Τα ανθρώπινα συναισθήματα είναι περίπλοκα, αλλά συχνά είμαστε ένοχοι που τα υπεραπλοποιούμε ή τα κάνουμε να φαίνονται ακόμα πιο περίπλοκα σε τελική ανάλυση.

Όταν σκεφτόμαστε την ευτυχία ως γενική ιδέα, τείνουμε να ταξινομούμε τους ανθρώπους σε δύο στρατόπεδα: αυτοί που βλέπουν «το ποτήρι μισογεμάτο» και αυτοί που βλέπουν «το ποτήρι μισοάδειο».

Για πολύ καιρό, ακόμη και οι ψυχολόγοι θεωρούσαν τις προσωπικότητες ως ή τον έναν ή τον άλλο τύπο από τους παραπάνω, αλλά όπως διαπίστωσε νέα έρευνα, αυτό μπορεί να μην ισχύει τελικά.

Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ, είναι πραγματικά δυνατό να εκπαιδευτείς ώστε να είσαι πιο ευτυχισμένος και η ικανότητα των ανθρώπων να αξιοποιούν στο έπακρο τις θετικές εμπειρίες μπορεί πράγματι να ενισχυθεί μέσω της εκπαίδευσης.

Όπως εξηγεί το Psychology Today, η ιδέα πίσω από αυτό το μοντέλο HEAL είναι να μάθει κανείς να συμμετέχει σε μία θετική εμπειρία και να αναπτύσσει μεγαλύτερη αίσθηση ανθεκτικότητας και αυτοεκτίμησης. «Αυτά τα συναισθήματα βοηθούν στο να δημιουργηθεί μια «ανοδική σκάλα» πάνω στην οποία χτίζονται οι καλές στιγμές, ενισχύοντας περαιτέρω την ευτυχία σου», προσθέτει.

Πώς λειτουργεί όμως πρακτικά το μοντέλο HEAL και πώς θα σε βοηθήσει να επιλέξεις τελικά την ευτυχία σου;

1. Ζήσε την ευχάριστη εμπειρία

Ξεκινώντας απλά: απόλαυσε μία όμορφη και ευχάριστη εμπειρία στο έπακρο. Τη φύση της εμπειρίας θα την αποφασίσεις εσύ, άλλωστε για τον καθένα μας διαφέρει. Μην περιορίζεσαι σε υλικές ευκαιρίες, αλλά μην τις αποκλείεις κιόλας. Σημασία έχει να βρεις τι είναι αυτό που σε ευχαριστεί και να δεις πώς βιώνεις εσύ τη διαδικασία της ευχαρίστησης. Αυτό μπορεί να γίνει σωματικά, διανοητικά, δημιουργώντας κάτι μόνος σου ή στηριζόμενος σε κάποιον που σε κάνει ευτυχισμένο.

2. Εμπλούτισε την εμπειρία μέσα από μικρότερα βήματα

Στη συνέχεια, προτείνει η έρευνα, το κλειδί είναι να εμπλουτίσεις την εμπειρία κάνοντάς την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σε διάρκεια και διατηρώντας την ενεργή στη συνείδησή σου.

«Εστίασε σε πολλές πτυχές της εμπειρίας, συμπεριλαμβανομένης της σημασίας της, των αντιλήψεων και των αισθήσεών σου σχετικά με αυτή, του τρόπου με τον οποίο την αισθάνεσαι και της ανάληψης δράσης από σένα. Φρόντισε να ξεχωρίζει περισσότερο σε στιγμές στο μυαλό σου και αύξησε τους τρόπους που μπορείς να τη συνδέσεις με άλλα στοιχεία της καθημερινότητάς σου. Έτσι η εμπειρία που σε ευχαριστεί μπορεί να ενταθεί μέσω της «επαναρρύθμισης» των συναισθημάτων σου ή της αναζωογόνησης των σημείων που σε κάνουν να αισθάνεσαι καλά.

Πώς η μέθοδος HEAL θα σε βοηθήσει να βιώσεις ουσιαστικά την ευτυχία
©Pexels/@KoolShooters
 

3. Απορρόφησε ουσιαστικά την εμπειρία

Αυτό περιλαμβάνει μια σκόπιμη προσπάθεια για να εσωτερικεύσεις ό,τι σε χαροποίησε ουσιαστικά, ώστε να αισθάνεσαι σαν να αποτελεί πλέον κομμάτι του εαυτού σου. «Στρέψε την προσοχή σου «προς τα μέσα» στη συναισθηματική σου κατάσταση και υπογράμμισε την αξία ανταμοιβής που έλαβες». Για παράδειγμα, μετά από μια βραδινή έξοδο με φίλους, αφιέρωσε λίγο χρόνο σκεπτόμενος πώς σε έκανε να νιώσεις η κοινωνικοποίηση, ποια συγκεκριμένα μέρη αυτής σου άρεσαν και τι αποκόμισες τελικά.

4. Βρες σύνδεση στα θετικά και τα αρνητικά

Φυσικά, υπάρχουν πολλές εμπειρίες στη ζωή μας στις οποίες μπορεί να δυσκολευτούμε να αποδώσουμε θετικό πρόσημο, από μία κλήση της τροχαίας μέχρι τη θλίψη και την απώλεια. «Εστίασε σε κάτι θετικό, ακόμη και όταν γνωρίζεις την αρνητική σημασία της εμπειρίας», προτείνουν οι ερευνητές. «Για παράδειγμα, μπορείς να εμπλακείς περισσότερο στην ταινία που παρακολουθείς ενώ εξακολουθείς να παρατηρείς ότι ο φόβος σου για την επόμενη μέρα στο γραφείο συνεχίζει να επιμένει. Το θετικό θα πρέπει τελικά να καταπνίξει το αρνητικό σε αυτό το στάδιο».

Πώς θα γίνεις πιο ευτυχισμένος στη ζωή σου;

Είναι αυτονόητο ότι κανένα άρθρο, συμπεριλαμβανομένου αυτού, δεν είναι μια μαγική αφορμή για τη βελτίωση της ευημερίας, την αντιμετώπιση της κατάθλιψης και την εξισορρόπηση των συναισθημάτων μας σε τέτοιες δύσκολες στιγμές. Αποτελέσματα τέτοιων ερευνών μας προσφέρουν τη δυνατότητα να μπορέσουμε να μάθουμε νέους τρόπους να βιώνουμε συνειδητά τις καλές στιγμές στη ζωή μας.

«Μπορεί να μην σου έρχεται φυσικά, αλλά αφήνοντας τις ευχάριστες εμπειρίες να σε αλλάξουν σε βαθύτερο επίπεδο, αυτές οι καλές στιγμές μπορούν να γίνουν πιο συχνές και μακροχρόνιες», εξηγεί το Psychology Today.