Αν βρίσκεσαι εδώ και κάποια χρόνια στην αγορά εργασίας ή έχεις ξεκινήσει τα πρώτα σου βήματα σε αυτήν, θα έχεις παρατηρήσει πως αυτά που έμαθες τα μαθητικά και ακαδημαϊκά σου χρόνια ίσως να μην είναι αρκετά.

Σε αυτά τα πλαίσια διδάχτηκες τα λεγόμενα hard skills. Ωστόσο, όσο περισσότερο εκτίθεσαι στον επιχειρηματικό κόσμο, συνειδητοποιείς πως τα soft skills είναι αυτά που σε κρατούν σε μία θέση και που θα σε κάνουν να ξεχωρίσεις σε κάποιο τομέα. Δεξιότητες επομένως που, δεν σου διδάσκονται στο σχολείο ή στο πανεπιστήμιο με τον καθορισμένο τρόπο που έχεις συνηθίσει. Τις ανακαλύπτεις μόνος/η σου, μέσα από την επαφή με άλλα άτομα και την έκθεση σου διαφορετικά περιβάλλοντα. Ποια είναι λοιπόν τα soft skills, οι δεξιότητες αυτές που αποκτάς με την εμπειρία και όχι μέσα σε κάποια τάξη;

1. Διαπραγμάτευση συγκρούσεων

Μέσα από την ανάληψη ευθυνών και διαφορετικών θέσεων, καλείσαι να αντιμετωπίσεις κάθε είδους συγκρούσεις –τόσο με τους συνεργάτες όσο και με τους πελάτες-. Οι συγκρούσεις είναι κομμάτι της δουλειάς και σίγουρα θα βρεθείς αντιμέτωπος με κάποιες. Το να ελίσσεσαι και να βρίσκεις διέξοδο προτείνοντας λύσεις στο συνομιλητή σου είναι μία πολύ σημαντική δεξιότητα, την οποία φυσικά κατακτάς μετά από μερικούς ευγενικούς καβγάδες.

2. Δικτύωση

Η γνωριμία, η επικοινωνία και η συνεργασία με άλλους επαγγελματίες του κλάδου σου, είναι απαραίτητο συστατικό για να πετύχεις. Το λεγόμενο networking έχει να κάνει με το να μιλάς, να ανοίγεσαι, να αποκτάς ένα δίκτυο επικοινωνίας με άτομα που μπορούν να σου φανούν χρήσιμα –και εσύ αντίστοιχα σε εκείνα-. Προϋποθέτει να βγεις από την ζώνη άνεσης σου –όσο και αν διστάζεις να ξεκινήσεις εσύ μία συζήτηση- και να προωθήσεις τον εαυτό σου όσο ο δυνατόν καλύτερα.

3. Δημιουργικότητα

Πολλές φορές η έννοια της δημιουργικότητας θεωρείται ότι δεν υπάρχει σε όλους. Κι όμως. Ένα ποσοστό δημιουργικότητας υπάρχει σε όλους μας, απλά δεν έχει υπάρξει ο κατάλληλος χώρος για να εκδηλωθεί. Δώσε στον εαυτό σου την ευκαιρία να δοκιμάσει κάτι καινούριο. Μπορεί μία ιδέα σου να φανεί πολύ έξυπνη για κάποιο project που σου έχουν αναθέσει ή ακόμη και να εμπνεύσεις τους συνεργάτες σου να ξεκινήσουν κάτι καινούριο.

4. Ηγετικές ικανότητες

Η ικανότητα να βλέπεις τη γενική εικόνα, να μανατζάρεις άτομα και παράλληλα να συνεργάζεσαι με αυτά είναι κομμάτι της ηγεσίας. Παράλληλα, το να παρατηρείς τις αδυναμίες, τα δυνατά σημεία αλλά και τα ενδιαφέροντα των συνεργατών σου, βρίσκοντας τρόπους να τα αξιοποιήσεις είναι στοιχεία τα οποία μπορείς να εξασκήσεις από σήμερα, που ίσως είσαι ακόμη υπάλληλος.

5. Οργανωτικές ικανότητες

Μπορείς να το πεις και project management. Όταν οργανώνεις τα καθήκοντα που έχεις, θέτεις προθεσμίες και στόχους, τα ολοκληρώνεις και έπειτα πατάς restart για όλα αυτά, τότε χωρίς αμφιβολία, έχεις πολύ καλές οργανωτικές ικανότητες. Αυτό το διαπιστώνεις μέσα από το φόρτο εργασίας, μία παραπάνω ευθύνη που μπορεί να σου δοθεί ή μέσα από τη διαχείριση κάποιου project που σου έχει ανατεθεί. Ξεκίνα με μικρά βήματα, μικρά projects και deadlinesπροκειμένου να φτάσεις να αναλάβεις και κάτι μεγαλύτερο.

6. Συναισθηματική νοημοσύνη

Μία ικανότητα επίκτητη, που την καλλιεργείς σε όλα τα στάδια της ζωής σου. Η συναισθηματική νοημοσύνη διαφέρει από τη διανοητική, καθώς επεκτείνεται σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητας σου και έχει να κάνει με το να «διαβάζεις» τις καταστάσεις. Ερμηνεύεις όσα συμβαίνουν, μαθαίνεις να διαχειρίζεσαι καλύτερα τις διαπροσωπικές σου σχέσεις, μπαίνεις στη θέση του άλλου. Με άλλα λόγια, η συγκεκριμένη δεξιότητα μπορεί να σώσει διάφορες καταστάσεις που θα καταδίκαζε η απλή λογική.

7. Επικοινωνιακές δεξιότητες

Η επικοινωνία είναι κάτι που μπορεί να βελτιωθεί. Δεν σημαίνει ότι όταν είσαι εσωστρεφής είσαι καταδικασμένος. Ούτε το ότι είσαι εξωστρεφής δεν μπορεί να φέρει τους άλλους σε δύσκολη θέση. Μία μέση κατάσταση, όπου μπορείς να σπας τον πάγο με small talk, ακούγοντας προσεκτικά τον άλλον και όχι απλά για να τον ακούς, παρατηρώντας τη γλώσσα του σώματος του και δίνοντας του το χώρο να μιλήσει για τον εαυτό του, μπορεί να σε βοηθήσει να κάνεις πολλά βήματα στην καριέρα σου.

8. Ομιλία μπροστά σε κοινό

Το public speaking είναι κάτι που τρομάζει πολύ κόσμο. Η έκθεση του εαυτού σου μπορεί να αποβεί πολύ αγχωτική εμπειρία και τελικά να την αποφεύγεις με κάθε τρόπο. Παρόλα αυτά, είναι αναπόσπαστο κομμάτι κάθε δουλειάς. Η εξάσκηση και η συχνή έκθεση του εαυτού σου είναι τα στοιχεία που μπορούν να σε βοηθήσουν να ξεκλειδωθείς, να αποκτήσεις μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και έλεγχο του κοινού σου. Bonus tip: μπορείς να βιντεοσκοπήσεις τον εαυτό σου και να δεις τα λάθη ή τις ασυναίσθητες κινήσεις που κάνεις ή να ζητήσεις από κάποιο φιλικό πρόσωπο να σε παρακολουθήσει και να σε αξιολογήσει.

featured photo: unsplash.com/@siora18