Από την Κίνα μέχρι την Κορέα και από τα TikTok feeds μέχρι τα γραφεία των πιο cool creatives, το Labubu δεν είναι απλώς ένα ακόμη συλλεκτικό παιχνίδι. Είναι ένα πολιτισμικό φαινόμενο που ακροβατεί ανάμεσα στην παιδική αθωότητα, το cult design και την ανάγκη των ενηλίκων να πιαστούν από κάτι μικρό και ασφαλές – σε έναν κόσμο που δεν είναι τίποτα από τα δύο.
Το Labubu είναι μια φιγούρα με μεγάλα μυτερά αυτιά, δόντια που θυμίζουν τέρας, και μια εμφάνιση που φλερτάρει με το “ugly cute”. Δημιουργήθηκε από τον καλλιτέχνη Kasing Lung για τη σειρά “The Monsters” και έγινε ευρέως γνωστό όταν εντάχθηκε στις τυφλές συλλογές (blind boxes) της κινεζικής εταιρείας Pop Mart. Από τότε, η δημοτικότητά του εκτοξεύτηκε, με sold out σειρές, συνεργασίες με καλλιτέχνες και πιστούς συλλέκτες να ξοδεύουν χιλιάδες ευρώ για να αποκτήσουν τα πιο σπάνια κομμάτια.
Γιατί είναι τόσο δημοφιλές;
1. Η λογική του blind box.
Όπως τα παλιά σακουλάκια με αυτοκόλλητα ή τις Kinder εκπλήξεις, κάθε κουτί Labubu κρύβει μια τυχαία φιγούρα. Η αβεβαιότητα δημιουργεί εθισμό, ενισχύοντας την έκρηξη ντοπαμίνης όταν βρίσκεις αυτό που έψαχνες — ή έστω κάτι που δεν είχες.
2. Celebrity effect.
Από τη Lisa των BLACKPINK μέχρι τη Rihanna και τον David Beckham, το Labubu έχει κάνει εμφάνιση σε story, φωτογραφίες και posts, εκτοξεύοντας την pop culture αξία του.
3. Η νοσταλγική αγκαλιά.
Το Labubu μοιάζει με τέρας που δε σε τρομάζει. Σε κοιτάει περίεργα αλλά ποτέ εχθρικά. Κουβαλάει κάτι από τις παλιές μας κούκλες, τις αφηρημένες φοβίες μας και τις ανάγκες που ποτέ δεν παραδεχτήκαμε ανοιχτά.
Το Labubu και η ψυχική υγεία
Η έκρηξη του Labubu δεν είναι άσχετη με την εποχή μας. Οι ψυχολόγοι βλέπουν σε αυτή την τάση ένα είδος “pocket therapy” — μικρές ελεγχόμενες δόσεις χαράς μέσα από συλλεκτικά αντικείμενα. Η αίσθηση ελέγχου, η προσμονή, η κοινότητα που σχηματίζεται γύρω από αυτά τα μικρά πλάσματα, όλα λειτουργούν σαν αγχολυτικά.
Σε μια εποχή αυξημένου στρες, μοναξιάς και ψηφιακού κορεσμού, η αναζήτηση κάτι χειροπιαστού, απτού και “αθώου” μοιάζει σχεδόν ανακουφιστική.
Όμως… υπάρχει και η σκοτεινή πλευρά
Η καταναλωτική παγίδα.
Το blind box concept, με τις σπάνιες φιγούρες που εμφανίζονται 1 στις 72 φορές, δημιουργεί εθισμό και οδηγεί πολλούς να ξοδεύουν υπέρογκα ποσά. Δεν είναι τυχαίο ότι η Κίνα έχει ήδη θέσει περιορισμούς στην πώληση τέτοιων παιχνιδιών σε παιδιά κάτω των 8 ετών.
Η σύγχυση με τις απομιμήσεις.
Με την αύξηση της ζήτησης ήρθαν και τα fake “Lafubu”, μπλέκοντας την αγορά και θέτοντας ζητήματα αυθεντικότητας και ασφάλειας.
Το social pressure.
Όπως κάθε viral trend, έτσι και το Labubu δεν ξέφυγε από το «να έχω κι εγώ» σύνδρομο. Στα social, η εμφάνισή του λειτουργεί ως κοινωνικό νόμισμα, και πολλοί νιώθουν ότι πρέπει να συμμετέχουν για να μη μείνουν “εκτός”.
Αν σου φέρνει χαρά, σου θυμίζει την παιδικότητά σου ή σου φτιάχνει τη μέρα όταν το βλέπεις στο γραφείο σου, τότε ναι. Αν όμως πιάνεις τον εαυτό σου να ψάχνει απελπισμένα ένα “rare”, να ξοδεύει χωρίς σκέψη ή να νιώθει μειονεκτικά επειδή “όλοι έχουν Labubu”, τότε ίσως ήρθε η ώρα να το ξανασκεφτείς.