Το 2020 η ροή της ζωής, όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα, άλλαξε. Παρόλο που η πανδημία του Covid-19 είναι μια υγειονομική κρίση, έφερε στο προσκήνιο πολλές συζητήσεις για την παγκόσμια βιομηχανία της μόδας και τους μηχανισμούς της. Η οικονομική ύφεση και η ‘work from home’ συνθήκη, συνέθλιψε ένα σύστημα που από καιρό είχε δείξει ότι φτάνει στα όριά του.

Τα τελευταία χρόνια ήταν σαφές το μήνυμα ότι οι άνθρωποι δεν διέθεταν χρήματα για πολυτελή προϊόντα το ίδιο εύκολα. Aκόμη και αυτοί που είχαν τη διάθεση, έβρισκαν puffer jackets τον Αύγουστο και μαγιό τον Ιανουάριο. Την ίδια στιγμή που τα προϊόντα που είχαν πραγματικά ανάγκη βρίσκονταν σε έκπτωση. Τα μεγάλα brands με τη σύμφωνη γνώμη των μεγάλων retailers έφερναν τις ημερομηνίες παράδοσης των προϊόντων της εκάστοτε σεζόν όλο και νωρίτερα. Το αποτέλεσμα είναι ότι το ημερολόγιο παραδόσεων των συλλoγών έφτασε να μην αντικατοπτρίζει πια τις ανάγκες του σύγχρονου κόσμου και του νέου κύκλου του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Παρά το γεγονός όμως ότι είναι ξεκάθαρο ότι το σύστημα της μόδας έχει πολύ σοβαρά προβλήματα, η αλλαγή είναι μια σύνθετη διαδικασία. Πολλοί έχουν μιλήσει για αυτό αλλά λίγοι έχουν πάρει συγκεκριμένη θέση. Αυτό όμως αλλάζει

Τον Μάιο, ένα κομμάτι της παγκόσμιας κοινότητας της μόδας που αποτελείται από σχεδιαστές, retailers και στελέχη δημοσίευσε ένα γράμμα προς τη βιομηχανία μόδας. Ζητούμενο αποτέλεσε η αναδιάταξη των εποχιακών παραδόσεων και των εποχών των εκπτώσεων. Επίσης και η παραγωγή λιγότερων αγαθών με λιγότερα ταξίδια για τις εβδομάδες μόδας και λιγότερα ραντεβού για δειγματισμούς και αγορές.

Πιο συγκεκριμένα, η επιστολή αναφέρει ότι έχει έρθει η στιγμή οι παραδόσεις των συλλογών να έχουν νόημα.  Δηλαδή το φθινόπωρο και ο χειμώνας να φτάνουν στα καταστήματα από τον Αύγουστο μέχρι τον Ιανουάριο. Η συλλογή άνοιξη-καλοκαίρι να παραδίδεται από το Φεβρουάριο μέχρι τον Ιούλιο. Οι εκπτώσεις θα γίνονται μόνο τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο ώστε να ενθαρρύνονται οι πωλήσεις σε κανονική τιμή. Η επιστολή επίσης υποστηρίζει πώς θα πρέπει να παράγονται λιγότερα προϊόντα που δεν είναι απαραίτητα, ώστε να μένουν λιγότερα ρούχα στις αποθήκες. Να γίνεται μικρότερη κατανάλωση πρώτων υλών και λιγότερα ταξίδια προς αυτή την κατεύθυνση. Ο επαναπροσδιορισμός των fashion shows σε συνδυασμό με digital showrooms κρίνεται απαραίτητος. Ειδικά μετά το πρώτο τετράμηνο του 2020 φάνηκε ξεκάθαρα ότι μπορεί να είναι και πολύ δημιουργικός.

Η επιστολή είναι το αποτέλεσμα μία σειράς συζητήσεων με επικεφαλής τον Dies Van Noten

Ηχηρά ονόματα του χώρου αγκάλιασαν αυτή την κίνηση και υπέγραψαν την επιστολή. Στη λίστα περιλαμβάνονται ονόματα από όλες τις χώρες όπως: Από τις ΗΠΑ ο οίκος Altuzarra και η CEO Shira Sue Carmi. Η Tory Burch και ο CEO και σύζυγός της Pierre-Yves Roussel. Η Linda Fargo από το Bergdorf Goodman. Η Gabriela Hearst, ο Jeffrey Kalinsky, ο Pete Nordstrom για το Nordstrom, ο Jack McCollough και ο Lazaro Hernandez για τον οίκο Proenza Schouler. Παγκοσμίως, η λίστα είναι ακόμη μεγαλύτερη και περιλαμβάνει τον Riccardo Bellini για την Chloé, τον Sebastian Manes για το Selfridges. Σχεδόν όλη την οικογένεια Missoni για το ομώνυμο group, τη Mary Katrantzou. Τoν Erdem Moralioglu και τον Vittorio Radice για το Rinascente.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι για πρώτη φορά retailers και σχεδιαστές ενώνονται και ανοίγουν μια πολύ σοβαρή συζήτηση για τη βιομηχανία της μόδας. Είναι πολύ ουσιαστικό αυτό το βήμα ώστε η βιομηχανία της μόδας να περάσει στην επόμενη εποχή. Με βασικούς πυλώνες τον σεβασμό στον άνθρωπο, το περιβάλλον αλλά και τη σταθερότητα και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του κλάδου.

featured image: A Magazine Singapore