Ενας διαφορετικος Ορεστης

Μια συνέντευξη με τον Αλμπέρτο Φάις.

 Αλμπερτο Φαις

Έχασα πολλές παραστάσεις τη θεατρική σεζόν που έριξε αυλαία τον Μάιο, αλλά για λίγες στεναχωρήθηκα όσο για την παράσταση της Νάντιας Φώσκολου, Παραλήπτης Άγνωστος, με τον Δημήτρη Αγαρτζίδη και τον Αλμπέρτο Φάις.

Ευτυχώς, η παρωδία της Ηλέκτρας από τον Πέτρο Φιλιππίδη μου έδωσε την αφορμή να συνομιλήσω με τον Αλμπέρτο Φάις, που αυτή τη φορά έχει το ρόλο του Ορέστη.

Απόφοιτος της δραματικής σχολής του Ωδείου Αθηνών, ο Φάις έχει ξεχωρίσει σε παραστάσεις όπως (Οι Δαιμονισμένοι, Οιδίπους Τύραννος, Άμλετ, Ιππείς, Κατά φαντασίαν ασθενής, Παρακαλώ ας μείνει μεταξύ μας, Πολύ κακό και τίποτα, για να θυμηθώ μόνο μερικές, των τελευταίων χρόνων), αλλά, όπως λέει και ο ίδιος (και στο θέατρο) σημασία έχει οι σκέψεις και οι ανησυχίες σου να συναντηθούν με τις σκέψεις και τις ανησυχίες του διπλανού σου.

Ωχ Ηλέκτρα. Μια παρωδία της πρωταγωνίστριας του Ευριπίδη και του Σοφοκλή, μια παρωδία τραγωδίας. Γίνεται;

Φυσικά και γίνεται και δεν είμαστε οι πρώτοι που  το επιχειρούμε. Η παράδοση της παρωδίας ξεκινά από την ελληνική αρχαιότητα όπου η μυθολογία αναδεικνύεται σε θέμα-συνταγή της κωμικής δραματουργίας και φτάνει στις μέρες μας και τον σπουδαίο Μποστ, ο οποίος πίστεψε στην ανάγκη μιας εύληπτης και κατ’ουσίαν λαϊκής παρωδίας. Η χρήση ενός διαδεδομένου μύθου ή δραματικού είδους, η κωμική του παραποίηση, η αλλαγή του πλαισίου εντός του οποίου λειτουργεί, γοητεύει καλλιτέχνες  και κοινό εδώ και αιώνες. Προσφέρει την ίδια απελευθερωτική και ανακουφιστική διάθεση που δίνει και στην ίδια μας τη ζωή, η απόπειρα μιας διαφορετικής και “πειραγμένης” πρόσληψης της πραγματικότητας. Η μεταχείριση ενός τραγικού μύθου, ενός δραματικού γεγονότος ή προσώπου ή είδους με παιγνιώδη και ανατρεπτική διάθεση προκύπτει από μια βαθύτερη ανθρώπινη ανάγκη και παρότι το είδος έχει κατηγορηθεί ως υποδεέστερο καλλιτεχνικά ή ακόμα και βλάσφημο, έχει προσφέρει έργα που αντέχουν στο  χρόνο. Όταν η παρωδία γίνεται με ποιότητα και αισθητική που σέβεται το κοινό, κάτι που θεωρώ ότι ισχύει στο ανέβασμα της παράστασης ‘Ωχ Ηλέκτρα’ και αποτελεί μέλημα και έγνοια όλων των συντελεστών, τότε το αποτέλεσμα μπορεί να είναι υψηλής καλλιτεχνικής αξίας.

Σοφοκλής ή Ευριπίδης; (εννοώ υπάρχουν δύο μεγάλες σχολές, δύο κοσμοθεωρίες πίσω από τα έργα αυτών των δύο τραγωδών… προτιμάς τον έναν ή τον άλλον;  

Θεωρώ εξαιρετικά δύσκολο να επιλέξεις με όρους προτίμησης ανάμεσα σε δύο συγγραφείς που διαμόρφωσαν την εξέλιξη του θεάτρου αλλά και καταπιάστηκαν με τρόπο υπερβατικό με θέματα πανανθρώπινα και οικουμενικά. Η ανάλυση των κοσμοθεωριών που παρουσιάζονται στα έργα τους δεν μπορεί να περιγράψει την υπερβατική εμπειρία που συνοδεύει την πρωτογενή επαφή με τα έργα τους. Παρόλα αυτά, αισθάνομαι πως η νεοτερικότητα του Ευριπίδη με τον άνθρωπό που αμφιβάλλει για τα θεία, που συγκρούεται με τον ίδιο του εαυτό και αναζητά την ελευθερία του, τον καθιστά πιο κοντινό στους προβληματισμούς του σύγχρονου ανθρώπου.

Είναι η Ηλέκτρα μία από τις αγαπημένες σου ηρωίδες στο αρχαίο δράμα;

Οι τραγικοί ήρωες, ιδιαίτερα οι εμβληματικοί, λειτουργούν ως σύμβολα, με την έννοια ότι συμπυκνώνουν ιδέες, κοσμοθεωρίες, αδυναμίες και πάθη, αποδίδοντας στην ανθρώπινη ύπαρξη τις απόλυτες, σχεδόν θεϊκές, ιδιότητές της. Δεν είναι αναγνωρίσιμοι, όπως έχουμε συνηθίσει στο δραματικό θέατρο, περιγράφουν όμως τον πυρήνα της ανθρώπινης σκέψης. Για μένα είναι δύσκολο να αισθανθώ συγγένεια με κάποιο τραγικό ήρωα ή ηρωίδα. Περισσότερο στέκομαι με θαυμασμό απέναντι στο νου που τους προίκισε με τα διαχρονικά χαρακτηριστικά της ανθρώπινης περιπέτειας.

Αλμπερτο Φαις 2

Ποιος είναι ο ρόλος σου και πάνω σε τι υλικό «πάτησες» για να τον στήσεις;

Ο ρόλος μου είναι αυτός του Ορέστη, του αδερφού της Ηλέκτρας που γυρνάει στο  Άργος για να εκδικηθεί το φόνο του πατέρα του Αγαμέμνονα, από τη μητέρα του Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο. Μετά τη συνάντηση και αναγνώρισή του από την Ηλέκτρα προχώρα στις δολοφονίες της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου. Ο μύθος αυτός είναι  και το πρώτο και βασικό υλικό που χρησιμοποιώ, όπως κάθε ηθοποιός, για να δημιουργηθούν οι δράσεις που θα αποτελέσουν αυτό που αποκαλούμε ρόλο. Στην παρωδία του έργου ο μύθος αυτός ανατρέπεται και παρουσιάζεται με παράδοξη ματιά. Χρησιμοποιώντας τη φαντασία, το παιχνίδι και μια διάθεση παράλογου, και έχοντας κατά νου το στόχο και το ύφος της παράστασης προσπαθώ να πλάσω μια κατασκευή ενδιαφέρουσα και προκλητική για το αίσθημα του θεατή.

Θα μας αποκαλύψεις μία ξεκαρδιστική σκηνή της παράστασης όπως προκύπτει από τις πρόβες;

Ειλικρινά το βρίσκω δύσκολο να ξεχωρίσω ανάμεσα στις πάρα πολλές αστείες σκηνές της παράστασης. Σίγουρα η σκηνή της αναγνώρισης του Ορέστη από την Ηλέκτρα, την οποία  ερμηνεύει με απόλυτα σουρεαλιστική διάθεση ο Πέτρος Φιλιππίδης, με την Ηλέκτρα να ρωτά με δυσπιστία για να σιγουρευτεί για τον αδερφό της (ψάχνοντας για ελιές στο σώμα, ουλές και τατουάζ) είναι από τις πιο ξεκαρδιστικές.

 Αρχαία τραγωδία, αρχαία κωμωδία. Θα διάλεγες ποτέ ανάμεσά τους είστε σαν θεατής είτε σαν ηθοποιός;

 Θα διάλεγα την ενδιαφέρουσα και ζωντανή παράσταση ανεξαρτήτως είδους.

Δεν είναι η πρώτη σου καλοκαιρινή περιοδεία, δεν θα είναι η τελευταία. Τι σου λείπει πιο πολύ όταν δουλεύεις το καλοκαίρι; Το σπίτι σου, οι συναυλίες που χάνεις στην Αθήνα, άλλες παραστάσεις, η θάλασσα;

 Όταν δουλεύεις το καλοκαίρι,  σου λείπει το καλοκαίρι.

Διαβάζεις on the road; Ποια βιβλία διαβάζεις τώρα και ποια σκέφτεσαι να πάρεις μαζί σου;

Αυτή την περίοδο διαβάζω κάποια διηγήματα του Ντοστογιέφσκυ. Για τις καλοκαιρινές αναγνώσεις, που προβλέπονται και πολύωρες λόγω συνεχών ταξιδιών, δεν έχω ακόμη κάνει τα πλάνα μου.

Πόσο συμφιλιωμένος είσαι με το πέρασμα του χρόνου;

Τι σε τρομάζει πιο πολύ, το αποτύπωμά του πάνω σου, σε ανθρώπους και μέρη τα οποία επισκέπτεσαι ξανά;

Η αντίληψη μου για το χρόνο αλλάζει ανάλογα με την πνευματική και ψυχική μου κατάσταση. Δε νομίζω λοιπόν ότι είμαι κοντά στο να παγιώσω μια σταθερή σχέση μαζί του.

Πως σου φάνηκε η Ελλάδα την επομένη των εκλογών; Πιστεύεις πως μπορεί να αλλάξει κάτι προς το καλύτερο;

Δε μου φάνηκε και δεν ήταν διαφορετική. Οι αλλαγές σε μια κοινωνία, απαιτούν βαθύτερες και πιο χρονοβόρες διαδικασίες από μια εκλογική αναμέτρηση. Όσον αφορά την ελπίδα για το καλύτερο, παρά το γεγονός ότι η πραγματικότητα σήμερα δε μας βοηθά ιδιαίτερα, ειδικά σήμερα αρνούμαι να πιστέψω ότι δε θα προχωρήσουμε μπροστά.

Αλμπερτο Φαις 3

Πότε αισθάνεσαι ότι συνεισφέρεις μέσα από τη δουλειά σου ως ηθοποιός στο να αλλάξει κάτι, στο να κάνεις τους ανθρώπους να σκεφτούν διαφορετικά;

Δεν έχω την αγωνία της αλλαγής των άλλων και δεν θέλω να επηρεάσω τη σκέψη κανενός. Αυτό θα γίνει έτσι κι αλλιώς όταν παράγεται κάτι που έχει σημασία. Αν οι σκέψεις και οι ανησυχίες μου συναντηθούν με τις σκέψεις και τις ανησυχίες του διπλανού μου τότε είμαι ικανοποιημένος.

Η πρεμιέρα της παράστασης είναι στις 4 Ιουλίου σε ένα από τα ωραιότερα ανοιχτά θέατρα της Αττικής, το Βεάκειο. Έχεις ξαναπαίξει εκεί; Τι σε τρομάζει και τι σε συναρπάζει στους ανοιχτούς χώρους;

Ναι, έχω ξαναπαίξει πολλές φορές στο Βεάκειο. Είναι πολύ όμορφο να παίζεις θέατρο το καλοκαίρι κάτω από τον ουρανό, με δροσερό αεράκι και μπροστά στο μεγάλο αριθμό ανθρώπων που μπορεί να φιλοξενήσει ένα μεγάλο ανοιχτό θέατρο. Δεν υπάρχει τίποτα το τρομακτικό. Οι θεατές έρχονται για να χαρούν μαζί σου μια καλή παράσταση. Ειδικά σε ανοιχτούς χώρους το καλοκαίρι, , η θεατρική εμπειρία έχει και μια αίσθηση πανηγυριού.

Πως φαντάζεσαι τον εαυτό σου το καλοκαίρι του 2015; Και του 2035;

Προτιμώ να συγκεντρώνομαι στο σήμερα. Αυτό θα καθορίσει άλλωστε το πώς θα  είμαι τότε.

Η παράσταση Ωχ Ηλέκτρα παρουσιάζεται στις 5 Ιουλίου στο θέατρο Παπάγου. Ακολουθεί περιοδεία σε πολλές πόλεις και θέατρα της Ελλάδας.

Σκηνοθεσία: Πέτρος Φιλιππίδης, Άννα Παναγιωτοπούλου

Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς

Κοστούμια: Παναγιώτα Κόκορου Μουσική: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας Χορογραφίες: Ελπίδα Νίνου, Θανάσης Γιαννακόπουλος Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Τσεβάς.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Πέτρος Φιλιππίδης (Ηλέκτρα), Ελισάβετ Κωνσταντινίδου (Κλυταιμνήστρα), Γεράσιμος Σκιαδαρέσης (Αγαμέμνονας), Δημήτρης Μαυρόπουλος

(Παιδαγωγός), Κρατερός Κατσούλης (Ψυχολόγος), Πάνος Σταθακόπουλος

(Χορός), Αλμπέρτο Φάις (Ορέστης), Μάνος Ιωάννου (Αίγισθος), Χρήστος

Σπανός (Πυλάδης), Σταύρος Καραγιάννης (Χορός), Κυριάκος Μαρκάτος

(Χορός).

Be first to comment

Solve : *
20 ⁄ 5 =