Η μετάβαση των αστυνομικών μυθιστορημάτων από τις παρυφές, στην κεντρική σκηνή της λογοτεχνίας ειδικά τα τελευταία χρόνια είναι εντυπωσιακή. Το αναγνωστικό κοινό, δείχνει όλο και περισσότερο την προτίμησή του σε αυτό το είδος, το οποίο και εμπλουτίζεται διαρκώς με νέες κατηγορίες, συγγραφείς και έργα από μεγάλο αριθμό εκδοτικών οίκων, σε όλο τον κόσμο. Τα μυθιστορήματα που ακολουθούν, μου χάρισαν μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα ξενύχτια τους τελευταίους μήνες. Τα μόνα κοινά τους σημεία είναι το στοιχείο της εγκληματικότητας και το ότι αποτελούν εξαιρετικά δείγματα αστυνομικής λογοτεχνίας. Κατά τα άλλα, οι συγγραφείς τους κατάγονται από διαφορετικές χώρες, τα κείμενα έχουν γραφτεί σε διαφορετικές γλώσσες, διαθέτουν διαφορετικό ύφος στην έκβαση του λόγου, θεματολογία και δομή:

Το πλευρό του Αδάμ, Antonio Mansini, Εκδόσεις Πατάκη

%cf%80%ce%b1%cf%84%ce%ac%ce%ba%ce%b7%cf%82_%cf%84%ce%bf-%cf%80%ce%bb%ce%b5%cf%85%cf%81%cf%8c-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b1%ce%b4%ce%ac%ce%bc

Μια γυναίκα, βρίσκεται  πεθαμένη μέσα στο σπίτι της από την οικιακή βοηθό της. Είναι κρεμασμένη από το πολύφωτο ενός δωματίου το οποίο βρίσκουν οι αρχές που φτάνουν εκεί, βυθισμένο στο απόλυτο σκοτάδι αρχικά μοιάζει με αυτοκτονία. Όμως με μια πιο προσεκτική ματιά οι καταστροφές των αντικειμένων και το ανακάτεμα του χώρου φανερώνουν κλοπή. Μια σειρά από συμπτώσεις και αποκλίσεις όπως και το αμφιλεγόμενο πολλών χαρακτήρων, μετατρέπουν σιγά σιγά την εικόνα της ληστείας σε ομιχλώδες τοπίο ανθρώπινου, περιβαλλοντικού και εγκληματικού μυστηρίου. 

Η πλοκή αυτής  της πολύ παράξενης  αστυνομικής υπόθεσης  εξελίσσεται σε μία μόλις εβδομάδα,  χρόνος όμως επαρκής  όπως μπορεί να διαπιστώσει ο αναγνώστης για τον Ιταλό συγγραφέα  Antonio Manzini , που ξέρει πως να χτίζει ένα περιβάλλον μυστηρίου, να ανεβάζει την αδρεναλίνη και να διατηρεί το ενδιαφέρον αμείωτο μέσα από μια σειρά ανατροπών που εμφανίζονται η μία μετά την άλλη μέχρι και την τελευταία τελεία της αφήγησής του. Ο τρόπος που σκιαγραφεί ο Manzini τους χαρακτήρες , ειδικά του αστυνομικού που αναλαμβάνει την υπόθεση, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Επιλέγει να δημιουργήσει έναν παραβατικό κεντρικό ήρωα, περιθωριακό, αθυρόστομο και με σαρκαστικό χιούμορ,  που κουβαλάει τα δικά του φαντάσματα του παρελθόντος μαζί με τα ψυχικά του τραύματα που έχουν αναπτύξει την αντικοινωνικότητα του. Κάθε νέο στοιχείο που εμφανίζεται στη ροή της ιστορίας, αλλάζει και την κατεύθυνση των συμπερασμάτων που θα οδηγήσουν στην επίλυσης αυτής της σκοτεινής υπόθεσης στην οποία τίποτα δεν είναι όπως αρχικά φαίνεται και η κατάληξη προκαλεί έκπληξη με την ευρηματικότητά της.

Αίθουσα VIP, Jeans Lapidus, Εκδόσεις Μεταίχμιο

%ce%bc%ce%b5%cf%84%ce%b1%ce%af%cf%87%ce%bc%ce%b9%ce%bf_%ce%b1%ce%af%ce%b8%ce%bf%cf%85%cf%83%ce%b1-vip

Ένα ετερόκλιτο ζευγάρι θα συνεργαστεί σε μια ασυνήθιστη υπόθεση απαγωγής. Ο Νάινταν Μάκσουμιτς ή αλλιώς Τέντι, μετά από οκτώ ολόκληρα χρόνια αποφυλακίζεται. Θέλει να αφήσει για πάντα πίσω του τον κόσμο της παρανομίας και να επανενταχθεί στην κοινωνία ως νομοταγής πλέον πολίτης. Κουβαλά ένα τεράστιο οικονομικό χρέος επάνω του αλλά οι νόμιμες εργασίες για έναν πρώην κατάδικο είναι δυσεύρετες. Η νεαρή δικηγόρος Έμελι είναι αφιερωμένη στη δουλειά της και αποφασισμένη να τα δώσει όλα προκειμένου να εντυπωσιάσει τους εργοδότες της και να ανέβει στην εταιρική ιεραρχία.

Είναι ιδιαίτερα φρέσκος ο τρόπος που προσεγγίζει τον κόσμο της παρανομίας ο συγγραφέας, ο οποίος, καταφέρνει αποφεύγοντας την περπατημένη να συνθέσει μια ενδιαφέρουσα και δαιδαλώδη ιστορία με πλήθος χαρακτήρων, έντονες σκηνές δράσης, πολλές ανατροπές και αμείωτο σασπένς. Ο έξοχος ρυθμός του μυθιστορήματος εισάγει σταδιακά τον αναγνώστη μέσα στην καρδιά της υπόθεσης και προκαλεί μια εθιστική διάθεση μέχρι και το τέλος του βιβλίου. Ο τρόπος που ξεδιπλώνει τον όγκο των δεδομένων και η επανασύνθεσή τους χωρίς κενά και ασάφειες όταν ολοκληρώνει την αφήγησή του, καταμαρτυρά και το ξεχωριστό ταλέντο που ο Lapidus χωρίς αμφιβολία διαθέτει στην αστυνομική λογοτεχνία. Στήνει τους χαρακτήρες του με μια αληθοφάνεια που κατά την ανάγνωση, δημιουργεί την εντύπωση πως αναφέρεται πράγματι σε υπαρκτά πρόσωπα. Είναι ένα απολαυστικό και χορταστικό όχι μόνο σε όγκο μυθιστόρημα που επειδή θα σας ξενυχτήσει σίγουρα προτείνω να το ξεκινήσετε στην έναρξη του σαββατοκύριακου.

Little Scarlet, Walter Mosley, Εκδόσεις Πόλις

%cf%80%cf%8c%ce%bb%ce%b9%cf%82_little-scarlet

“Αναρωτήθηκα αν οι ταραχές ήταν απλώς το σύμπτωμα μιας ασθένειας που είχε προσβάλει την πόλη, ένας ιός που έκανε ξαφνικά τους ανθρώπους να υπερασπίζονται τον εαυτό τους ατρόμητοι μπροστά στις συνέπειες.” Αύγουστος του 1965, στο γκέτο του Γουότς, στο L.A. ξεσπούν βίαιες φυλετικές ταραχές κατά την διάρκεια των οποίων δολοφονείται άγρια η Λίτλ Σκάρλετ η οποία είχε κρύψει νωρίτερα στο διαμέρισμά της έναν λευκό άντρα. Για την διαλεύκανση αυτού του εγκλήματος η αστυνομία ζητά τη βοήθεια του Ίζυ Ρόουλινς που με ευκολία μπορεί να περάσει το απόρθητο γκέτο, να κάνει την έρευνά του και να ανακαλύψει τον δολοφόνο αφού και ο ίδιος είναι έγχρωμος.

Η πένα του συγγραφέα Walter Mosley, είναι μαγική και καταφέρνει με έναν μοναδικό τρόπο να μεταφέρει το ακριβές κλίμα που επικρατούσε την εποχή, όπου η Αμερική βρισκόταν στη δίνη των φυλετικών διακρίσεων. Αυτή η χρονική περίοδος, αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική σελίδα της ιστορίας που δύσκολα μπορεί να αγνοηθεί ειδικά στις μέρες μας όπου -δυστυχώς- παρατηρείται μια άνοδος σε ανάλογες τάσεις. Μέσα από τις περιγραφές των δρόμων στις φτωχογειτονιές, των καταστημάτων, των ανθρώπων, της μουσικής, των ρούχων, των χτενισμάτων και των διαλόγων που ανταλλάσονται, το έξοχο αυτό νουάρ, με αφορμή ένα βίαιο έγκλημα, τοποθετεί στην καρδιά του γκέτο τον αναγνώστη με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο. Για να το πετύχει αυτό σε απόλυτο βαθμό, ο συγγραφέας, έχει επιλέξει προσεκτικά ακόμα και τον τρόπο έκβασης του λόγου τον οποίο έχει σεβαστεί με τη σειρά της η εξαιρετική μετάφραση της Άλκηστις Τριμπέρη, τη δουλειά της οποίας εκτιμώ ιδιαίτερα αφού δεν με έχει αφήσει δυσαρεστημένη μέχρι σήμερα ούτε μία φορά. Είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα υψηλών προδιαγραφών με έντονες κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις που θα ικανοποιήσει τους απαιτητικούς αναγνώστες της αστυνομικής λογοτεχνίας οι οποίοι έχουν ένα παράλληλο ενδιαφέρον για την ιστορία.