Tα οφέλη του διαλογισμού και πως να ξεκινήσεις εάν είσαι αρχάρια

Tα οφέλη του διαλογισμού και πως να ξεκινήσεις εάν είσαι αρχάρια

Τα τελευταία χρόνια ακούμε και διαβάζουμε συνεχώς για τον διαλογισμό. Για το πόσο σημαντικός είναι για την ψυχική μας υγεία, για τα οφέλη του στην καθημερινότητά μας και στη γενικότερη φιλοσοφία του mindfullness. Όπως μας λέει η Έυη Παλαιοχωρινού, δασκάλα yoga και mediation, ''ο διαλογισμός είναι μια κατάσταση ξεκούραστης εγρήγορσης στην οποία είσαι δηλαδή ταυτόχρονα σε απόλυτη συνειδητότητα (δεν κοιμόμαστε) και ηρεμία. Καθώς κάθεσαι ήσυχα, οι σκέψεις συνήθως συνεχίζουν να τρέχουν. Όμως, οι ρυθμοί στο σώμα σου πέφτουν και φέρνουν ένα αίσθημα ξεκούρασης, κάποιες φορές μεγαλύτερο του ύπνου.

Τα οφέλη του διαλογισμού μπορούν να συνοψιστούν σε δύο λέξεις: υγεία και ευεξία

Οι επιστήμονες έχουν ήδη μελετήσει αρκετά τα αποτελέσματα του διαλογισμού στον άνθρωπο ώστε να δείξουν πως τα οφέλη του είναι πολλά. Μερικά από τα κυριότερα είναι η μεγαλύτερη συγκέντρωση και διαύγεια, μειωμένο άγχος και στρες, βελτιωμένος ύπνος, αυξημένο αίσθημα ηρεμίας και χαράς. Επίσης όταν κάθεσαι σε διαλογισμό συστηματικά, τότε τα οφέλη που ξεκλειδώνεις είναι ακόμη περισσότερα. Μόνο 15 λεπτά την ημέρα αρκούν για να δεις αποτελέσματα. Οι τεχνικές διαλογισμού μπορούν να προσφέρουν, πέραν των παραπάνω, μειωμένο αίσθημα φόβου και μειωμένα συμπτώματα της κατάθλιψης και της αγχώδους διαταραχής, χαμηλότερη αρτηριακή πίεση, βελτιωμένες διαπροσωπικές σχέσεις καθώς αυξάνεται η εμπάθεια και το αίσθημα γαλήνης.

Συνεπώς, καταλαβαίνεις πως μόνο να κερδίσεις έχεις από το να εντάξεις τον διαλογισμό στην ζωή σου.

Πως μπορείς να εντάξεις όμως τον διαλογισμό στη ζωή σου εάν είσαι αρχάρια;

Η Εύη μας λέει πως: ''Το μόνο που χρειάζεσαι είναι έναν ήσυχο χώρο.'' Βρες ένα σημείο που σε βολεύει να κάθεσαι, προσέχοντας να έχεις καλή στάση σώματος, ευθεία σπονδυλική στήλη, ώμους χαλαρούς. Είναι προτιμότερο να είσαι καθιστή, παρά ξαπλωμένη, διότι δεν θέλεις να σε πάρει ο ύπνος! Είτε κάθεσαι σε καρέκλα, στον καναπέ, ή σε ένα μαξιλάρι στο πάτωμα είναι δεκτό. Το βασικό είναι να νιώθεις άνετα και η προσοχή σου να μένει απερίσπαστη από εξωτερικά ερεθίσματα. Το να κλείσεις τα μάτια και να συγκεντρωθείς στην αναπνοή σου θα σε βοηθήσει να στρέψεις την προσοχή εσωτερικά και να μην παρασέρνεσαι από τις σκέψεις σου.

Είναι απόλυτα φυσιολογικό το μυαλό να τρέχει. Εάν σε βοηθάει μπορείς να δημιουργήσεις ατμόσφαιρα με απαλή μουσική, ήχους της φύσης, αρωματικά κεριά ή στικς. Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα, αρκεί μόνο η διάθεση να καθίσεις μόνη με τον εαυτό σου.

Οι τεχνικές του διαλογισμού

Μπορείς να διαλέξεις εσύ την τεχνική διαλογισμού που σου ταιριάζει ή σε βοηθάει περισσότερο. Η πιο συνηθισμένη πρακτική είναι να στρέψεις την προσοχή στην αναπνοή σου για να διώξεις τις σκέψεις. Πάρε μια βαθιά αναπνοή όσο πιο αργά μπορείς, εκπνοή εξίσου βαθιά και αργά. Επανάλαβε για τουλάχιστον 10 λεπτά.

Μια άλλη τεχνική που προτείνει η Εύη είναι ο οραματισμός. Κλείσε τα μάτια και φέρε στο μυαλό σου το αγαπημένο σου μέρος. Οραματίσου την εικόνα σαν να είσαι εκεί. Νιώσε κάθε λεπτομέρεια καθώς αναπνέεις βαθιά, ζήσε τους ήχους, τις μυρωδιές. Σύντομα θα σε κατακλύσει η γαλήνη. Υπάρχουν πολλές και διάφορες τεχνικές, βρες αυτή που σε διευκολύνει και σε ηρεμεί!

Η συχνότητα με την οποία κάθεσαι σε διαλογισμό είναι πολύ πιο σημαντική από την διάρκεια. Είναι καλύτερο να βρίσκεσαι σε κατάσταση ηρεμίας 10 λεπτά την ημέρα, παρά μια φορά την εβδομάδα για 1 ώρα. Όπως αναφέρει η Εύη, ''οι αρχάριοι που βρίσκουν τον διαλογισμό ως μια δύσκολη πρόκληση θα επωφεληθούν περισσότερο από το να ξεκινήσουν με μικρά βήματα των 10 λεπτών την ημέρα και όταν, και εφόσον νιώσουν άνετα, να αυξήσουν την διάρκεια.''

Να θυμάσαι πως όταν τα βάρη της καθημερινής ζωής σε κατακλύζουν και λες πως δεν έχεις χρόνο, τότε είναι που πρέπει οπωσδήποτε να κάνεις μια 10λεπτη παύση για να πάρεις μια ανάσα. Μόνο έτσι θα ρίξεις τους ρυθμούς. Όταν είσαι ασφυκτικά πολυάσχολη είναι το σημάδι που χρειάζεσαι για να κάνεις στον εαυτό σου αυτό το πολύτιμο δώρο. Το σώμα και το μυαλό σου θα σε ευχαριστήσει. Όταν κάνεις πέρα τον φόβο του να καθίσεις σε ένα ήσυχο δωμάτιο με τον εαυτό σου μόνο και να θυμηθείς πως είσαι ζωντανή, να πάρεις μια βαθιά αναπνοή και να μην τη θεωρείς δεδομένη, τότε είναι που θα αρχίσει να αλλάζει η ζωή σου!

Ευχαριστούμε θερμά τη δασκάλα yoga και meditation, Εύη Παλαιοχωρινού, για τη βοήθεια της. 
featured photo: @breslavtsev
0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.