2

Το επαγγελμα της αεροσυνοδου

Αναρωτιόμασταν πως είναι το επάγγελμα μιας αεροσυνοδού και σε μία αεροσυνοδού vip πτήσεων. Η Έλενα Ράλλη και η Μαρία Καλύμνου μας μίλησαν για τη δουλειά τους.

Έλενα Ράλλη

rallhΠώς διάλεξες να γίνεις αεροσυνοδός;

Πάντα θαύμαζα τις αεροσυνοδούς, Φαίνεται ονειρώδες σαν επάγγελμα. Από τις κοπέλες που βλέπεις στο μετρό μέχρι της Emirates, που μετακομίζουν από όλον τον κόσμο στο Dubai. Μέχρι πριν ένα χρόνο δεν το είχα τολμήσει. Με αφορμή ένα αεροπορικό ταξίδι και μια αεροσυνοδό που με συγκίνησε φερόμενη πολύ καλά σε μια ηλικιωμένη κυρία, έστειλα κι εγώ το βιογραφικό μου.

Ποιες είναι οι δυσκολίες του επαγγέλματος;

Δύσκολο είναι ό,τι αφήνεις εσύ να είναι. Μπορεί να είναι ότι ξυπνάς 2:00 το πρωί για να πετάξεις ένα εσωτερικό. Μπορεί ότι δεν κοιμάσαι ολόκληρη τη νύχτα για μια ολονύχτια πτήση μέχρι τη Ρωσία. Μπορεί ότι υπάρχουν πολλές πιθανότητες κάθε μήνα-κάθε μέρα να σου αλλάζουν το πρόγραμμα ή να σου δώσουν μια διανυκτέρευση όταν εσύ έχεις κανονίσει δουλειές και πράγματα. Μπορεί ότι δουλεύεις καθημερινά διαφορετική ώρα και με διαφορετικά άτομα. Όταν σκέφτεσαι όμως ότι σε αυτή τη θέση ήρθες με δική σου πρωτοβουλία και πως όπως όλες οι δουλειές έχει και αυτή τα αρνητικά της, δεν είναι και τόσο άσχημα. Το θέμα είναι να απολαμβάνεις ότι κι αν κάνεις γιατί ποτέ δεν ξέρεις πόσο θα κρατήσει.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα;

Προσωπικά μ’ αρέσει η επαφή με τον κόσμο. Από τον άνθρωπο που θα βοηθήσεις και θα σε χιλιοευχαριστήσει, το παιδάκι που θα σου πει διστακτικά τι θέλει να πιει και θα του προτείνεις ένα κοκτέιλ μοναδικά φτιαγμένο για αυτό (ανακατεύεις χυμό μήλο & πορτοκάλι), την κυρία που φοβάται και της κρατάς το χέρι και στο σφίγγει, το ζευγάρι που ο ένας κοιμάται όταν εσύ προσφέρεις μπισκότα και ο άλλος σου ζητάει ένα ακόμα για το ταίρι του, για όταν ξυπνήσει. Είναι η θέα κάθε πόλης από ψηλά. Είναι το Big Ben και ο πύργος του Eiffel που φαίνεται από την θέση σου πριν την προσγείωση. Είναι η καθημερινή γνωριμία και συνεργασία με διαφορετικούς ανθρώπους που μοιράζεσαι μαζί τους τις εμπειρία τους. Είναι και τα free εισιτήρια που σου δίνουν κίνητρο να ταξιδέψεις όλον τον κόσμο. Είναι ότι γνωρίζεις πως όσο παραπάνω δουλέψεις, θα πληρωθείς ανάλογα.

Πόσο διαφορετικό είναι αυτό που φανταζόμαστε για μία αεροσυνοδό με αυτό που είναι στην πραγματικότητα;

Όπως είπα φαίνεται ονειρώδες απ’ έξω και όλοι θαυμάζουν τη στολή και το κόκκινο κραγιόν. Όμως αυτό το κόκκινο κραγιόν κάποιες στιγμές σε εκνευρίζει και η στολή είναι το τελευταίο πράγμα που θες να βάλεις για ακόμα μια μέρα. Είναι η πειθαρχεία που πρέπει να δείχνεις σε όλους και σε κάθε τι. Είναι η πίεση να προλάβεις το service σε ορισμένο χρόνου.
Είναι και η ευθύνη που έχεις για τόσους ανθρώπους, πως αν συμβεί κάτι εσύ είσαι εκεί για αυτούς και για αυτό οφείλεις να έχεις τα μάτια σου ανοιχτά σε κάθε τι. Πράγμα που πολλοί δεν φαντάζονται και σε αντιμετωπίζουν σαν απλή σερβιτόρα.

Πώς μπορείς να σπουδάσεις για να γίνεις αεροσυνοδός;

Υπάρχουν σχολές που μπορείς να σπουδάσεις δεν είναι όμως αναγκαίο. Οι προϋποθέσεις είναι να γνωρίζεις τουλάχιστον πολύ καλά και πιστοποιημένα αγγλικά, να έχεις ύψος πάνω από 1,60, να είσαι δέκα κιλά κάτω από το ύψος σου και για πρώτη πρόσληψη ισχύει συνήθως η ηλικία σου να μην ξεπερνά τα 24 χρόνια.

Είναι επάγγελμα με ημερομηνία λήξης;

Πολλές δουλειές αν το σκεφτείς μπορεί να έχουν ημερομηνία λήξης. Αυτές που σε κουράζουν, που έχουν ορθοστασία ή που δουλεύεις όταν οι άλλοι όχι και αυτό δεν σε βοηθά στη δημιουργία οικογένειας. Δεδομένων των κατάλληλων συνθηκών μπορείς να κάνεις αυτή τη δουλειά για πάντα και να συνδυάσεις και οικογένεια και παιδιά και προσωπική ζωή. Δεν είναι λίγες εξάλλου οι προϊστάμενες που εργάζονται ως αεροσυνοδοί για τουλάχιστον 15 χρόνια και δεν έχουν σκεφτεί ούτε δεύτερη φορά την επιλογή τους ακόμα και με τη δημιουργία οικογένειας.

Μαρία Καλύμνου

mariaΤι διαφορά έχει μία αεροσυνοδός vip πτήσεων από μία κανονική;

Oι διαφορές εντοπίζονται στα καθήκοντα κυρίως. Μία corporate flight attendant (ή αεροσυνοδός vip πτήσεων) τις περισσότερες φορές είναι single crew member, το οποίο σημαίνει πως βρίσκεται μόνη στην καμπίνα του αεροσκάφους. Θα πρέπει να οργανώσει την πτήση μόνη της, είτε αυτό περιλαμβάνει το catering της πτήσης, είτε τον καθαρισμό του αεροσκάφους, είτε την προμήθεια λουλουδιών, εφημερίδων, ακόμη και παιχνιδιών (αν υπάρχουν παιδιά). Σε αντίθεση με μία commercial flight attendant (ή αεροσυνοδός κανονικών αερογραμμών), η οποία πηγαίνει στο αεροπλάνο μία ώρα σχεδόν πριν την πτήση και αναχωρεί επίσης μία ώρα μετά, μία corporate FA, μετρά πολύ περισσοτερες ώρες. Οι απαιτήσεις μιας τέτοιας θέσης είναι πολύ υψηλές, δεδομένου ότι ακόμη και σε μισή ώρα πτήσης, το service θα πρέπει να είναι high class και όλα στην εντέλεια. Οι επιβάτες αυτών των πτήσεων άλλωστε, είναι άνθρωποι που πετούν σχεδόν μόνο με ιδιωτικά αεροπλάνα και είναι συνηθισμένοι σε high class εξυπηρέτηση και ο χρόνος είναι κάτι που δεν τους απασχολεί.

Ποιες είναι οι δυσκολίες της δουλειάς σου;


Δύσκολα ωράρια, πολλές ευθύνες, υψηλές απαιτήσεις, σχεδόν κανένα περιθώριο λάθους. Υπάρχουν όλες αυτές οι δυσκολίες, καθώς και άλλες φυσικά, αλλά η αλήθεια είναι πως η εμπειρία και η τριβή της δουλειάς, σε εκπαιδεύουν ώστε να αντιμετωπίζεις την καθεμία με το σωστό τρόπο. Τα λάθη είναι αυτά που θα σου μάθουν το σωστό και δυστυχώς ή ευτυχώς, το γεγονός ότι βρίσκεσαι μόνος σου στην καμπίνα, σε καθιστά υπεύθυνο για ό,τι συμβεί. Οπότε, έτσι κι αλλιώς θα πρέπει να βρεις λύση για οτιδήποτε προκύψει. Είσαι αεροσυνοδός, είσαι νταντά, είσαι σεφ, είσαι σερβιτόρος, είσαι πολλά. Είσαι και κάτι σαν μέλος της εκάστοτε οικογένειας κάποιες φορές. Νομίζω, πως το δυσκολότερο απ᾽ όλα, είναι να μπορέσεις να βρεις το ρυθμό σου, να βρεις τον τρόπο να εκπαιδεύεις τον εαυτό σου να γίνεται καλύτερος και να μετατρέπεις τις δυσκολίες σε ευκαιρίες.

Πώς μπορεί να γίνει κάποιος αεροσυνοδός vip πτήσεων;


Έπειτα από 9 σχεδόν χρόνια στο επάγγελμα αυτό και έχοντας ακολουθήσει  μία σωστή πορεία, από τα απλά προς τα δύσκολα, έχω τη δική μου άποψη επί του θέματος. Θεωρώ, πως για να περάσεις στο vip, θα πρέπει πρώτα να περάσεις από airline. Θα πρέπει να μάθεις τις διαδικασίες, να ακολουθήσεις κανόνες και ωράρια, να πειθαρχήσεις και να εκπαιδευτείς σωστά, να δουλέψεις σαν μέλος ενός μεγάλου πληρώματος, να αποκτήσεις το αίσθημα του teamwork και να μάθεις να σέβεσαι το chain of command, τη λεγόμενη ιεραρχία. Δυστυχώς, κάπως χάνονται αυτά στο private operation και αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους. Θεωρώ, πως είναι ορθό να τηρηθεί η σωστή σειρά και άλλωστε γι᾽ αυτό το λόγο υπάρχει. Εάν, λοιπόν, κάποιος έχει περάσει από κάποια απλή αεροπορική εταιρεία, μπορεί έπειτα να προσπαθήσει να μπει στα ιδιωτικά αεροπλάνα, έχοντας τα μάτια του ανοιχτά, ελέγχοντας την αγορά και κάνοντας επαφές με ανθρώπους του χώρου. Οι δουλειές αυτές, σπάνια αναρτώνται στο internet και στηρίζονται κυρίως στο mouth-to-mouth. Βοηθάει αρκετά να έχει κάποιος ένα καλό customer service backround, έχοντας δουλέψει σε κάποιο εστιατόριο, ξενοδοχείο κτλ και οι ξένες γλώσσες είναι φυσικά πλεονέκτημα. Περιττό να αναφέρω πως η αγγλική γλώσσα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον άπταιστη (για τις περισσότερες εταιρείες).

Ποια ήταν η πιο όμορφη στιγμή της δουλειάς σου και ποια η πιο δύσκολη;

Αμέτρητες όμορφες, αμέτρητες δύσκολες. Ήταν πολύ όμορφο όμως, όταν χρειάστηκε κάποια στιγμή πέρυσι να οργανώσω στον αέρα τα γενέθλια – έκπληξη μιας πολύ γνωστής ηθοποιού του Hollywood, η οποία δε γνώριζε τον προορισμό καν και μάλιστα το κατάλαβε μόνο όταν προσγειωθήκαμε. Ήταν πολύ συγκινητικό που μία ολόκληρη οικογένεια μοιράστηκε τη χαρά τους μαζί μου, έστω και για κάποιες ώρες. Οι δυσκολότερες, για μένα, πτήσεις είναι συνήθως αυτές που γίνονται, λόγω κάποιου θανάτου, ατυχήματος ή ότιδήποτε τέτοιο. Έχω κάνει αρκετές από αυτές και δε μπορώ να ξεχωρίσω καμία. Η ψυχολογία του επιβάτη με επηρρεάζει πολύ έντονα και σε αυτές τις περιπτώσεις δυσκολεύομαι πολύ να συμπεριφερθώ τυπικά και απόμακρα.

Μπορείς να επιλέξεις να γίνεις  vip ή ειναι αναβάθμιση θέσης;


Σε κάποιες εταιρείες, οι οποίες έχουν κανονικά αλλά και vip αεροπλάνα, θεωρείται κάτι σα διαδικασία να περάσεις από τα πρώτα στα δεύτερα και ναι, θεωρείται αναβάθμιση θέσης σε αυτήν την περίπτωση. Υπάρχουν όμως και πολλοί αεροσυνοδοί, που δεν επιλέγουν το vip, ακριβώς επειδή δεν το θέλουν ή το αντίθετο φυσικά. Θα έλεγα λοιπόν, πως ισχύουν και τα δύο.

Πόσο διαφορετικό ειναι αυτό που φανταζόμαστε με αυτό που είναι στην πραγματικότητα;


Επειδή βρίσκομαι στη θέση που το ζω πραγματικά όλο αυτό, δε μπορώ εύκολα να σκεφτώ τι είναι αυτό που μπορεί να φαντάζεται κάποιος. Όταν έχεις πετάξει με πρίγκιπες (αληθινούς), ηθοποιούς, πάμπλουτους και πετυχημένους ανθρώπους, αυτό γίνεται μέρος της δουλειάς σου και όλο αυτό δεν είναι πλέον φαντασία. Μπορώ να καταλάβω βεβαια, ότι αρκετοί νομίζουν πως όλοι αυτοί οι άνθρωποι είναι αρκετά δύσκολοι, περίεργοι ή ότι έχουν ένα άσχημο ψώνιο γενικότερα. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, αυτό δεν ισχύει. Συνήθως είναι άνθρωποι απλοί, που ξέρουν να συμπεριφέρονται και σου δείχνουν τον αντίστοιχο σεβασμό. Λέω συνήθως, επειδή προφανώς και δεν είναι όλοι το ίδιο. Εκ πείρας όμως, έχω καταλήξει στο συμπερασμα, πως αυτοί οι άνθρωποι θεωρούν το ιδιωτικό αεροπλάνο κάτι σαν το σπίτι τους, αυτός είναι ο τρόπος ζωής τους και άρα δεν υφίσταται θέμα εικόνας πλασματικής. Αυτή είναι η δική τους πραγματικότητα και για μένα αυτό είναι απόλυτα αποδεκτό.

Φωτογράφος: Βαγγέλης Τουλόπουλος

0 replies


Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *