Μέχρι πριν από μία δεκαετία οι μικρού μήκους ταινίες ακούγονταν μονάχα κατά την διεξαγωγή του Φεστιβάλ Δράμας. Με την έλευση του Greek Weird Wave, η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία αποτέλεσε και πάλι πεδίο ενδιαφέροντος εντός και εκτός συνόρων. Η αρχή έγινε με την επιτυχία του Κυνόδοντα που έφτασε μέχρι τα Oscar διεκδικώντας το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Το κύμα αυτών των ιδιαίτερων φιλμ συνεχίστηκε με πολλές βραβευμένες ταινίες μεταξύ αυτών το Attenberg και το Miss Violence. Οι Έλληνες κινηματογραφιστές πλέον πρωταγωνιστούσαν στα μεγαλύτερα φεστιβάλ και διοργανώσεις αποσπώντας βραβεία και διθυραμβικές κριτικές.

Έχοντας αυτό το έναυσμα οι νέοι δημιουργοί αφοσιώθηκαν στην κατηγορία των ταινιών μικρού μήκους

Με ελάχιστη διάρκεια το 1 λεπτό και μέγιστη τα 40′, πρόκειται για έργα με γρήγορη εξέλιξη και μεγάλη δυναμική. Λόγω της διάρκειας τους είναι αναγκαία η ύπαρξη μίας δυνατής ιδέας και ενός δημιουργικού σκηνοθέτη ώστε η ταινία να ξεχωρίσει. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος, καθώς το budget που απαιτείται για την παραγωγή τους μπορεί να είναι ελάχιστο. Ως αποτέλεσμα, κάθε νέος δημιουργός από όλο τον κόσμο ξεκινάει την πορεία του σε αυτή την κατηγορία.

Στην περίπτωση των Ελλήνων μικρομηκάδων, η επιτυχία και η αναγνώριση είναι πλέον δεδομένες

Η Ζακλίν Λέντζου κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας μικρού μήκους στην 57η Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών το 2018. Η ταινία της Έκτορας Μαλό: Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς αποτέλεσε την πρώτη ελληνική ταινία που βραβεύεται στο τμήμα. Δύο χρόνια πριν είχε ξανά βραβευτεί από την Επιτροπή Νέων στο 69ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο για την Αλεπού.

Εξίσου άκρως επιτυχημένη πορεία στα φεστιβάλ του εξωτερικού έχει διαγράψει ως τώρα και η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη. Το Limbo(2016) αποτελεί ένα από τα πιο πολυβραβευμένα φιλμ κερδίζοντας το βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ του Μιλάνου. Η επιτυχία συνεχίστηκε και με το Electric Swan. Μεταξύ πολλών άλλων κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους για το 2019 από την Ένωση Γάλλων Κριτικών. Αδιαμφισβήτητα, οι δύο δημιουργοί ξεχώρισαν για την αισθητική και το ύφος τους καθώς δεν συμβιβάστηκαν με τα εμπορικά “πρέπει”.

Μία από τις πιο μεγάλες επιτυχίες του ελληνικού σινεμά αποτέλεσε η νίκη του Βασίλη Κεκάτου στις Κάννες

Ο νεοφερμένος τότε σκηνοθέτης κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα μικρού μήκους για την ταινία Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς. Μέσα σε έναν μόλις χρόνο το όνομα του καθιερώθηκε και οι προτάσεις για σημαντικές καλλιτεχνικές συνεργασίες επέφεραν σπουδαία αποτελέσματα. Στο δικό μου μυαλό εξαιτίας αυτής της ταινίας το όνομα του έχει ταυτιστεί με μία φράση: «Τι γλυκό φινάλε».

Το ελληνικό σινεμά είναι εδώ

Δηλώνει ηχηρά την παρουσία του σε φεστιβάλ, διοργανώσεις και ηλεκτρονικές πλατφόρμες κερδίζοντας εντυπώσεις και βραβεία. Οι δημιουργοί μας έχουν περίσσιο ταλέντο και έμπνευση καταφέρνοντας να σκαρφαλώσουν στις ευρωπαϊκές κορυφές παρά τα πενιχρά τους μέσα. Δεν αρκούν τα συγχαρητήρια της πολιτείας στα media και η δίλεπτη αναφορά στις τηλεοπτικές εκπομπές μετά από μία νίκη. Το σινεμά χρειάζεται ουσιαστική οικονομική στήριξη για να απογειώσει την ανελικτική πορεία που έχει ξεκινήσει. Αν βγούμε εντελώς από την νοοτροπία της φράσης «καλό για ελληνικό», ο κινηματογράφος επιτέλους θα αναπνεύσει και θα μας χαρίσει σπουδαίες στιγμές. Και στο πανί και στη ζωή.

Featured Image: @kalvisuals | Pexels