Στο μυαλό σου έχεις συνδυάσει τη μόδα με την αίσθηση της ζεστασιάς που σου δίνει το αγαπημένο σου πουλόβερ ή με την κούραση που σου προκαλεί το να περπατάς για ώρες πάνω στις ψηλοτάκουνες γόβες σου.

Είσαι έτοιμη να θυσιάσεις αυτή την αίσθηση οικειότητας για μία ψηφιακή μόδα που δεν μπορείς να αγγίξεις;

Η κλιματική αλλαγή και η πανδημία του κορονοϊού μας αναγκάζουν να κοιτάξουμε τη μόδα με άλλα μάτια και να στραφούμε σε μορφές κατανάλωσης που δεν επιβαρύνουν τον πλανήτη και συμβαδίζουν με τα δεδομένα της εποχής.

Σύμφωνα με έρευνες, το 2018, το 75% των υλικών που εμπλέκονταν στην αλυσίδα παραγωγής των ρούχων κατέληξε σε χωματερές. Με τον πλανήτη να επιβαρύνεται σε μεγάλο βαθμό, η ανάγκη να υιοθετήσουμε νέες πρακτικές και να συμβαδίσουμε με κινήματα όπως η sustainable fashion και η slow fashion όλο και μεγαλώνει.

Τα sustainable brands είναι ήδη εδώ και βρίσκονται στις ντουλάπες και στις Instagram φωτογραφίες κάποιων από τις μεγαλύτερες fashion influencer όπως η Kendall Jenner, η Bella Hadid και η Meghan Markle. Πρόκειται για brands όπως το LA-based Reformation, τα Bite Studios, τα γαλλικής προέλευσης sneaker Veja μεταξύ άλλων. Eταιρείες που τοποθετούν το sustainability στον πυρήνα του επιχειρηματικού τους πλάνου και λογοδοτούν για την χρήση των πρώτων υλών τους και την όποια επιβάρυνση προκαλούν στο οικοσύστημα.

 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Reformation (@reformation)

Όταν μιλάμε για slow fashion αναφερόμαστε ουσιαστικά στον αντίποδα του fast fashion, σε μία βιομηχανία μόδας που σέβεται το περιβάλλον, τα ζώα και τους εργαζόμενους και δίνει έμφαση σε μικρότερες παραγωγές και κατανάλωση βασισμένη στην ποιότητα και τη διαχρονικότητα των κομματιών. Μία βιομηχανία που ακολουθεί πρακτικές που συντηρούν τα φυσικά αποθέματα του πλανήτη ώστε οι επόμενοι κάτοικοί του να μην στερηθούν τίποτα από όσα χαρήκαμε εμείς.

Πέρα όμως από τα οργανικά υλικά, τις ανακυκλώσιμες πηγές και τις eco-friendly συσκευασίες, η μόδα κάνει άλλη μία στροφή προς τον ψηφιακό κόσμο.

Ήξερες ήδη ότι μπορείς να κάνεις τις αγορές σου online, στην Αυστραλία μάλιστα ήδη προ κορονοϊού, οι online αγορές ρούχων αυξήθηκαν το 2019 κατά 21%, καταλαμβάνοντας το 1/3 των συνολικών online αγορών στην χώρα.

Η πανδημία όμως γέννησε ένα καινούριο κόσμο virtual εμπειρίας όπου πια μπορείς να ‘δοκιμάσεις’ πάνω σου ένα εσώρουχο ή να τσεκάρεις τον τόνο μίας σκιάς ή ενός foundation στο ίδιο σου το δέρμα από την οθόνη του υπολογιστή σου. Τα ρούχα πια δεν είναι πια κάτι που μπορείς να αγγίξεις στον πάγκο του μαγαζιού αλλά ένα ψηφιακό προϊόν που μοιάζει εξαιρετικά δελεαστικό ειδικά αν τα μεταφορικά είναι δωρεάν, η εταιρεία προσφέρει άμεση αποστολή και δωρεάν αλλαγές.

Εκτός από τις αγορές σου, ψηφιακές γίνονται πια και οι Εβδομάδες Μόδας.

Ο κόσμος της μόδας αναγνωρίζει πλέον το τίμημα που έχει για τον πλανήτη η non-sustainable μορφή των fashion week που αφήνουν ένα μη διαχειρίσιμο αποτύπωμα του διοξειδίου του άνθρακα από την παραγωγή, τη μεταφορά και την διοργάνωση των extravagant shows. Για το λόγο αυτό εγκαινιάστηκε πέρσι η πρωτοβουλία Rewiring Fashion με σκοπό να αναδιοργανωθεί το πρόγραμμα των fashion week μέσα στη χρονιά αλλά και το ίδιο το format των shows. Σε αυτό το πλαίσιο, μεγάλοι οίκοι όπως οι Gucci και Saint Laurent αποφάσισαν να μην ακολουθήσουν το συμβατικό πρόγραμμα των shows που είχαν μέχρι τώρα.

Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, είχες φανταστεί ποτέ ότι θα αγόραζες ψηφιακά ρούχα;

Η εξέλιξη της τεχνολογίας σου προσφέρει και αυτό. Αναγνωρίζοντας την τεράστια κατανάλωση φυσικών κομματιών στην οποία οδηγεί το Instagram και η ανάγκη των νέων να φωτογραφηθούν για αυτό με καινούρια ρούχα τα οποία σε μεγάλο ποσοστό θα επιστρέψουν μετά τη φωτογράφηση, δημιουργήθηκε η πρώτη digital clothing εταιρία, η DressX.

 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη DRESSX (@dressx)

Με το μότο «Μην ψωνίζεις λιγότερο αλλά ψώνισε ψηφιακά», η εταιρεία πουλάει ψηφιακά είδη ρουχισμού που μετά προσαρμόζονται στην εικόνα σου. Σύμφωνα με τους ιδρυτές της εταιρίας, τα ψηφιακά ρούχα δίνουν τη δυνατότητα να «φορεθούν» κομμάτια που είναι πολύ ιδιαίτερα για καθημερινή χρήση, δίνοντας έτσι την ελευθερία σε νεαρούς σχεδιαστές, απόφοιτους σχολών αλλά και σχεδιαστές υψηλής ραπτικής να δημιουργήσουν χωρίς τον περιορισμό της πρακτικότητας του ρούχου. Πέραν αυτού το κόστος για το περιβάλλον μειώνεται δραματικά αφού η παραγωγή ενός ψηφιακού ρούχου παράγει 97% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα και απαιτεί μηδενική χρήση νερού.

Σου ακούγεται σαν ένα δυστοπικό μέλλον;

Το γεγονός είναι ότι στο Instagram μπορείς να συναντήσεις και άλλες ιστορίες ψηφιακής «τρέλας» όπως για παράδειγμα το digital avatar Lil Miquela που αριθμεί πάνω από 3 εκατομμύρια followers και συνεργασίες με οίκους όπως οι Prada και Calvin Klein που αποφέρουν στους δημιουργούς του τεράστια έσοδα.

Πρόκειται για ένα ψηφιακό κορίτσι που δεν υπάρχει στην πραγματικότητα, φοράει όμως designer ρούχα, ζεσταίνεται, κρυώνει, έχει τα μαλλιά της σαν της Princess Leia και κυκλοφορεί στην Νέα Υόρκη και το Los Angeles πίνοντας iced matcha.

 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Miquela (@lilmiquela)

Το ερώτημα είναι αν η στροφή στην ψηφιακή μόδα μπορεί να συμβάλει στην προσπάθεια να ελαττωθεί το αποτύπωμα της βιομηχανίας της μόδας στον πλανήτη. Αυτό που μπορείς να κάνεις σίγουρα εσύ είναι να καταναλώνεις με σύνεση και να διαλέγεις ρούχα που θα παραμείνουν στην ντουλάπα σου για πολύ καιρό. Και σίγουρα να ρίξεις μια ματιά στα sustainable brands που κυκλοφορούν εκεί έξω για τις επόμενες αγορές σου.

featured photo: HBO