Κάνοντας ένα γρήγορο scroll-down στο Instagram και στο TikTok θα δει κανείς χιλιάδες πρόσωπα να φορούν κάτι που θυμίζει μάσκα του σκι, σκουφάκι ή αλλιώς balaclava. Τυπικά κατασκευασμένο από μαλλί, ή κάποια μορφή νήματος, αυτό το αξεσουάρ αφήνει ακάλυπτα μόνο τα μάτια.

Η στιλιστική αυτή παρέμβαση έχει γίνει η νέα τάση των social media και όπως όλα δείχνουν θα είναι ένα από τα trend της χρονιάς αυτής.

Στο TikTok, αυτή η μόδα έχει ήδη συνεπάρει τους χρήστες και μάλιστα υπάρχουν 102,6 εκατομμύρια βίντεο που συνδέονται με το hashtag #balaclava, ενώ άλλα 248.000 άτομα στο Instagram έχουν δημοσιεύσει κάτι σχετικό για το αξεσουάρ. Το ενδιαφέρον έχει αυξηθεί και στο Google, με το ερώτημα «πώς να πλέξεις μια balaclava» να αυξάνεται περισσότερο από 5000% τους τελευταίους 12 μήνες.

H Jessica Payne, επικεφαλής μόδας του Pinterest λέει ότι οι αναζητήσεις έχουν αυξηθεί κατά 230% από τις αρχές Νοεμβρίου. «Πρόσφατα σχέδια από τη Stella McCartney μέχρι εκείνα που πωλούνται τώρα σε γνωστά εμπορικά καταστήματα τροφοδοτούν τη ζήτηση, από άτομα όλων των ηλικιών».

Το αξεσουάρ έχει γίνει το αγαπημένο του χειμώνα μιας και προσφέρει μια αίσθηση ζεστασιάς, αναμφισβήτητα όμως η πανδημία και η υποχρεωτική χρήση μάσκας έχει δώσει ένα έξτρα boost στο αξεσουάρ αυτό.

Μην ξεχνάς όμως πως ήταν επίσης βασικός πυλώνας στην πασαρέλα φέτος, από την εμφάνιση της μάσκας του αείμνηστου Virgil Abloh σε στυλ σκακιέρας, μέχρι το avant garde twist του Givenchy με πλεκτά κέρατα διαβόλου. Οι Balaclavas έχουν επίσης εμφανιστεί σε πρόσφατες συλλογές των Moschino, Balmain, Marine Serre και Raf Simmons.

 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Louis Vuitton (@louisvuitton)

Αλλά δεν ήταν επιτυχής κάθε επανασχεδιασμός της μάσκας του σκι. Το 2019, ο οίκος Gucci απέσυρε το αμφιλεγόμενο αξεσουάρ και ζήτησε συγγνώμη, μετά από επικρίσεις που ανέφεραν ότι το μαύρο και κόκκινο σχέδιο έμοιαζε με μαύρο πρόσωπο.

Λοιπόν, από πού προήλθε το balaclava και πώς ενέπνευσε τους μεγαλύτερους σχεδιαστές του κλάδου;

Ιστορικά, το balaclava συνδέεται συχνότερα με πολεμικά τοπία παρά με τάσεις πασαρέλας. Αυτές οι μάσκες πήραν το όνομά τους από την ουκρανική πόλη-λιμάνι Balaclava, το σκηνικό μιας μάχης το 1854 κατά τη διάρκεια του Κριμαϊκού Πολέμου, όπου βρετανικά και ιρλανδικά στρατεύματα στάλθηκαν για να πολεμήσουν Ρώσους στρατιώτες σε συνθήκες παγετού. Το ηθικό κατά τη διάρκεια του πολέμου ήταν χαμηλό, κυρίως επειδή οι άνδρες του στρατού του Ηνωμένου Βασιλείου έφτασαν με τίποτα άλλο παρά μόνο τις φθαρμένες καλοκαιρινές τους στολές. Όταν τα νέα για αυτή τη σκανδαλώδη έλλειψη προμηθειών ταξίδεψαν πίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι Βρετανίδες άρχισαν να πλέκουν καπέλα για τους άνδρες και να τα στέλνουν στους στρατώνες.

Το πλεκτό κάλυμμα κεφαλής έγινε από τότε σύμβολο της πολιτοφυλακής της Ανατολικής Ευρώπης, αφού χρησιμοποιήθηκε από φιλορώσους αυτονομιστές διαδηλωτές για να αποφύγουν την παρακολούθηση.

Μια τάση που θα επικρατήσει.

Σύμφωνα με τη Rachel Tashjian, κριτικό μόδας του GQ, η επαναφορά αυτού του αξεσουάρ πιθανότατα ξεκίνησε περίπου το 2018 χάρη στην εταιρεία πολυτελών ρούχων Vetements, στην οποία συνιδρύτρια είναι η Γεωργιανή σχεδιάστρια Demna Gvasalia -γνωστή ως Demna- η οποία ηγείται επίσης της δημιουργικής διεύθυνσης του οίκου Balenciaga.

Στο Met Gala το φθινόπωρο, η Demna έντυσε την Kim Kardashian με ένα μαύρο κορμάκι και μια μάσκα που κάλυπτε όλο το πρόσωπο. Εκείνη την εποχή, η Vetements κυκλοφόρησε μια συλλογή με αξεσουάρ, balaclavas και φουλάρια από μετάξι τυλιγμένα γύρω από καπέλα του μπέιζμπολ.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι βιώνουμε μια αναζωπύρωση της εκτίμησης για το σλαβικό στυλ, με τις αναζητήσεις για τη φράση «Ρωσική αισθητική» να κορυφώνονται στο Pinterest στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η νοσταλγία για τη μετασοβιετική κουλτούρα γεννιέται επίσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα τελευταία δύο χρόνια και ναι, δεν χωρά καμιά αμφιβολία πως το balaclava θα γίνει ευρέως πολύ σύντομα το νέο hot trend της εποχής.