Το θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής συνεχίζει για δεύτερη χρονιά τις παραστάσεις του έργου του Πορτογάλου συγγραφέα Φερνάντο Πεσόα, “Ο Αναρχικός Τραπεζίτης”.

1560752_10202696844483382_2121816895_n

Πρόκειται για ένα εξαιρετικό διήγημα που εκδόθηκε το 1922 και εξακολουθεί να είναι ένα συγκλονιστικά επίκαιρο και ριζοσπαστικό κείμενο, που αφορά σε έναν ιδιόρρυθμο άνθρωπο με αναρχική ιδεολογία, ο οποίος αποφασίζει να χρησιμοποιήσει θεμιτά και αθέμιτα μέσα με σκοπό να γίνει ένας ισχυρός και πλούσιος τραπεζίτης που θα έχει καθυποτάξει το χρήμα και κατά συνέπεια θα έχει απελευθερωθεί από την εξουσία του. Το διήγημα του Πεσόα δεν έχει πλοκή, αλλά βασίζεται στην παρουσίαση και την ανάπτυξη μιας αυστηρής επαγωγικής λογικής. Ο τραπεζίτης παρουσιάζει την αναρχική ιδεολογία του, διηγείται τη ζωή του, εκθέτει τις απόψεις του και τις υποστηρίζει με θεμελιωμένα επιχειρήματα. Μιλάει για την πρακτική πλευρά της ζωής, την λειτουργία της κοινωνίας, τις συμβάσεις και τους νόμους που την καθορίζουν, την εφαρμογή της εξουσίας και τη δύναμη του χρήματος, καλύπτοντας με αυτόν τον τρόπο θέματα που απασχολούν έντονα κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο.

Στην θεατρική παράσταση του ανατρεπτικού κειμένου, την οποία σκηνοθέτησε η Γιώτα Κουνδουράκη, παρακολουθούμε τον τραπεζίτη να δίνει μια τηλεοπτική συνέντευξη με μεγάλη θεαματικότητα, κατά τη διάρκεια της οποίας, οι αναρχικές του θεωρίες του έρχονται σε άμεση αντιπαραβολή με τον ψεύτικο και κατασκευασμένο κόσμο του τηλεοπτικού θεάματος, που μοναδικός του στόχος είναι να κατευθύνει την σκέψη του θεατή. Η σκηνοθετική σύλληψη της στυλιζαρισμένης, εξπρεσιονιστικής παρουσίασης της λειτουργίας της τηλεόρασης υπήρξε ιδιαίτερα ευφυής, αλλά δεν κατάφερε να αποφύγει ορισμένες υπερβολές στην εκτέλεσή της από τους ηθοποιούς – δημοσιογράφους, που υποδύθηκαν η Ελίζα Τζίτζη και ο Ιορδάνης Κασάπογλου. Τον ρόλο του άνδρα τραπεζίτη ανέλαβε η Γεωργία Ζώη που αποτέλεσε την ιδανική ενσάρκωσή του, αποδεικνύοντας φύσει και θέσει πως κάθε άνθρωπος είναι αποκύημα των αντιθέσεων που υπάρχουν μέσα του.

Τα σκηνικά της παράστασης επιμελήθηκε χωρίς εκπλήξεις ο Δήμος Φλέσσας σε συνεργασία με την Ειρήνη Παγώνη, που ανέλαβε και τα κοστούμια των ηθοποιών. Στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκαν και η φωτισμοί του Σάκη Μανιάτη και του Βαγγέλη Βαφείδη. Καθ΄ όλη τη διάρκεια του έργου, επί σκηνής βρίσκεται το συγκρότημα Midnight Notes, που με τις ροκ συνθέσεις του συνόδευσε την ομιλία του τραπεζίτη, δίνοντας στους θεατές ανάσες αποφόρτισης, σε μια παράσταση που κυριαρχούν η πρωταγωνίστρια και το ίδιο το κείμενο του Φερνάντο Πεσόα, που ακολουθεί τον θεατή και έξω από τον θεατρικό χώρο.