Οι περισσότεροι από εμάς, αν όχι όλοι, όταν έχουμε την ευκαιρία να ταξιδέψουμε, ειδικά σε μακρινούς προορισμούς, θα τσεκάρουμε για αεροπορικά εισιτήρια, αφού προσφέρουν ένα άνετο και γρήγορο ταξίδι.

Στους περισσότερους δεν επικρατεί φόβος για αυτό το μέσο μεταφοράς, αφού τα αεροπλάνα, για να έχουν την έγκριση να πετάξουν, πρέπει να πληρούν κάποιες βασικές προϋποθέσεις και να περάσουν από εξονυχιστικούς ελέγχους. Οι κανόνες ασφαλείας που ακολουθούν, όσο παράλογοι και να ακούγονται στους επιβάτες, έχουν μεγάλη σημασία στον κλάδο της αεροπορίας. Αυτός είναι και ο λόγος που το αεροπλάνο θεωρείται από τα πιο ασφαλή για να μετακινηθείς.

Ωστόσο, οι επιβάτες δεν υπακούουν πάντα στους κανόνες. Ένα από αυτούς είναι η απαγόρευση του καπνίσματος κατά τη διάρκεια της πτήσης. Αυτό το μέτρο δεν εφαρμόστηκε για να μην ενοχλούνται οι μη καπνιστές από την μυρωδιά, όπως κάποιοι νομίζουν. Η χρήση φωτιάς από τον αναπτήρα είναι ήδη επικίνδυνη μέσα σε έναν κλειστό χώρο χιλιάδες πόδια πάνω από το έδαφος. Κυρίως, όμως, το γεγονός που δημιουργεί τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι το τσιγάρο που έχει σχεδόν τελειώσει. Συνήθως, αν θες να καπνίσεις, θα πας στην τουαλέτα, θα ανάψεις το τσιγάρο και θα ξεκινήσεις να χαλαρώνεις.

Υπάρχουν τρεις εκδοχές εξέλιξης

Η πρώτη και πιο ήρεμη είναι να σε καταλάβει η αεροσυνοδός και να σου χτυπήσει την πόρτα. Τις περισσότερες φορές εκεί οι άνθρωποι ντρέπονται και σβήνουν το τσιγάρο αμέσως. Η δεύτερη περίπτωση είναι να ενεργοποιηθεί το σύστημα καπνού. Ναι, οι αεροπορικές εταιρίες γνωρίζουν καλά πως όσες φορές και να επισημανθεί, ότι το κάπνισμα απαγορεύεται, πάντα θα υπάρχει κάποιος που θα θέλει να παραβεί τον κανόνα. Εκείνη τη στιγμή θα καταφτάνουν αεροσυνοδοί έξω από την πόρτα με πυροσβεστήρες, έτοιμοι να σβήσουν την υποτιθέμενη φωτιά.

Το τρίτο και χειρότερο σενάριο είναι να τελειώσεις με το τσιγάρο και να το πετάξεις στον κάδο με τα υπόλοιπα χαρτιά. Εκεί είναι εύκολο να πάρουν φωτιά τα χαρτιά και έπειτα ολόκληρη η τουαλέτα. Οι αεροσυνοδοί τότε τρέχουν και ανάλογα με το μέγεθος της φωτιάς, αντιμετωπίζουν την κατάσταση. Αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ότι αν και οι αεροσυνοδοί έχουν εκπαιδευτεί και είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν κάθε κατάσταση, δεν πάει να ισχύει ότι είναι πολύ επικίνδυνη η πιθανότητα πυρκαγιάς.

Παράδειγμα φωτιάς μέσα σε αεροπλάνο αποτελεί η πτήση Varig 820, η οποία οδήγησε στο θάνατο 123 ανθρώπων. Η Varig 820 αναχώρησε από το Ρίο ντε Τζανέιρο με προορισμό το Παρίσι το 1973. O πιλότος έκανε αναγκαστική προσγείωση αρκετά μίλια πριν από τον προορισμό της, αφού η τουαλέτα γέμισε καπνό σε λίγα λεπτά. Όταν ήταν εκεί κάποιος από τους επιβάτες έριξε το τσιγάρο του στον κάδο απορριμμάτων. Εξαιτίας του πυκνού καπνού οι επιβάτες δεν μπορούσαν να βρουν εξόδους κινδύνου στον καπνό. Οι περισσότεροι πνίγηκαν, μόνο 11 άνθρωποι επέζησαν, 10 από τους οποίους ήταν μέλη του πληρώματος.

Μετά από αυτό το περιστατικό, ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA) απαίτησε να υπάρχει ένα σταχτοδοχείο μέσα σε κάθε τουαλέτα και να βρίσκεται κοντά στην πόρτα. Η υπαγόρευση αυτή αποτελεί μέρος του ελάχιστου καταλόγου βασικού εξοπλισμού που πρέπει να διαθέτει κάθε αεροσκάφος πριν από την αναχώρηση. Αυτό συνέβη μόνο για να αποφευχθούν γεγονότα όπως το παραπάνω και όχι γιατί υποστηρίζεται το κάπνισμα.

Εν κατακλείδι, το κάπνισμα στα αεροπλάνα απαγορεύεται αυστηρά, παρά την παρουσία σταχτοδοχείου. Όλες οι τουαλέτες είναι εξοπλισμένες με ανιχνευτές καπνού, για παραβίαση της απαγόρευσης και έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα για να αποφευχθούν δυσάρεστα γεγονότα. Δεν είναι κρυφό ότι μπορείς να πάρεις σοβαρό πρόστιμο ή ακόμα και να μπείς στη “μαύρη λίστα” της αεροπορικής εταιρείας.