H ιστορία δεν έχει φερθεί καλά μέχρι σήμερα στις γυναίκες καλλιτέχνες. Οι περισσότερες χάθηκαν στην αφάνεια ακόμη και όταν βρίσκονταν εν ζωή.

Η Leonora Carrington, ζωγράφος της δεκαετίας του 1920 έχει πια ξεχαστεί εντελώς, ενώ ο φίλος της Salvador Dhali εξακολουθεί να πουλάει. Η Francoise Gilot, επίσης ζωγράφος, μνημονεύεται σχεδόν αποκλειστικά για τη ρομαντική της σχέση με τον Πικάσο. Υπάρχουν πολλά άλλα παραδείγματα καλλιτεχνών που ζουν στη σκιά των αντρών συντρόφων ή συναδέλφων τους.

H Frida Kahlo είναι μία διαφορετική περίπτωση. Παντρεμένη με τον επιτυχημένο καλλιτέχνη Diego Rivera, δεκαετίες μετά τον θάνατό της όλοι θυμόμαστε τη Frida κι όχι τον Diego. Τουρίστες έρχονται από όλο τον κόσμο για να σταθούν στην ουρά για ώρες στο μουσείο της Frida Kahlo στo Μεξικό.

«Κατά τη διάρκεια της ζωής της ήταν στη σκιά του ως η «σύζυγος του ζωγράφου τοιχογραφιών – έργων τέχνης», έγραφε το Detroit News τον Φεβρουάριο του 1933. Σήμερα, ο Ριβέρα είναι γνωστός ως ο σύζυγος της Frida». αναφέρει ο Gannit Ankori στο βιβλίο του.

Η Frida δεν απέφυγε τη σεξουαλικότητά της, εξερεύνησε δύσκολα θέματα στην τέχνη της – ανισότητα φύλων και σεξουαλική ταυτότητα, θέματα που ήταν ταμπού εκείνη την εποχή. Έπαιξε με τα πρότυπα γυναικείας ομορφιάς, αρνούμενη να πειράξει το μονόφρυδο ή το πάνω χείλος της, ίσα ίσα τα σκούραινε περισσότερο με ένα μολύβι. Δεν την ένοιαζε τι σκέφτεσαι για εκείνη.

Αγκάλιασε τα «ελαττώματα» και χρησιμοποίησέ τα προς όφελός σου – Frida Kahlo

Oι γυναίκες πρέπει να ξυρίζουν τις τρίχες στο σώμα τους για να είναι «καθαρές» ενώ οι άντρες όχι. Το 99% από εμάς το κάνουμε ούτως ή άλλως. Είναι εξαιρετικά δύσκολο να κάνεις την επανάστασή σου. Η Frida εκτέθηκε στα πρότυπα ομορφιάς της εποχής, ένιωθε την ίδια πίεση που αντίστοιχα νιώθουμε κι εμείς σήμερα και όμως κατάλαβε ότι αλλάζοντας την εμφάνισή της συμφωνούσε, κατά κάποιο τρόπο, με την υπόθεση ότι κάτι δεν πήγαινε καλά μαζί της.

Κατάλαβε ότι αυτά ακριβώς τα ελαττώματα είναι τα στοιχεία που μας συνδέουν με την ανθρώπινη υπόστασή μας. Έτσι, αντί να τα ξεφορτωθεί, τα τόνιζε με περηφάνια.

Βγάλε κάτι όμορφο μέσα από την ασχήμια- Frida Kahlo

Τίποτα δεν αξίζει περισσότερο από το γέλιο. Είναι δύναμη να γελάς και να εγκαταλείπεις τον εαυτό σου, να είσαι ελαφρύς. Η τραγωδία είναι το πιο γελοίο πράγμα, έχει πει.

Την επόμενη φορά που θα νιώσεις απογοητευμέν@ για το πού πηγαίνει η ζωή, προσπάθησε να βάλεις τα πράγματα στη θέση τους. Η ζωή της Frida σημαδεύτηκε από ατυχία. Στα 18 της είχε ένα φρικτό ατύχημα που διέλυσε τη λεκάνη της, συνθλίβοντας τη σπονδυλική στήλη και το κάτω μέρος του σώματός της. Το ατύχημα στέρησε στη Frida τη δυνατότητα να κάνει παιδιά.

Η ιστορία της είναι μια απόδειξη της ιδέας ότι είναι ηθική μας υποχρέωση να χρησιμοποιούμε τις κακοτυχίες μας και να τις μετατρέπουμε σε κάτι καλό, είτε πρόκειται για τέχνη, είτε για εθελοντισμό, είτε για τη δική μας πνευματική ανάπτυξη. Η Frida είχε τη δύναμη και επανερμήνευσε όλον αυτόν τον πόνο στην τέχνη της και τον προσάρμοσε σε μια μεγαλύτερη ιστορία του τι σημαίνει να είσαι γυναίκα.

Γίνε το άτομο που ξέρεις καλύτερα

Ζωγραφίζω αυτοπροσωπογραφίες γιατί είμαι ο άνθρωπος που γνωρίζω καλύτερα. Είμαι η μούσα του εαυτού μου. Είμαι το αντικείμενο που ξέρω καλύτερα. Το θέμα που θέλω να γίνει καλύτερο, είχε πει.

Περνάμε ώρες ψάχνοντας τρόπο να βελτιώσουμε την εικόνα μας, στα social media, στη δουλειά, στις σχέσεις μας. Το αποτέλεσμα είναι να καθοριζόμαστε όλο και περισσότερο από στοιχεία που θέλουμε να πείσουμε τους άλλους ότι μας καθορίζουν παρά από τις ιδέες που όντως έχουμε μέσα στο κεφάλι μας. Θυμήσου την εποχή που ήσουν παιδί και με τη φαντασία σου έφτιαχνες ολόκληρους δικούς σου κόσμους. Για αυτό μιλάμε εδώ. Να θυμηθείς ποιος είσαι, να γίνεις η μούσα του εαυτού σου.