Τελικά είναι το dark mode καλύτερο για τα μάτια σου;

Τελικά είναι το dark mode καλύτερο για τα μάτια σου;

Η προεπιλεγμένη ρύθμιση στα περισσότερα κινητά είναι το να εμφανίζει το κείμενο με μαύρη γραμματοσειρά σε λευκό φόντο. Όταν ρυθμίζεις όμως το κινητό σου σε dark mode σημαίνει ότι θα εμφανίζει το κείμενο με λευκή γραμματοσειρά σε σκούρο φόντο. Το dark mode δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια με σκοπό να μειώσει την έκθεση στο μπλε φως και να βοηθήσει έτσι στην καταπόνηση των ματιών από τον παρατεταμένο χρόνο μπροστά στην οθόνη.

Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα έγκυρα στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι το dark mode το κάνει όντως αυτό. Αλλά ας δούμε αυτά που ήδη ξέρουμε για αυτή τη λειτουργία.

Τι σχέση έχει το μπλε φως;

Για να καταλάβεις εάν το dark mode έχει οποιοδήποτε όφελος για την υγεία σου, πρέπει πρώτα να εξετάσεις τον τρόπο με τον οποίο το μπλε φως επηρεάζει τα μάτια σου. Τα μπλε κύματα φωτός εκπέμπονται από τις οθόνες. Αυτά τα κύματα έχουν περισσότερη ενέργεια από άλλα χρώματα του φωτός και στέλνουν στον εγκέφαλό σου το σήμα ότι είναι μέρα. Αυτοί που προωθούν το dark mode ισχυρίζονται ότι η χρήση του τις ώρες πριν τον ύπνο τους βοηθά να κοιμηθούν πιο γρήγορα. Θεωρητικά, αυτό συμβαίνει επειδή οι προεπιλεγμένες ρυθμίσεις σε εκθέτουν σε περισσότερο μπλε φως, καταστέλλοντας τη μελατονίνη, την ορμόνη που δείχνει στο σώμα σου ότι είναι ώρα για ύπνο. To dark mode μπορεί επίσης να κάνει ευκολότερη την ανάγνωση, ειδικά όταν βρίσκεσαι σε δωμάτιο με τα φώτα σβηστά.

Ωστόσο, αυτές οι απόψεις σχετικά με το μπλε φως δεν υποστηρίζονται ακόμα από κάποια έρευνα.

Η Αμερικανική Ακαδημία Οφθαλμολογίας δηλώνει ότι σημασία έχει ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούμε τις ψηφιακές μας συσκευές, όχι απαραίτητα το μπλε φως που προέρχεται από αυτές.

Τι λένε οι έρευνες

Οι έρευνες σχετικά με το εάν το dark mode και άλλες λύσεις φιλτραρίσματος του μπλε φωτός λειτουργούν, δεν είναι πειστικές.

Μια μελέτη σχετικά με τις ρυθμίσεις dark mode της Apple δεν έδειξε καμία σημαντική διαφορά στην παραγωγή μελατονίνης μεταξύ των ατόμων που χρησιμοποίησαν το Night Shift στο iPad τους πριν από τον ύπνο και των ατόμων που δεν το χρησιμοποίησαν. Μια άλλη έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2017 έδειξε ότι το να παίζεις παιχνίδια σε ένα smartphone πριν από τον ύπνο σε κάνει να χρειάζεσαι περισσότερο χρόνο για να κοιμηθείς σε σύγκριση με εκείνους που χρησιμοποιούν μια ρύθμιση φιλτραρίσματος του μπλε φωτός στη συσκευή τους.

Τελικά υπάρχουν οφέλη από τη χρήση του dark mode;

Η έρευνες που έχουν γίνει μέχρι τώρα για το dark mode δεν είναι καθόλου πειστικές. Αλλά παραδόξως, πολλοί ισχυρίζονται ότι η χρήση της σκοτεινής λειτουργίας τους ωφελεί. Συγκεκριμένα ισχυρίζονται πως  μπορεί να αυξήσει την αντίθεση μεταξύ του κειμένου που διαβάζεις και του φόντου. Κάτι το οποίο ξεκουράζει τα μάτια εάν διαβάζεις στο κινητό σου για πολλές ώρες.

Η σκοτεινή λειτουργία επίσης ενδέχεται να αυξήσει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας στη συσκευή σου. Αυτό όμως δεν είναι ακριβώς όφελος για την υγεία σου.

Πώς να μειώσεις την καταπόνηση των ματιών σου

  • Μείνε ενυδατωμένη κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό βοηθά ολόκληρο το σώμα, συμπεριλαμβανομένων των ματιών.
  • Κάνε συχνά διαλείμματα από την οθόνη. Η Αμερικανική Ακαδημία Οφθαλμολογίας προτείνει διάλειμμα τουλάχιστον 20 δευτερολέπτων για κάθε 20 λεπτά στην οθόνη.
  • Άσε το κινητό σου έξω από την κρεβατοκάμαρά σου όλη τη νύχτα. Επίσης, σταμάτα τη χρήση του κινητού περίπου 2 ώρες πριν πας για ύπνο.
  • Χρησιμοποίησε οφθαλμικές σταγόνες στα μάτια σου. Αυτό είναι χρήσιμο όταν χρησιμοποιείς τον υπολογιστή ή το κινητό για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
featured photo: @Svesha
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.