Όλοι εμείς που ανήκουμε στην γενιά των millennials μεγαλώσαμε με την εικόνα της τέλειας γυναίκας: Της γοητευτικής παρουσίας με το αψεγάδιαστο σώμα, που είναι επιτυχημένη επαγγελματίας, ενώ παράλληλα προλαβαίνει με εντυπωσιακή ευκολία -και ακόμη πιο εντυπωσιακό χαμόγελο– να είναι ιδανική σύζυγος, μητέρα και νοικοκυρά. Εκείνη που όλοι θαυμάζουν και που το βράδυ που ξαπλώνει εξακολουθεί να είναι όμορφη και χαμογελαστή.

Αν είσαι millennial, τότε είσαι πια γύρω στα 30s, πιθανότατα εργάζεσαι και ίσως να έχεις δημιουργήσει τη δική σου οικογένεια.

Και θέλω αλήθεια να μου πεις: Πόσες γυναίκες γνωρίζεις που να ανταποκρίνονται στην παραπάνω εικόνα;

Πιθανότατα καμία. Κι αυτό γιατί η τέλεια ζωή μόνο στη φαντασία μπορεί να υπάρξει. Στην πραγματικότητα, η σύγχρονη γυναίκα δίνει καθημερινά δεκάδες μάχες: Στη δουλειά, στο σπίτι, στις σχέσεις της, αλλά και τη δυσκολότερη μάχη απ’ όλες: Αυτή με τον εαυτό της. Κι αυτό, στο τέλος της ημέρας, δεν την αφήνει ανάλαφρη, αλλά εξουθενωμένη.

Δε λέω, ίσως το πρότυπο του girlboss ξεκίνησε με καλές προθέσεις: Ήθελε να παρακινήσει τις γυναίκες να κυνηγήσουν τα όνειρά τους, να τους δείξει πως τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο και πως μπορούν να κάνουν πραγματικότητα ό,τι ονειρεύονται. Το αποτέλεσμα, όμως, ήταν να δημιουργήσει μια τεράστια πίεση που απορρέει από τον ανταγωνισμό και τον διακαή πόθο για διαρκή επιτυχία, που μας κυνηγά μέχρι σήμερα.

Έτσι, η εικόνα του girlboss που ξυπνάει χαράματα για να κάνει γυμναστική και να ετοιμάσει ένα σούπερ υγιεινό πρωινό και στη συνέχεια να πάει στην αξιοζήλευτη δουλειά της με τον γενναιόδωρο μισθό αρχίζει σταδιακά -ευτυχώς- να καταρρέει, δίνοντας τη θέση της σε μια γυναίκα πιο αληθινή, που κουράζεται, δεν πετυχαίνει πάντα και που δείχνει ότι αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό, χωρίς να της στερεί την ευκαιρία να ζήσει όμορφα. Πρόκειται για την τάση που τελευταία έχει γίνει γνωστή ως «girlfailure». Ο όρος εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Tumblr το 2021, πριν επιστρέψει στο Instagram το 2022. Σύμφωνα με το KnowYourMeme, ο όρος μας καλωσορίζει στην εποχή των «τέλεια ατελών γυναικών».

Το νέο trend παρουσιάζει ένα κορίτσι που έχει καλές και κακές μέρες, που πέφτει, αλλά ξανασηκώνεται, που έχει ανασφάλειες, ατέλειες και το οποίο πού και πού αποτυγχάνει. Κι όλα αυτά είναι εκεί έξω, ορατά σε όλους. Κι ενώ αναμέναμε ότι αυτή η εικόνα θα μας δυσαρεστήσει, τελικά δείχνει να μας αρέσει πολύ.

Μπορεί να σου φαίνεται απίστευτο το ενδεχόμενο να αγαπήσεις αυτό το νέο γυναικείο πρότυπο, όμως αν το καλοσκεφτείς το έχεις ήδη κάνει. Πόσες φορές έχεις δει το Sex and the City, για να απολαύσεις την Carrie να σου αναλύει τις ανθρώπινες σχέσεις; Ακόμη κι αν δε το έχει συνειδητοποιήσει, εκείνο που κάνει χαρακτήρες όπως αυτόν τόσο επιτυχημένους είναι το χάος που χαρακτηρίζει τη ζωή τους και το πόσο εύκολα ταυτιζόμαστε με αυτό.

Η άνοδος του girlfailure πιο επίκαιρη από ποτέ

Πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι το 77% των millennials και το 83% των Gen Z αισθάνονται μεγάλη πίεση, προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν στα σύγχρονα πρότυπα ζωής και να πετύχουν. Όλα δείχνουν ότι η ανάγκη να παρουσιαστεί στην τηλεόραση ένα πρότυπο γυναίκας πιο ανθρώπινο, με ατέλειες και ελαττώματα, είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Είναι καιρός πια να αποδομήσουμε την εικόνα του τέλειου, που αναπαράγεται διαρκώς στις κοινωνικές πλατφόρμες και να κατανοήσουμε ότι η πραγματική ζωή δεν είναι οι συνέχεια πανέμορφοι κι ευτυχισμένοι άνθρωποι με τον υπερπολυτελή τρόπο ζωής. Η προσωπική ανάπτυξη και ευημερία είναι υπέροχες έννοιες, όμως η τελειομανία των social media έχει οδηγήσει πολλούς από εμάς να πιστεύουμε ότι πρέπει να παλεύουμε αδιάκοπα για την «τέλεια ζωή», διατηρώντας ανοιχτή την πληγή ενός αέναου άγχους και μιας δυστυχίας για το γεγονός ότι δεν καταφέρνουμε κάτι, χωρίς να συνειδητοποιούμε ότι αυτό το κάτι απλά δεν υπάρχει.

Το girlfailure πετυχαίνει σίγουρα να μας αντιπροσωπεύει πιο αποτελεσματικά και μας υπενθυμίζει ότι οι δυσκολίες και οι ατέλειες είναι μέρος της υπέροχης διαδρομής μας και όχι κάτι που πρέπει να κρύβουμε κάτω από το χαλί.