Είσαι "υπερβολικά ευαίσθητη"; Μήπως ανήκεις στην κατηγορία των HSP;

Είσαι “υπερβολικά ευαίσθητη”; Μάλλον ανήκεις στην κατηγορία των HSP

Κι όμως, αυτό είναι καλό

Συχνά σου λένε ότι είσαι ένας εξαιρετικά ευαίσθητος άνθρωπος; Επηρεάζεσαι εύκολα από τη διάθεση των άλλων; Προσέχεις λεπτομέρειες γύρω σου που άλλοι άνθρωποι δεν τείνουν να παρατηρούν; Μπορείς να καταλάβεις τι νοιώθουν οι άλλοι χωρίς καν να σου το πουν; Νιώθεις άβολα όταν βρίσκεσαι μέσα σε πλήθος; Απεχθάνεσαι να βλέπεις βία στην τηλεόραση; Μήπως κλαις πολύ εύκολα; Θα τα θαλάσσωνες ή όχι όταν κάποιος σε παρακολουθεί να κάνεις μια δουλειά; Έχεις την ανάγκη συχνά να κάνεις ένα βήμα πίσω και να γεμίσεις τις μπαταρίες σου, σαν να είχες μια εσωτερική μπαταρία που πια δεν έχει ενέργεια;

Αν έχεις απαντήσει θετικά στις περισσότερες από αυτές τις ερωτήσεις, υπάρχουν πιθανότητες να ανήκεις στην κατηγορία των ανθρώπων με υψηλή ευαισθησία, ή αλλιώς HSP. Ακόμα κι αν νιώθεις πως δεν ταιριάζεις ή ότι κάτι δεν πάει καλά ως αποτέλεσμα όλων αυτών των χαρακτηριστικών, στην πραγματικότητα μπορείς να το συναντήσεις στο 15-20% του πληθυσμού.

Οι HPSs χαρακτηρίζονται συνήθως λανθασμένα ως ντροπαλά άτομα. Ωστόσο η ντροπή είναι κάτι που μαθαίνεται, ενώ αυτά τα χαρακτηριστικά είναι έμφυτα. Οι βιολόγοι έχουν βρει την υπερβολική ευαισθησία σε πάνω από 100 είδη, συμπεριλαμβανομένων και των σκύλων, των γατών, των αλόγων και των θηλαστικών. Πιστεύουν πως έχει δημιουργηθεί ως ένστικτο επιβίωσης – οι HSPs τείνουν να σκέφτονται πριν κάνουν την οποιαδήποτε κίνηση και ο εγκέφαλός τους λειτουργεί διαφορετικά από τους άλλους. Επιπλέον, ένα μέρος των ανθρώπων με υψηλή ευαισθησία είναι απίστευτα εξωστρεφείς (στην πραγματικότητα, κοντά στο 30%), το οποίο αποδεικνύει ότι από τη φύση τους είναι παρεξηγημένοι.

Κάθε κουλτούρα αξιολογεί διαφορετικά την ευαισθησία και δυστυχώς στην μοντέρνα Αμερικανική κουλτούρα δεν υπάρχει φιλική αντιμετώπιση προς τους HSPs. Πράξεις όπως η επιθετικότητα και η θρασύτητα ευνοούνται, ενώ η ευαισθησία θωρείται αδυναμία. Ως αποτέλεσμα, πολλοί άνθρωποι με υψηλή ευαισθησία έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση, διότι η πεποίθηση πως κάτι δεν πάει καλά με αυτούς υποστηρίζεται από την κοινωνία στην οποία ζούνε.

Michelle Madsen

Αν είσαι κι εσύ ένας από αυτούς και ως αποτέλεσμα έχεις κατάθλιψη, θα σε βοηθούσε αν σκεφτόσουν πως έρευνες έχουν δείξει πως ομάδες ατόμων που έχουν ακούσει κάποιον με υψηλή ευαισθησία τα πήγαν καλύτερα από άτομα που άκουσαν αυτούς που φώναζαν πιο πολύ σε έναν χώρο. Η αλήθεια είναι πως μια κοινωνία χρειάζεται και τους δυο τύπους ανθρώπων για να επιβιώσει – αυτούς που τρέχουν προς τον κίνδυνο χωρίς δεύτερη σκέψη και αυτούς που επεξεργάζονται την κατάσταση πριν κάνουν κάτι. Σύμφωνα με την Elaine Aron, μια πρωτοπόρο στην έρευνα των ανθρώπων με υψηλή ευαισθησία, όχι μόνο δεν είναι κάποια διαταραχή αλλά πλησιάζει το χαρισματικό.

Αν υποψιάζεσαι πως ανήκεις σε αυτήν την κατηγορία ανθρώπων, ορίστε κάποιες συμβουλές της Aron για το πώς να το διαχειριστείς και μπορούν να βοηθήσουν.

1. Να κοιμάσαι αρκετά και να τρως συχνά, ώστε το ζάχαρο στο αίμα σου να μην έχει απότομες αλλαγές και να αποφεύγεις την καφεΐνη (στην οποία οι HSPs έχουν μεγάλη ευαισθησία).

2. Αν δουλεύεις σε κάποιον ανοιχτό χώρο, υπάρχουν πιθανότητες να μη δίνεις το καλύτερο του εαυτού σου. Οι ιδιαίτερα ευαίσθητοι άνθρωποι τα πηγαίνουν καλύτερα σε χώρους χωρίς κόσμο και φασαρία. Όταν δεν μπορείς να γλυτώσεις από τέτοιες καταστάσεις, μπορείς να χρησιμοποιήσεις ωτοασπίδες.

3. Αν ξέρεις πως έχεις να παραβρεθείς σε κάποια μεγάλη εκδήλωση και αυτό προϋποθέτει να μιλήσεις και να βρεθείς ανάμεσα σε κόσμο (φόβος και τρόμος για τους HSPs), βρες χρόνο να χαλαρώσεις πριν και μετά. Είναι αρκετά σημαντικό, καθώς θα σε βοηθήσει να κρατήσεις ενέργεια.

4. Παρομοίως, μη γεμίζεις πιεστικά το πρόγραμμά σου. Οι HSPs τα καταφέρουν καλύτερα όταν έχουν λίγο ελεύθερο χρόνο στη μέρα τους να ξεκουραστούν, να σκεφτούν και να ανακτήσουν τις δυνάμεις τους.

5. Να περάσεις χρόνο έξω. Θα καταλάβεις πως οι μεγάλοι περίπατοι σε βοηθούν να ηρεμήσεις και να γεμίσεις ενέργεια, όπως και κάθε τύπος άσκησης στη φύση.

6. Βρες βιβλία που θα σε βοηθήσουν. Προσφέρουν αρκετές ασκήσεις που θα σε βοηθήσουν να το διαχειριστείς κατά τη διάρκεια της ημέρας και δίνουν συμβουλές σχετικά με τα όρια που πρέπει να βάλεις ανάμεσα σε εσένα και τους άλλους ώστε η διάθεσή τους να μην σε επηρεάζει άμεσα.

Προσωπικά έχω συναντήσει μεγάλες προκαταλήψεις ούσα ένα άτομο με υψηλή ευαισθησία που, όπως πάντα μου λέγανε, είμαι υπερβολικά ευαίσθητη. Αυτό συνήθως κατέληγε σε κατάθλιψη και πολλές πλευρές της ζωής μου έχουν επηρεαστεί αρνητικά, πόσο μάλλον όταν χρειάστηκε να υπερασπιστώ τον εαυτό μου. Συμβουλές επάνω στο θέμα με βοήθησαν υπερβολικά, πόσο μάλλον σε θέματα που υστερούσα. Πιστεύω πως σε βοηθάνε να διατηρήσεις αυτό που σε κάνει μοναδικό ως άτομο με υψηλή ευαισθησία, καθώς επουλώνει ένα μέρος της κατάθλιψης και τους άγχους που απορρέουν από τα κατάλοιπα της κουλτούρας.

Δες ακόμα: Οι γυναίκες που ξυπνούν νωρίς το πρωί έχουν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν κατάθλιψη


Μετάφραση: Εύα Τόλιου Πηγή: Darling Mag
featured photo: Unsplash|Anthony Tran
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *