Στον κλάδο της μόδας, οι εταιρίες ένδυσης, ακόμα και αν δεν διαθέτουν αλυσίδες καταστημάτων, αλλά αποτελούν boutiques ή συνοικιακά καταστήματα, ακολουθούν κάποιο business plan, καθώς και μεθόδους  προσέλκυσης πελατών και αύξησης πωλήσεων. Αυτές οι μέθοδοι προέρχονται από την επιστήμη του μάρκετινγκ και σε αυτό το άρθρο μπορείς  να μάθεις ή να αναγνωρίσεις, μερικές από αυτές που εφαρμόζουν στον χώρο του καταστήματος.

  • Χωροδιάταξη

Το πώς είναι διαμορφωμένος ο χώρος των καταστημάτων βασίζεται σε κάποιο πλάνο, βάσει του οποίου στόχος είναι να ενισχυθούν  οι πωλήσεις. Για παράδειγμα, πέρα από την κατηγοριοποίηση των ρούχων ανά είδος (μπλούζες, πουκάμισα, φούστες, παντελόνια), θα έχεις παρατηρήσει πως συχνά η τοποθέτηση των ρούχων γίνεται με τρόπο τέτοιο, ώστε να αποτελεί μία πρόταση συνδυασμού για τον πελάτη. Για παράδειγμα, μπροστά από τα ράφια και τις προβολές των ρούχων,  θα δεις συχνά μια κούκλα ντυμένη με τα αντίστοιχα ρούχα ώστε να είναι πιο εύκολο να σκεφτείς πώς θα συνδυάσεις το πουλόβερ που σου τράβηξε την προσοχή. Ταυτόχρονα, αυξάνονται οι πιθανότητες ενός cross-selling, όπως θα λέγαμε, δηλαδή πέρα από το πουλόβερ, να αγοράσεις και το πουκάμισο που του ταιριάζει.

dolls

Άλλο ένα ενδιαφέρον παράδειγμα, είναι η τοποθέτηση ειδών όπως κοσμήματα, αξεσουάρ για τα μαλλιά, καλλυντικά κλπ στους πάγκους των ταμείων, που στοχεύει σε αυθόρμητες αγορές, κατά τη διάρκεια της αναμονής στις ουρές.

counter

Ωστόσο, στη διάταξη των επίπλων που υπάρχουν στον χώρο του καταστήματος, σημαντική είναι η απόσταση που έχουν μεταξύ τους. Για παράδειγμα, ο έντονος συνωστισμός των ειδών στα ράφια και τις κρεμάστρες, συχνά παραπέμπει σε χαμηλότερη ποιότητα από αυτήν που αναδεικνύεται σε έναν χώρο στον οποίο τα είδη -εδώ ρούχα- δεν είναι στριμωγμένα, αλλά εύλογα απλωμένα, σε ομοιόμορφη διάταξη.

zara 3_distance

  • Atmospherics

Με τον παραπάνω όρο, ονομάζουμε το σύνολο στοιχείων όπως είναι η μουσική, ο φωτισμός, το άρωμα που διαχέεται στο περιβάλλον του καταστήματος, τα χρώματα κλπ. Αν σκεφτείς, θα δεις πως ως επί το πλείστον στα καταστήματα ρούχων ο φωτισμός είναι χαμηλός και στα μεγάφωνα ακούγεται ευχάριστη μουσική. Αυτό που είναι πολύ ενδιαφέρον επίσης, είναι το άρωμα, τόσο των ρούχων, όσο και του χώρου (λατρεύω το άρωμα πούδρας στα Intimissimi). A! Και πιθανόν να έχεις διαπιστώσει πως δεν υπάρχουν ρολόγια, ω ναι! Με τα παραπάνω, η επίσκεψη στο κατάστημα έχει μεγαλύτερη διάρκεια (άρα αυξάνονται οι πιθανότητες αγοράς) και  γίνεται μια πολύ ευχάριστη εμπειρία!

pull

Συχνά, επίσης συμβαίνει να αναδεικνύεται η ταυτότητα του καταστήματος μέσα από τα atmospherics, τη διακόσμηση και άλλα elements. Στοιχεία δηλαδή, όπως οι σακούλες ή οι συσκευασίες δώρου, τα χρώματα στους τοίχους, οι καθρέφτες, η σηματοδότηση του χώρου (δοκιμαστήρια, προσφορές κλπ) έχουν ομοιομορφία και σχετίζονται με το στυλ που το κατάστημα αντιπροσωπεύει. Σε αυτή την κατηγορία, ανήκει και το ντύσιμο των υπαλλήλων! Φορούν τα ‘κοστούμια’ τους, είτε ραμμένα ειδικά για την εργασία τους, είτε επιλεγμένα από τη συλλογή (να άλλος ένας τρόπος ενδυματολογικής πρότασης για τον πελάτη!) και στελεχώνουν το crew που είναι διαθέσιμο προς εξυπηρέτησή σου.