Πάνω από ένα εκατομμύριο πρόσφυγες έχουν ήδη εγκαταλείψει την Ουκρανία μετά την εισβολής της Ρωσίας. «Έχω εργαστεί σε επείγουσες καταστάσεις που αφορούν πρόσφυγες επί 40 χρόνια», ανέφερε ο Filippo Grandi, Ύπατος Αρμοστής των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες, την περασμένη εβδομάδα, «σπάνια βλέπουμε μία προσφυγική κρίση, τόσο γρήγορη όσο αυτή» συμπλήρωσε στις δηλώσεις του.

Την ίδια στιγμή, ο creative director του οίκου Balenciaga, Demna Gvasalia, πρόσφυγας ο ίδιος που έφυγε από την πατρίδα του τη Γεωργία κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου το 1993, σκέφτηκε να ακυρώσει τα σχέδια του show 360° Show Winter 22 Collection, στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας στο Παρίσι. Ο Demna -ο οποίος πρόσφατα αφαίρεσε το επίθετό του από τις υπογραφές του και κράτησε μόνο το μικρό του, σημείωσε ότι «σε εποχές σαν κι αυτή, η μόδα χάνει τη σημασία της και το πραγματικό της δικαίωμα ύπαρξης. Η μόδα μοιάζει με κάποιο είδος παραλογισμού».

Tα κοινά στοιχεία δεν σταματούν εδώ αφού το γαλλικό brand, ιδρύθηκε στο Παρίσι όταν ο Ισπανός σχεδιαστής Cristóbal Balenciaga έφυγε από τον εμφύλιο πόλεμο της χώρας του το 1937.
 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη (@sababakhia)

Ο Demna δεν ήθελε να φανεί ως «υποχώρηση» η ακύρωση του show. Αντίθετα, αποφάσισε να επαναπροσανατολίσει το concept στρέφοντας το προς την επικαιρότητα και όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία, χρησιμοποιώντας το ως «μία υπενθύμιση θάρρους, αντίστασης και νίκης της αγάπης και της ειρήνης».

To brand εξαρχής βρέθηκε μεταξύ εκείνων που υποστήριξαν την Ουκρανία και εναντιώθηκαν σ’ αυτόν τον πόλεμο. Την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε μια δωρεά άγνωστου ποσού στο World Food Programme, το οποίο παρέχει επείγουσα βοήθεια με τρόφιμα, σε όσους επλήγησαν από τον πόλεμο.

Οι άνθρωποι του οίκου Balenciaga συνεργάζονται με τον οργανισμό από το 2018, όταν το brand κυκλοφόρησε ένα hoodie με κουκούλα αξίας 750$ με το λογότυπο του WFP – προκαλώντας τότε πολλές συζητήσεις σχετικά με τον συνδυασμό πολυτέλειας και αλτρουισμού.

Στο show που έλαβε χώρο στο αεροδρόμιο Paris-Le Bourget, διπλωμένο σε κάθε θέση υπήρχε ένα μπλουζάκι στα χρώματα της ουκρανικής σημαίας. Το φορούσε στην πρώτη σειρά η ηθοποιός Salma Hayek, η οποία είναι παντρεμένη με τον François-Henri Pinault, τον πρόεδρο του ομίλου Kering, στον οποία ανήκει κι ο οίκος Balenciaga.

Η Hayek φωτογραφήθηκε με την Kim Kardashian, η οποία έφτασε στο show με το δικό της μήνυμα. Η Kim ήταν τυλιγμένη με ταινία έκτακτης ανάγκης με το σήμα της «Balenciaga». Το outfit, που επίσης παρουσιάστηκε στο show, θα είναι διαθέσιμο προς πώληση αυτό το φθινόπωρο, σε μορφή ρολού ταινίας.

 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Balenciaga (@balenciaga)

Οι μαύρες δερμάτινες τσάντες που μοιάζουν με σακούλες σκουπιδιών και τα πλεκτά που μοιάζουν με πρόχειρες κουβέρτες που εμφανίστηκαν στο show είχαν σκοπό να θυμίσουν στους παρευρισκόμενους πως το να φεύγεις από το σπίτι μόνο με τα απαραίτητα δεν είναι μέρος ενός show αλλά η ίδια η ζωή συχνά

Αυτό το show θύμισε τις εποχές των ανατρεπτικών shows του McQueen.

Στην έναρξη μία φωνή απήγγειλε ένα ποίημα του Oleksandr Oles ζητώντας από την Ουκρανία να παραμείνει δυνατή. Στη συνέχεια, η μουσική εξελίχθηκε από μελαγχολικά έγχορδα στους σε πιο τυπικούς ρυθμούς Balenciaga. Αρκετοί από το κοινό παρακολούθησαν το show δακρυσμένοι. 

Η Rory Satran του WSJ επικοινώνησε με τον Vena Brykalin, διευθυντή μόδας της Vogue Ukraine, και ζήτησε το σχόλιό του για το show. Ο Brykalin «Ως Ουκρανός δεν ένιωσα προσβεβλημένος». Θα έχει βέβαια σημασία στην πορεία το πώς θα διατεθούν στο κοινό οι τσάντες-σακούλες σκουπιδιών και οι κουβέρτες-πανωφόρια.

O κ. Brykalin, δήλωσε συγκινημένος από την προσθήκη του ποιήματος. Ίσως η πρωτοβουλία του Demna να ήταν ακριβώς αυτή η αφύπνιση που χρειάζεται η βιομηχανία της μόδας. Είπε, «Δείχνει πόσο σπουδαίος είναι ως σχεδιαστής. Είναι πάντα επίκαιρος».

Αυτή τη στιγμή, πολλοί Ουκρανοί λαμβάνουν καθημερινά νέα για τον πόλεμο από τα feeds στην εφαρμογή Telegram. O κ. Brykalin περιέγραψε ότι παρόμοιες εικόνες εμφανίστηκαν στο show Balenciaga, μαζί με πληροφορίες για τις πιο πρόσφατες εκρήξεις.

«Για τους Ουκρανούς είναι σημαντικό», είπε. «Είναι σημαντικό να νιώθουμε ότι μας βλέπουν και μας ακούνε. Σε πολιτιστικό επίπεδο η απήχηση είναι έντονη».

Πολλοί ίσως σκέφτηκαν αν τα κίνητρα των διοργανωτών ήταν ειλικρινή. Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι αυτές οι δερμάτινες τσάντες θα πωληθούν σε μερικούς μήνες σε ολιγάρχες στη Madison Avenue.

 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Balenciaga 🕊 (@balenciaga)

 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Balenciaga 🕊 (@balenciaga)

Ένα από τα hoodies της Balenciaga αποτύπωνε το σλόγκαν της Apple Inc. «Βe different». Αν και αρχικά κάποιοι θα σκέφτηκαν πώς μπορεί να συνδέεται αυτό το μήνυμα με το υπόλοιπο περιεχόμενο, αρκεί να θυμηθεί κανείς ότι ο Steve Jobs ήταν γιος ενός Σύρου μετανάστη. Όλοι θυμόμαστε το graffiti του Banksy με τον Jobs ως πρόσφυγα, το 2015κοντά στον καταυλισμό του Καλαί της Γαλλίας, ένα έργο που ονομάζεται «Ο γιος ενός μετανάστη από τη Συρία».

Κατά κάποιον τρόπο, το σύνθημα θα μπορούσε να λειτουργήσει ως έμπνευση για τους εκατομμύρια πρόσφυγες σε όλο τον κόσμο. Και το show, ως μία ακόμα υπενθύμιση στη βιομηχανία της μόδας πως πρέπει να σκεφτεί νέους τρόπους να χρησιμοποιήσει τη δύναμή της και τους σημαντικούς πόρους της κατά τη διάρκεια ενός πολέμου, μίας προσφυγικής κρίσης ή όποια συνθήκη οι άνθρωποι/τα ζώα/το περιβάλλον χρειάζονται βοήθεια.