρασία στην Ελλάδα κυμαίνεται περίπου σε 60-75%, τα ποσοστά δεν τα λες και με το μέρος σου, εάν αποφασίσεις να αφήσεις την υγρασία να ρυθμίζεται χωρίς δική σου παρέμβαση.

Παράθυρα, παράθυρα, παράθυρα

Να αερίζονται οι εσωτερικοί χώροι είναι από τους σημαντικότερους παράγοντες για καθαρό αέρα. Ορθάνοιχτα παράθυρα που δημιουργούν ρεύμα, δύο φορές την μέρα, είναι το ιδανικό. Προσοχή όμως, το «πότε» έχει σημασία. Ένα ανοιχτό παράθυρο, σε ώρες αιχμής με την κίνηση και τα καυσαέρια στα καλύτερα τους, αντί για ανανεωμένο αέρα υπόσχεται είσοδο πολλών και διαφορετικών ρύπων.

Καπνός

Τσιγάρο, τζάκι, κεριά και αρωματικά στικς. Με το τσιγάρο εννοείται να κατέχει την πρωτοκαθεδρία, όλα τους υποβαθμίζουν την ποιότητα του αέρα. Τζάκι, κεριά και στικς ναι είναι οι πιο χούγκα προσθήκες που μπορείς να κάνεις στον χώρο σου, αλλά νομίζω ότι η χαλάρωση που επιδιώκεις δεν αξίζει να εισπνέεις αέρα πλουσιότερο σε διοξείδιο του θείου και PAHs (πολυαρένια).

Φίλτρα

ΠΡΕΠΕΙ, και τα κεφαλαία γιατί σου φωνάζω, να βεβαιώνεσαι πως τα φίλτρα του κλιματιστικού σου καθαρίζονται τακτικά. Το τακτικά είναι μία με δύο φορές το μήνα, και φυσικά μπορεί η αναγκαιότητα να αλλάζει ανάλογα με την χρήση. Ένα κλιματιστικό που δεν καθαρίζεται όσο συχνά θα έπρεπε, απλά ανακυκλώνει σκόνη και αλλεργιογόνα ενώ είναι το τέλειο σπίτι για βακτήρια και μύκητες. Χρειάζεται να ξαναφωνάξω το ΠΡΕΠΕΙ ή πείστηκες;

Σε κανονικούς ρυθμούς ζωής, περνάμε το 90% του χρόνου μας σε κλειστούς χώρους. Τώρα με την καραντίνα, αυθαίρετα θα σου πω ότι το ποσοστό έχει πάει στο 99%, είμαι η μόνη που αγχώθηκα;

featured photo: Τwenty20.com/maginnis
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.